Gå til innhold

Røde bilder, lang lukketid og slikt


Anbefalte innlegg

HeiHei

 

Jeg har et nytt Nikon D40, som ikke vil samarbeide med meg lengre.

 

 

Jeg holder på å ta bilder av noen dukker faktisk. Men når jeg tar bildene uten blits blir bildene røde og uklare (selv om jeg bruker stativ). Slik som dette:

DSC_2751.jpg

 

DSC_2597.jpg

 

 

Hvis jeg har blits på, så blir det alt for lyst og i tillegg blir det sånn, vet ikke helt hva det heter gjenskinn i parykken? At den ser uekte ut. Slik som dette:

DSC_2759.jpg

 

 

Har prøvd å stille ISO opp og ned, men når jeg den blir for høy blir bildet kornete.

 

Bildene er tatt i en ”vanelig” stue, med normalt lys. Har også prøvd å ta bilder på det lyseste rommet i huset, men det blir rødt uansett.

 

Så vidt jeg har skjønt blir bildene uklare på grunn av lang lukke tid når jeg har av blitsen. Umm, vet du om det er mulig å få lukke tiden lik som når jeg har blitsen på?

 

Har prøvd å leke litt i photoshop og få orden på bildene, men fikk ikke til å fiske det.

 

Vet du hva som er problemet?

Og hva jeg kan gjøre for å få orden på dette?

 

*Føler seg dum som et brød*

Endret av yui
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvitbalanse er ordet. Bruk en kjøligere hvitbalanse, som burde være løsningen på rødskjæret du opplever i bildene dine. Mest sannsynlig har du bevegelser i kameraet selv om det står på stativ. Dårlig stativ, ellers kan fjernutløser være tingen.

 

Les fotokendiumet som er sticky, og lær deg grunnleggende eksponering.

Lenke til kommentar

Hei,

 

På bilde nr 1 ser det ut som om du har trykket for hardt på utløseren, evt har du ikke strammet til nok på stativet slik at det ikke er 100% stødig. Som sn0dig sier, selvutløser gir best resultat - og det forutsetter at kamera står helt støtt.

 

På bilde nr 2 ser det ut som om kamera ikke har funnet fokus. Du kan enten fokusere manuelt, eller lyse opp motivet godt, finne fokus (trykke utløseren halvveis inn), slippe utløseren, og så skru over til manuell fokus før du demper lyset igjen og tar selve bildet.

 

Ellers er det ingen gode grunner til å ta bilder i JPEG, særlig når hvitbalanse-forholdene er vanskelige. Når du tar bildet i RAW så kan du justere hvitbalansen i etterkant (i Camera RAW, siden du har photoshop)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...