Gå til innhold

[LØST] Skoleopg. er helt blank, trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Heisann! Sist onsdag før ferien fikk vi en oppgave som skal leveres nå på onsdag. Vi hadde ingen lærer da og fikk derfor denne oppgaven med beskjed om å bruke databladene for å finne ut hvordan det skal kobles.

Saken er at den er så vanskelig at jeg ikke forstår noen ting. Har sett igjennom alle datablader, leitet alt jeg kan men finner det ikke ut.

Hvis noen kunne hjelpe meg litt så hadde jeg vært kjempe taknemlig!

 

Oppgaven:

post-96493-1203789838_thumb.jpg

 

 

Last ned datablad for IC-krets 74LS595

Datablad for pickaxe-18

Datablad for ULN2803

Datablad MAX487

 

 

Skjema (DSN-fil)

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at du er helt blank og ikke kan noe som helst er det ingen vits for meg eller noen andre å bruke tid på å hjelpe deg. Da er det kanskje best at du begynner å følge med i timen og ikke forventer at noen skal hjelpe deg når du selv ikke gidder.

Hvis du virkelig har prøvd men ikke får det til er det har du to muligheter. Prøve igjen til du får det til. Eller innrømme nederlag og begynne å gjøre andre ting som du faktisk får til og har glede av.

 

Før eller siden må du stå på egne bein uten hjelp fra andre.

 

En metode for problemløsing:

Hvis du har et problem som ikke kan løses direkte, må du knuse det først. Når du har knust problemet tar du fatt i bitene. Bitene er mindre problemer som må løses for å kunne løse hovedproblemet. Disse bitene kan endten løses eller knuses.

Når alle bitene er løst begynner du å pusle dem sammen igjen. Da vil du ofte oppdage sammenhenger og sitte inne med kunnskap som gjør at du er i stand til å løse det oprinnelige problemet.

 

I ditt tilfelle er problemet å koble sammen deler til en fartsmåler:

""Knuse knuse"" !

A: Hvilke deler skal brukes?

_____1: Hvordan virker delene?

__________I: Hvilke innganger/utganger har de?

 

 

B: Hva skal man måle farten på?

_____1: Finnes det en kobling her til hvilke deler som er tilgjengelig?

 

C: Hvilken metode skal brukes til å måle fart?

_____1: Er det noen av delene som er spesiellt godt egnet til dette?

 

D: På hvilken måte skal resultatet presenteres?

_____1: Er det noen av delene som er spesiellt godt egnet til dette?

 

Noen ganger er bitene irrelevante i forhold til hovedproblemet ditt. Gi blaffen i disse.

Noen ganger oppstår det nye spørsmål eller problemer samtidig som du finner svarene på noen av bitene. Da må du bare ta en avgjørelse på om det er hensiktsmessig å følge dem opp eller ikke.

 

Konkrete spørsmål gir konkrete svar:

EX: Hvordan virker ULN2803? Den forsterker digitale signaler (strøm og evt. spenning) på inngange så man kan drive f.eks noen lysdioder med utgangene.

 

Diffuse/åpne spørsmål gir som regel ikke de svarene man er ute etter men er ofte gode verktøy når de brukes på riktig måte. :-)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at du er helt blank og ikke kan noe som helst er det ingen vits for meg eller noen andre å bruke tid på å hjelpe deg. Da er det kanskje best at du begynner å følge med i timen og ikke forventer at noen skal hjelpe deg når du selv ikke gidder.

Hvis du virkelig har prøvd men ikke får det til er det har du to muligheter. Prøve igjen til du får det til. Eller innrømme nederlag og begynne å gjøre andre ting som du faktisk får til og har glede av.

 

Før eller siden må du stå på egne bein uten hjelp fra andre.

 

 

Faktum er at jeg faktisk har 5 og er på vippen til 6 i det faget. Ingen i klassen har fått det til, og etter samtale med lærer i dag kom han faktisk frem til at den var relativt vanskelig. Jeg har prøvd å løse oppgaven sikkert 6-7 ganger i løp av ferien men ga opp og la den her på forumet for å se om noen kanskje kunne klare den. Ikke for å få masse meningsløst fjas om hvorvidt jeg må følge med i timen eller ikke. Hvis du hadde lest, så var dette faktisk en oppgave vi bare fikk. Mens læreren vår var på PLS kurs, dvs at det ikke var noen time å følge med i. Hmf! :realmad:

Endret av Joney
Lenke til kommentar

:grin:

Ser ut som om du har ei høne å plukke med læreren din.....

 

Det vakke meninga å disse deg. ;)

Bare gi deg noen inputs på hvordan man kan gå fram for å løse vansklige problem.

 

Måten du spurte på gjorde det umulig for meg å hjelpe deg uten å endten bare gi deg svaret(det lærer du jo ingenting av) eller skrive en utfyllende forklaring på en haug med ting som du sannsynligvis kunne fra før av. (Ingen er helt blank)

Lenke til kommentar

Gadd ikke svare i utgangspunktet jeg heller siden det var vanskelig å avgjøre om du bare var lat eller faktisk ikke fikk det til... men siden du nå sier du har prøvd mye, så kan jeg nå komme med min vurdering av oppgaven (litt tipping):

 

PICAXE er så vidt jeg ser en mikrokontroller, så den skal antagelig styre det meste, ergo det meste kobles mot den.

74LS595 er serie til parallell omformer, egnet for å ha mellom mikrokontrolleren og ULN2803 som driver LEDene. Grunnen til dette er for å spare brukte pinner mot mikrokontrolleren.

Videre skal sikkert MAX487 stå mellom mikrokontrolleren og noe annet, kanskje programmeringspluggen...

 

MEN hva er sensoren som skal måle farten?

og kretsen vil jo heller ikke virke uten at mikrokontrolleren programmeres, og hvordan den programmeres kan avgjøre hvordan ting skal kobles og motsatt...

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Gadd ikke svare i utgangspunktet jeg heller siden det var vanskelig å avgjøre om du bare var lat eller faktisk ikke fikk det til... men siden du nå sier du har prøvd mye, så kan jeg nå komme med min vurdering av oppgaven (litt tipping):

 

PICAXE er så vidt jeg ser en mikrokontroller, så den skal antagelig styre det meste, ergo det meste kobles mot den.

74LS595 er serie til parallell omformer, egnet for å ha mellom mikrokontrolleren og ULN2803 som driver LEDene. Grunnen til dette er for å spare brukte pinner mot mikrokontrolleren.

Videre skal sikkert MAX487 stå mellom mikrokontrolleren og noe annet, kanskje programmeringspluggen...

 

MEN hva er sensoren som skal måle farten?

og kretsen vil jo heller ikke virke uten at mikrokontrolleren programmeres, og hvordan den programmeres kan avgjøre hvordan ting skal kobles og motsatt...

 

Etter det jeg har kommet frem til er dette et slags utkast for en del av et kjempe 7-segment display, så farstmåler osv lages på et annet skjema :hmm: Men never mind, er onsdag i morra uansett..

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...