Gå til innhold

Skatt/moms på privat import og salg?


Anbefalte innlegg

Jeg driver litt hobbyvirksomhet med å kjøpe inn ting og tang fra ebay for deretter å selge dem videre på qxl.no eller finn.no. Fortjenesten her høyst varierende...

 

Hvordan er skattereglene for dette? Bør jeg betale skatt av dette? Bør jeg opprette firma og ta moms på varene jeg selger?

 

I såfall er det bare å legge ned hele virksomheten da vil bli et minusforetak.

 

Det må være mange som driver slik... Jeg har snakket med skatteetaten, men det er som å dunke hodet i veggen. Noe klart svar fra dem, får man ikke før en eventuell restskatt kommer.

Endret av trondrm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du kjøper varer utelukkende for å selge disse videre og tjene penger på det, vil jeg si dette er næring og ikke hobby. Du bør opprette et enkeltpersonforetak og skatte av overskuddet.

Du kan ikke legge til moms med mindre du er registrert i merverdiavgiftsmantallet, og for å kunne registreres her må du ha en avgiftspliktig omsetning på 50 000,- i løpet av 12 mnd.

 

For at dette skal lønne seg, må du ha et visst omfang av handelen din.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har litt av samma problemet. Liker å teste ut elektroniske dupedingser, så jeg kjøper inn noen, tester ut litt selv, videreselger til noen kompiser uten særig avvanse og er det bra så selger jeg litt på finn også. Blir klart ikke noen store inntekter, men det er da litt moro.

 

For jeg vil ikke si jeg gjør dette utelukkende for å tjene penger på videresalg.. Synes loven virker litt uklar... Er det næring eller hobby?!

 

Noen meninger eller tips?

Lenke til kommentar

Er du sikker? Er det sant som du sier legger jeg selvsagt ned, men er ikke sikker selv.

 

Søker litt i google og på bedin.no skriver de at "For at det skal være næring må du drive virksomhet av økonomisk karakter. " Det vil jeg ikke si at hobbyen min har.. Så står det at "det må ha en viss varighet og et visst omfang." Det er jo ikke noe omfang, og ikke noe jeg kommer til å drive med for evig. Toppen ett års tid, vil jeg tippe.

 

Har det heller ingenting og si at jeg tjener min hovedinntekt fra andre områder?

Lenke til kommentar
Er du sikker? Er det sant som du sier legger jeg selvsagt ned, men er ikke sikker selv.

 

Søker litt i google og på bedin.no skriver de at "For at det skal være næring må du drive virksomhet av økonomisk karakter. " Det vil jeg ikke si at hobbyen min har.. Så står det at "det må ha en viss varighet og et visst omfang." Det er jo ikke noe omfang, og ikke noe jeg kommer til å drive med for evig. Toppen ett års tid, vil jeg tippe.

 

Har det heller ingenting og si at jeg tjener min hovedinntekt fra andre områder?

 

Mange, spesielt i oppstartsfasen, driver egen bedrift på fritiden, inntil inntekten er stor nok til at de kan gjøre det på heltid. Men det er likefullt en bedrift.

 

Se også her, og ring gjerne Skatteetaten hvis du er i tvil. De er bedre i stand til å vurdere dette i henhold til lovverket.

 

ALTINN

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du bør opprette et firma.

Det du driver med nå er ikke en hobby, men ulovlig.

Det var da veldig så bastant du skulle være.

 

Spørsmålet er om det er egnet til å gi overskudd, og om det er snakk om så mye overskudd at det er noe å leve av. Har du en annen jobb, og dette gir deg en tusenlapp eller to i tillegg pr mnd, så er det en hobby. Men dette er en objektiv vurdering, da lovverket ikke setter noen beløpsgrense. Det blir en sak skatteetaten må vurdere i hvert enkelt tilfelle.

 

Uansett er det ikke ulovlig å drive privat videresalg, så jeg lurer litt på hvilke lover du mener er brutt her.

Lenke til kommentar

Kontakt skattemyndighetene enda ei gang og still de et ultimatum. Spør om de tolker dette som en hobby eller ikke. Det er å betrakte som næring dersom du driver virksomheten av egen regning og risiko, dersom virksomheten er av et visst omfang og dersom det er egna for å gå med overskudd på sikt, men siden man også har skattefritak på hobbyinntekter kan det i en del tilfeller være ei vanskelig tolkning.

 

Du oppgir ingen tall, og vi har dermed ingen økonomiske verdier og pengestrømmer å ta til betraktning. Husk momsplikten ved import. Bortsett fra momsplikten som inntreffer ved ei omsetning på kr 50 000 innen en hvilken som helst 12 måneders periode, har du mulighet for momsfritak opp til omsetning på kr 140 000 dersom du starter en studentbedrift. Det må være minst to studenter for å starte en studentbedrift (SB). I en slik bedrift kan man også dele ut kapitalandeler i selskapet opptil kr 20 000.

Lenke til kommentar

Hey, manfred, deg kjenner jeg jo! Sigbjørn fra Spiren, vettu! hehe!

 

Jeg har vel tjent 1000 kroner siden januar, jobber også diverse andre steder, men er ellers student, men tjener jo da betydelig mer fra andre jobber. Det er jo ikke snakk om noe man kan leve av akkurat... Om man regner snitt for året kommer jeg opp i 3000 totalt.. Er jo ikke noe jeg gjør med mål om å bli rik - og det er ikke å betrakte som noe omfang.... Tolker jeg rett da?

 

Uansett: Fant ut at så lenge jeg kommer under frikortgrensa i år så er det helt lovlig. Regner/håper på å komme under, men vet jo ikke da.

Lenke til kommentar

http://aftenbladet.no/fritid/midten/article470061.ece står det at

UNDER 40.000 KR.: Hvis du er ungdom eller enslig og tjener under 39.997 kroner i ett kalederår betaler du ikke skatt, uansett arbeid. Du må da få et frikort fra skatteetaten som leveres arbeidegiver. Tjener du mer, må du ha skattekort.

 

Nå er ikke det akkurat lovteksen men jeg tolker da det som at uansett hva jeg gjør er det lovlig så lenge jeg ikke totalt kommer over frikortgrensa.

Lenke til kommentar

Man skal egentlig betale skatt av dette, ikke nødvendigvis igjennom ett foretak..

Det er vel ikke vits i å kontakte noen myndighet ang. dette før de kontakter deg?

-Men.. Du burde nok loggføre alle utgifter/inntekter allikevel, så du har alt klart om de en dag skal komme på døra.. Ta med alt fra kjøpet til det å kjøre til postkontoret..

 

Det med hobbyvirksomhet:

Om du lager en stol fordi du syns det er artig å lage stoler, for derretter å selge den igjen, er dette en hobby... Men om du kjøper en stol, fordi hobbyen din er å samle på stoler, og etterpå selger den igjen, så går dette ikke under hobbyvirksomhet, og du kan ikke tjene 50'000 i året skattefritt, men 10'000..

 

vet om en som tar inn utrolig mye på å selge "hans hobby" -uten at han lager det selv.. Og han kommer opp i skumle store beløp.. Så han sitter klart med alle papirer, dersom noen engang skulle dukke opp..

Lenke til kommentar

Nå er jeg en rettskaffen mann på rett side av loven. Derfor er det ikke noe stress om det viser seg at det er ulovlig å føre det opp som hobby, det vil uansett ikke komme opp i noe enorm skatt for min del (og om jeg har frikort kan jeg ikke forstå at det kan bli noe skatt i det hele tatt?!).

 

Jeg har alltid ment at det var en hobby, grunnen til at jeg dro det frem her var at jeg var i en debatt med en kompis som påstod at jeg drev ulovlig, vant debatten der og da men det var aller mest fordi han var elendig til å diskutere... Hehe...

 

Det med hobbyvirksomhet:

Om du lager en stol fordi du syns det er artig å lage stoler, for derretter å selge den igjen, er dette en hobby... Men om du kjøper en stol, fordi hobbyen din er å samle på stoler, og etterpå selger den igjen, så går dette ikke under hobbyvirksomhet, og du kan ikke tjene 50'000 i året skattefritt, men 10'000..

Mener du med det at jeg har mulighet til å tjene 10 000 årlig lovlig som hobby?

 

Har selvsagt alle papirer og all dokumentasjon ice...

Lenke til kommentar

Om det er noe du lager selv som hobby kan du tjene 50'000.. om det er videresalg kan du tjene 10'000 i året..

 

frikort er for de som arbeider.. har du enkeltpersonsforetak så går du ikke under frikort (såvidt jeg vet) .. oppretter du ett AS så kan du ha degselv som arbeidstaker og gå under frikortgrensa igjen..

 

Men om det ikke er store beløp er det ingen vits i å opprette ett foretak...

Lenke til kommentar

Må si at jeg har det ifra han jeg kjenner som selger andre småting, og ikke har lest eller undersøkt det selv..

Men det virka som om han hadde undersøkt det, for han "klaga" på at det han ikke gjorde var hobby (for likningskontoret), selvom det var hobbyen hans å drive med det..

 

Mer vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Må si at jeg har det ifra han jeg kjenner som selger andre småting, og ikke har lest eller undersøkt det selv..

Men det virka som om han hadde undersøkt det, for han "klaga" på at det han ikke gjorde var hobby (for likningskontoret), selvom det var hobbyen hans å drive med det..

 

Mer vet jeg ikke..

Tvilsomme greier og neppe lovlig.

 

Som du selv skriver i et innlegg at grensen mellom hva som er hobby og hva som er næring kommer an på om det man driver med er egnet til å gi overskudd. Du skjønner det at en "hobby" som gir 50 000 i overskudd ikke lenger er enn hobby, men næring og skal skattes av?

 

Jeg ser også at du anbefaler å opprette et AS fordi at da kan TS være ansatt og bruke frikort.

Har du tenkt på at selskapet må skatte av overskuddet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å opprette AS var ikke noe jeg anbefalte, nei..

-og det at selskapet skulle skatte tenkte jeg ikke på.. ;) det var bare veien en måtte gå for å bruke frikortet..

 

Jeg vet at det jeg sier om hobbyvirksomheten er veldig tvilsomt, og hvor grensen går ikke er lett å vite før du har fått skattesmell av etaten.. det er nettopp det jeg sier at er så rart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...