Miromurr Skrevet 22. februar 2008 Skrevet 22. februar 2008 (endret) Hei! Jeg har snart lest ferdig kapittel 6 i "C++ How to program" 6th edition. Men jeg har så forferdelig lyst til å lære meg å lage enkle 2D og 3D spill! Så jeg lurte på om det er noen C++ bøker der ute som lærer deg slikt (2D eller 3D, bryr meg ikke)? Det jeg helst har lyst til å lære er å lage enkle spill-motorer og level editorer (heter vel Construction Set i 3D...) Men jeg har egentlig mest lyst til å lære å lage 2D spill, men når det kommer til 3D, så har jeg bestemt meg for OpenGL, ikke DirectX (mange av vennene mine bruker Mac, men jeg bruker PC)... Så er det noen som vet om noen slike bøker for en som ikke kan så altfor mye C++? Som sagt har jeg lest til og med kapittel 6 i "How to program", og jeg har forstått det meste som står der (skjønte ikke helt det med klasser, men det kommer vel etter hvert...) Jeg håper på å få svar i løpet av helga. På forhånd, takk! Mvh: Miromurr Endret 23. februar 2008 av Miromurr
Mr.Garibaldi Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Tror det kan være vanskelig å finne en bok som lærer deg både C++ og OpenGL. Denne skal visstnok lære deg C++ og DX, som kanskje er en mulighet. Så får du heller lære deg forskjellen mellom DX og OpenGL etterpå. (Og da har kanskje OpenGL 3.0 kommet ut) Ellers får du lære deg C++ først, og så OpenGL. Og hvis du vil ha en spill-tvist på C++ læringen kan du se på denne, som tar for seg tekst-baserte spill. Jeg har ikke brukt noen av disse bøkene, så jeg kan ikke si hvor effektive de er i å lære deg C++...
Miromurr Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Skrevet 23. februar 2008 (endret) Takk for raskt svar! Jeg har allerede sett på de to bøkene der: Den første har jeg hørt at ikke er så bra, og den andre tror jeg ikke det er noen særlig vits i å lese, siden jeg allerede har lest 280 sider i "How to program". Men det er to bøker jeg har sett litt på... 1. Denne ser ut som en grei bok, og det står at den lærer deg SDK. Men på den andre siden står har den bare fått 3/5 stjerner, og det står at noen av eksempelkodene er ganske uryddige. 2. Denne ser også noenlunde grei ut, og det står at den er siktet mot begynnere i Windows spill-programering og OpenGL videospill ("OpenGL Game Development is targeted to beginners creating Windows applications"). Betyr dette at man bør ha en viss erfaring med OpenGL for at denne boken skal passe for deg? Så, er det noen som har noen erfaring med disse bøkene? Jeg vurderer å kjøpe nr 2, men jeg vil helst ha mer informasjon ført... Takker for alle svar dere kommer med! Mvh: Miromur Endret 23. februar 2008 av Miromurr
Cotul Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Vel, siden du alt har ei bra bok om c++. Ville jeg sett på openGl programming guide for å lære seg openGL, bok er vel basert på C, men er vel så å si det samme som du hadde skrevet i C++. Har ikke prøvd noen bøker som lærer c++ ved å lage et spill direkte, men er vel noen å finne. Ellers vil jeg anbefale deg å lære deg klasser. Er vel stort sett bare å tenke på at når du lager et objekt/en ting så er det en egen klasse.
Miromurr Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Skrevet 23. februar 2008 Vel, siden du alt har ei bra bok om c++. Ville jeg sett på openGl programming guide for å lære seg openGL, bok er vel basert på C, men er vel så å si det samme som du hadde skrevet i C++. Har ikke prøvd noen bøker som lærer c++ ved å lage et spill direkte, men er vel noen å finne. Ellers vil jeg anbefale deg å lære deg klasser. Er vel stort sett bare å tenke på at når du lager et objekt/en ting så er det en egen klasse. Den boka så ganske OK ut, men lærer den deg bare å få 3D- og 2D grafikk til å vises på skjermen, eller lærer den deg også ting som å få ting til å bevege på seg hvis man f.eks trykker på "W"? Det er jo spill jeg har tenkt å lage, ikke bilde-fremvising program Ser fortsatt etter erfaringer med de to bøkene jeg har listet over... På forhånd: Takk! Mvh: Miromurr
GeirGrusom Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Det er ikke noe annerledes å utvikle spill en annen programvare, bare mye mer matematikk. Men det er ingen spesielle knep eller noe slikt som må til, så det viktigste er at du kan C++ godt.
Cotul Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Vel, siden du alt har ei bra bok om c++. Ville jeg sett på openGl programming guide for å lære seg openGL, bok er vel basert på C, men er vel så å si det samme som du hadde skrevet i C++. Har ikke prøvd noen bøker som lærer c++ ved å lage et spill direkte, men er vel noen å finne. Ellers vil jeg anbefale deg å lære deg klasser. Er vel stort sett bare å tenke på at når du lager et objekt/en ting så er det en egen klasse. Den boka så ganske OK ut, men lærer den deg bare å få 3D- og 2D grafikk til å vises på skjermen, eller lærer den deg også ting som å få ting til å bevege på seg hvis man f.eks trykker på "W"? Det er jo spill jeg har tenkt å lage, ikke bilde-fremvising program Ser fortsatt etter erfaringer med de to bøkene jeg har listet over... På forhånd: Takk! Mvh: Miromurr Det å få ting til å bevege seg er egentlig bare å manipulere bilde, eller posisjonen til objektene i bildet. så ja du lærer å få ting til å bevege seg ved å trykke på w, eller hva enn du vil trykke på. Står faktisk om bevegelse litt ut i kapittel 1.
tresko Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Men det er to bøker jeg har sett litt på... 1. Denne ser ut som en grei bok, og det står at den lærer deg SDK. Men på den andre siden står har den bare fått 3/5 stjerner, og det står at noen av eksempelkodene er ganske uryddige. 2. Denne ser også noenlunde grei ut, og det står at den er siktet mot begynnere i Windows spill-programering og OpenGL videospill ("OpenGL Game Development is targeted to beginners creating Windows applications"). Betyr dette at man bør ha en viss erfaring med OpenGL for at denne boken skal passe for deg? 1) http://www.gamedev.net/columns/books/bookd...p?productid=577 2) Så igjennom innholdsfortegnelsa og den inneholder introduksjon til opengl , så en trenger nødvendigvis ikke kunne noe Opengl. Men kan kanskje bli kastet ut i det virker det som. Forøvrig tar de for seg bare opengl1.1, så litt gammel er den. Kunne likesågodt starte med en litt nyere bok som tar for seg grafikk koding med nyere shader arkitektur. Har ingen gode eksempler på OpenGL bøker selv, men for DirectX så anbefaler jeg denne som er veldig lettlest og spennende. Men den går for lite i dybden da.
GeirGrusom Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 OpenGL 1.1 er finfint å lære seg OpenGL i, så kan man lese om extensions og hvordan det fungerer etterpå. Vær obs på at det er en ny OpenGL version (3.0) rett rundt hjørne, som vil fungere endel annerledes en gamle OpenGL. Jeg brukte Redbook of OpenGL, og MSDN for å lære meg det
Miromurr Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Skrevet 23. februar 2008 1) http://www.gamedev.net/columns/books/bookd...p?productid=577 Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg (er litt trøtt i dag ), men det der er ikke den samme boken som den jeg nevnte... Uansett har jeg nesten bestemt meg for å kjøpe nr 2. Men andre forslag tas imot med takk! Mvh: Miromurr
tresko Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Ja, det er klart at det med OpenGL 1.1 går bra å lære det meste man trenger for de nødvendige konseptene innen grafikk koding. Men som du sier når OpenGL 3.0 dukker opp så blir det en del forandringer, dvs. mye av de "gamle" rutinene og vanene vil forsvinne. Så jeg tenker bare at det kan være lurt å ha en bok som benytter litt moderne rutiner fra OpenGL. F.eks så har DirectX 10 også fjernet en del gamle rutiner rundt fixed-function arkitektur, så det er en helt ny måte å gjøre ting på. Men,men.. en god og grundig OpenGL bok er nå det viktigste. Kan forresten anbefale denne gamle OpenGL boka da. Den er veldig solid og detaljert, men den tar ikke for seg shadere og mangler litt på vindus-oppsett og interaktivitet.
tresko Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg (er litt trøtt i dag ), men det der er ikke den samme boken som den jeg nevnte... Åja min feil, hehe.. jeg blandet din og mr.garibaldis forslag til bøker.
Mr.Garibaldi Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 "OpenGL Game Development" er veldig Windows-fokusert. De første to kapitlene ser ut som de bare tar for seg hvordan sette opp en window manager i windows. Det er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha tatt en titt på kildekoden her... Så den er kanskje ikke den beste løsningen hvis du vil fokusere utvikling for pc og mac... Ellers vil jeg nesten si at det vil lønne seg å bli ferdig med boken du holder på med, og så gå nærmere inn på grafikkprogrammering. Kapittel 23 vil ta for seg en Ogre, som vil gi deg en start på grafikk- og spillprogrammering, og så kan du gå videre på mer avanserte bøker på grafikk. Det er også veldig mye viktig som kommer utover i boken, deriblant pointers, arrays, mer om klasser, og streams for å nevne noe. Redbook, som GeirGrusom nenver, er en veldig god bok, men kan være vanskelig om du ikke har kjennskap til C/C++ fra før. Men når du er ferdig med den boken du leser nå, vil den være god. Gjerne sammen med Computer Graphics with OpenGL, som tresko nevner er god (bare hopp over de første 2 kapitlene), eller Real-time Rendering, som riktignok bare er teori, men fortsatt veldig god. En annen grunn til å vente med grafikken er at OpenGL 3.0 vil gjøre store endringer i forhold til nåværende versjon.
Miromurr Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Skrevet 24. februar 2008 Ok, så jeg bør altså kjøpe The Red Book. Noen som vet om den er å finne som PDF format noe sted? Også vil jeg gjerne ha en bok som lærer deg å lage enkle spill motorer og level editor med OpenGL. Er dette noe The Redbook går inn i? Mvh: Miromurr
Giddion Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Ok, så jeg bør altså kjøpe The Red Book. Noen som vet om den er å finne som PDF format noe sted? Også vil jeg gjerne ha en bok som lærer deg å lage enkle spill motorer og level editor med OpenGL. Er dette noe The Redbook går inn i? Mvh: Miromurr RedBook Redbook går ut på hvordan gjøre lys og sånne ting. Når du kan det så bruker du det til å lage spill og sånt noe. Det er ikke alt som er like aktuelt i dag, men du får med deg mye av basic kunnskapene.
Miromurr Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Skrevet 24. februar 2008 Ok, så jeg bør altså kjøpe The Red Book. Noen som vet om den er å finne som PDF format noe sted? Også vil jeg gjerne ha en bok som lærer deg å lage enkle spill motorer og level editor med OpenGL. Er dette noe The Redbook går inn i? Mvh: Miromurr RedBook Redbook går ut på hvordan gjøre lys og sånne ting. Når du kan det så bruker du det til å lage spill og sånt noe. Det er ikke alt som er like aktuelt i dag, men du får med deg mye av basic kunnskapene. Ah! Takk Giddon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå