Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

C: fylles gradvis opp etter lengre bruk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem jeg trenger litt hjelp med.

 

Jeg kjører windows xp pro på min bærbare, og systempartisjonen er på knappe 15 GB.

Ved oppstart er over 5 GB ledig, men hvis maskinen står på i et par dager får jeg beskjed om at c: er i ferd med å fylles opp, uten at jeg aktivt lagrer noe på den partisjonen underveis.

Lagringsplassen frigjøres igjen med en restart, men jeg skulle allikevel gjerne visst hva dette kommer av, og hva jeg evt kan gjøre med saken. Annet enn den upraktiske løsningen å reinstallere OS...

 

Det kan jo virke som at det er midlertidige filer som ikke slettes som de skal, men jeg er ikke datakyndig nok til å finne hvor.

Pagingfila er satt til 1524 MB.

 

Setter pris på svar :)

 

 

-Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har et problem jeg trenger litt hjelp med.

 

Jeg kjører windows xp pro på min bærbare, og systempartisjonen er på knappe 15 GB.

Ved oppstart er over 5 GB ledig, men hvis maskinen står på i et par dager får jeg beskjed om at c: er i ferd med å fylles opp, uten at jeg aktivt lagrer noe på den partisjonen underveis.

Lagringsplassen frigjøres igjen med en restart, men jeg skulle allikevel gjerne visst hva dette kommer av, og hva jeg evt kan gjøre med saken. Annet enn den upraktiske løsningen å reinstallere OS...

 

Det kan jo virke som at det er midlertidige filer som ikke slettes som de skal, men jeg er ikke datakyndig nok til å finne hvor.

Pagingfila er satt til 1524 MB.

 

Setter pris på svar :)

 

 

-Thomas

 

 

Kan ikke gi deg noen god forklaring på fenomenet, men en ting du uansett kan gjøre er å innstallere CCleaner. Lastes ned herfra.

 

En annen ting du bør vurdere er å avinnstallere alle tilleggsprogrammene som ligger på C:/ og heller innstallere de på D:/. Opprett ei ny mappe som du kaller "Programfiler" (uten " "), på D:/ hvis du ikke allerede har en.

 

Partisjonen til operativsystemet bør holdes så ren som mulig.

 

En annen ting du kan gjøre er å slå av systemgjennopprettingen. Da vil alle systemgj.oppr. punktene bli slettet, å mye plass frigjøres. Restart maskinen, og opprett et nytt punkt for systemgj.oppr. Reduser deretter plassen som systemgj.oppr skal bruke til f.eks 1GB.

 

Kjør evt en skikkelig opprydning med antivirus/spywareprog. og CCleaner før dette, så har du en ren og fin maskin og sette den tilbake til hvis ett eller annet skulle skje, som gjør at du får bruk for systemgj.oppr.

 

Edit: skrivefeil

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Du kan minske explorers midlertidige internetfiler til å huske max 1 dag ikke 20 dager som er standard innstilling.

Last ned dette programmet så hjelper det deg til å stille inn pcen skikkelig:

 

http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

 

Velg trial versjon og installer. Kjør 1 click snarveien du får på skrivebordet først og så kan du teste ut alle de andre tingene etterpå.

Dette gir merkbart kjappere pc og er faktisk enkelt i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...