Gå til innhold

Ny LANPC, 10000kr.


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tenkt på å kjøpe meg en liten lanPC i lang tid, og nå er tiden inne! Har tenkt å bruke rundt 10000kr, og jeg skal ha microATX for plassen sin skyld. Har laget et lite oppsett på komplett, og det kan du se her! Jeg har også planer om å få den så lydløs som mulig, så jeg har tenkt på å kjøre MIST vifter all the way, og en MIST strømforsyning i dette kabinettet. Noen som har noen erfaringer med dette? Syntes det ser greit ut, og har derfor valgt mest mulig sort hardware for looken sin skyld (og selvsagt ytelsen).

 

Hvordan gjør den CPU'en seg i forhold til Q6700 foresten? (De stiller i helt forskjellig prisklasse nå, men den får vel et hardt prisbrekk snart?) Håper også på at CPU kjøleren gjør jobben sin, og er rimelig lydløs.

 

Og en ting jeg er veldig usikker på, skjermkortet. Ideèlt sett hadde det blitt ett 9600GT passivt kjølt, men det finner jeg ikke ute på markedet ennå. Er dette spådd å komme? Skjermkortet skal uansett være passivt kjølt, samme hva.

 

Skal også kjøpe meg et greit lydkort, som jeg skal bruke til et par høyttalere + en sub og forsterker senere, noen anbefalinger?

 

Håper dere kan hjelpe meg litt på vei med dette, og at jeg får noen raske svar!

Mvh, Tore :)

Endret av torenym
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta 3 gb ram minst. Bra nok skjermkort hvis du ikke ser etter noe ekstremt som cod4 på high, med light on.

 

Hovedkortet er bra nok det, så hvis du tar et til 1400 så er det bra nok til å droppe lydkort, hvis du kun skal ha noen små høytalere. Altså alt under en høyde på 30 cm.

 

Du kan kjøpe 2x320 hardisker hvis du vil og sette dem i RAID0, er ikke vits hvis du ikke kjenner noen som kan sånt, eller hvis du ikke kan det selv. Men resten ser ganske bra ut.

 

9600 har kommet ut nå, ta heller det du har nå, er billigere.

Lenke til kommentar

Ja, mulig jeg slenger på litt mere RAM som du sier. Det er et par Dynavoice F6 jeg skal ha, og de er rundt 90cm så vidt jeg vet om det har noe og si. Vet ikke hvilke inn- og utganger jeg trenger, så hadde vært fint om noen kunne sagt litt om det også.

 

Har også vurdert dualcore ja, men trolig er Quad den rette for meg, da jeg har tenkt å ha PC-en litt, ikke skifte ut med en gang.

Hovedkortet valgte jeg rett og slett fordi jeg har en forkjærlighet for Asus, og det jeg har hørt om det er veldig bra.

 

8800GT eller 9600GT som dere nevner hadde begge vært aktuelle, men de er beklageligvis ikke passivt kjølt, noe som jeg trolig fikk ganske klart frem at var et stort krav.

Lenke til kommentar

De høytalerene trenger vel egen forsterker. Så du trenger ikke lydkort.

 

Sikker på at du trenger quad? En E8XXX produserer mye mindre varme, og siden du skal ha passivt kjølt skjermkort kommer det til å bli varmt i kabinettet.

 

Forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67176

 

 

Det er med passiv kjøler til 8800GT, 2GB minne, 3GHz 45nm CPU, 250+70 GB HD, Mist PSU og microATX hovedkort. Til en billig penge.

 

Eneste du må sjekke er om G31 chipsettet støtter 45nm.

Lenke til kommentar
De høytalerene trenger vel egen forsterker. Så du trenger ikke lydkort.

 

Sikker på at du trenger quad? En E8XXX produserer mye mindre varme, og siden du skal ha passivt kjølt skjermkort kommer det til å bli varmt i kabinettet.

 

Forslag: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67176

 

 

Det er med passiv kjøler til 8800GT, 2GB minne, 3GHz 45nm CPU, 250+70 GB HD, Mist PSU og microATX hovedkort. Til en billig penge.

 

Eneste du må sjekke er om G31 chipsettet støtter 45nm.

Takk for fint oppsett! Men lydkortet har vel en god del og si, da jeg skal bruke PC-en som spiller, og ikke ha noen CD-spiller ved siden av.

 

Nei, er faktisk ikke helt sikker på at jeg trenger quad i grunn, men det hadde muligens vært kjekt. Mulig jeg aldri kommer til å trenge det, og der sparer jeg jo fort 7-800kr.

 

To harddisker er egentlig uaktuelt, gjør det enkelt, og kjører en. Er det ikke veldig mye styr å bytte kjøler på skjermkort? Har alltid hatt inntrykk av det, men godt mulig at jeg tar kjempefeil her!

 

Hovedkortet likte jeg ikke i det hele tatt. Tror jeg kommer til å ende opp med Asus uansett, og det hovedkortet som du linka hadde veldig få SATAer og bare 2 minnebuser.

Lenke til kommentar

Hei Toren,

 

spennende tråd. Jeg er på jakt etter noe lignende. Liten og nær lydløs PC jeg enkelt kan flytte, trenger ikke ekstrem gaming ytelse, men selvfølgelig må det rulle.

 

Er det ikke kjekt med lydkort for å avlaste cpu?

 

Forøvrig, er det ikke noe man trenger å tenke på når det gjelder mini-atx og støysvak boks? Går det greit med alle vanlige komponenter?

Endret av gogg2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...