Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mus og tastatur fungerer ikke i windows


Anbefalte innlegg

Hei. Tidligere idag skulle jeg instalere ny nvidia driver men når jeg avinstalerte den gamle driveren og pcen restartet seg sluttet musen og tastaturet å funke. Både mus og tastaturet lyser og tastaturet funker når jeg skal inn på BIOS men ikke når innloggingsskjermen kommer. Jeg har prøvd å bruke safe boot og bytte tastatur og mus, men det har ikke hjulpet noe. Håper noen har en løsning som ikke innebærer formatering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for det første, er det USB eller PS2, og, om det ikke er PS2, har du reserve utstyr med PS2 grensenitt eller en PS2 overgang?

 

Det høres ut som problemet er at det lastes windows drivere som ikke virker. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det kan løses, men det er da mulig å komme inn i windows både med en boot cd, recovery console om du har installert det, eller fra en annen maskin. Da kan du slette drivere osv, hvis du vet hva de heter.

 

Det enkleste ville være å stikke på clas ohlson og kjøpe et billig tastatur eller låne med seg et fra jobben.

Lenke til kommentar

Både tastaturet og musen er USB med PS2 overganger, har prøvd å koble de til med USB men det hjalp ikke (USB er enabled i BIOS). Har også prøvd et gammelt PS2 tastatur som jeg fant i huset.

 

Problemet oppstod når pcen restartet seg etter jeg uinstallerte nvidia driveren, så jeg fikk ikke installert den nye driveren, derfor tror jeg ikke det er drivere som ikke virker.

 

Tviler det har noe med tastatur og mus å gjøre siden de lyser og de funker før windows starter og jeg har prøvd å bytte tastatur og mus som ikke har hjulpet noe.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres veldig merkelig ut, må grunne litt på denne. For å spørre, fungerer noen av de andre kontaktene bak på pcen som er integrert i hovdkortet? Har du eget skjermkort så kan du f.eks. koble skjermkabelen på hovedkortet istedet?

 

lagt til: regner med at det ikke er trådløst, nei?

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på å koble skjermen på kontakten på hovedkortet istedet for rett i skjermkortet.

 

Det første du kan gjøre, som sikkert ikke vil virke, er å laste windows uten tastatur eller mus, også plugge inn når windows er ferdig lastet.

 

Det andre du kan prøve er å laste windows som step by step, det er valg i menyen under oppstarten hvis du trykker F8 (?) når pcen bootes. Du kan da velge hvilke drivere du vil laste. I det hele tatt bør du prøve å finne ut hvilke drivere som lastes.

 

Den tredje muligheten er å boote fra cd og logge inn via Recovery Console, forhåpentligvis virker tastaturet da. Du vil da jobbe i et DOS vindu. Herfra kan du gjøre en del ting, som slette drivere (hvis du vet hvilke driver som er problemet), du kan tvinge et program (f.eks. nye nvidia drivere) til å kjøre ved å bruke Oppstartsmappa i Start menyen, dette er f.eks:

C:\Documents and Settings\Administrator\Start Menu\Programs\Startup

... men du må da tvinge programmet til å kjøre automatisk, dvs. ikke spørre om bekreftelse, og programmet må da ha en svitsj som støtter dette, for eksempel mitttprogram.exe /auto. Du må altså finne ut om programmet har en slik svitsj.

 

Via recovery consolet kan du også manuelt rolle tilbake til et tidligere restore point om du har et sånt et, f.eks. til før du avinstallerte driverne. Beskrivelsen av dette finner du her:

http://support.microsoft.com/kb/307545

Les instruksjonene *meget* nøye, og husk at du sannsynligvis har NTFS som filsystem.

 

En siste mulighet er å bruke recovery console til å installere Remote Desktop (om dette er mulig fra command line, det vet jeg faktisk ikke). Du kan isåfall komme deg inn på og bruke maskina mens den er i windows modus fra en annen maskin.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...