Gå til innhold

TES: Morrowind - svinger sverdet, men ingen skade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slår og slår og slår, men uansett hva jeg slår på eller fra hvilken vinkel jeg slår treffer jeg ingenting! Jeg kan stå å slå på en fiende lenge uten at noe skjer.

Noen som har noen lignende erfaringer? Jeg har ikke så høy level, men det skulle vel ikke ha noe å si på om jeg skal kunne treffe noe?

Det gjelder Morrowind til xbox forøvrig, men skal ikke være noe særlig forskjellig fra pc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Morrowind bruker et annet system enn Oblivion. Jo lavere skill, jo lavere er sjansen for at du treffer, selv om du rent visuelt sett skulle ha truffet. Usynlige terninger som trilles for hvert slag, basert på forskjellige faktorer.

Sørg for å ha full eller nesten full fatigue bar og bruk et våpen som faller inn under en skill som du har en del på. Under 30 blir det fort mye svinging i løse luften. Jo høyere skill du får, jo lettere blir det å treffe.

Endret av Zealuu
Skrevet
Morrowind bruker et annet system enn Oblivion. Jo lavere skill, jo lavere er sjansen for at du treffer, selv om du rent visuelt sett skulle ha truffet. Usynlige terninger som trilles for hvert slag, basert på forskjellige faktorer.

Sørg for å ha full eller nesten full fatigue bar og bruk et våpen som faller inn under en skill som du har en del på. Under 30 blir det fort mye svinging i løse luften. Jo høyere skill du får, jo lettere blir det å treffe.

Har du noen tips så jeg kan øke viktige skills? Jeg er ikke-magic. Kun melee, head on brautende okse med sverd, køller eller hva det nå skulle være jeg har i henda.

Athletics skill, kan jeg øke den kjapt på noe vis?

Også sliter jeg med noen oppdrag... :| jeg er fersk, sikkert derfor jeg er så usikker på alt.

Gjest Slettet-U4NJ3Omm
Skrevet

Kan vel være lurt med mye fatigue, og strength, men du blir jo ikke bedre av å ikke bruke sverdet.

Bare gå å deng noen random dyr rundt omkring i skogen. Rotter og lignende. De billelignendedyra trenger du ikke angripe i starten, for de angriper ikke deg først, og de paralyser deg, så er kanskje litt vanskelig.

Skrevet (endret)

Athletics og Acrobatics er sånt som du egentlig ikke behøver å ha som verken Minor eller Major skill, de går oppover hele tiden, og raskt nok til at du ikke behøver å fokusere noe særlig på dem. Speed (attribute) er mye viktigere for å bevege seg raskt enn hva Athletics er. Du kommer uansett ikke til å være noe fartsmonstrum hvis du jogger rundt i Heavy Armor, noe jeg regner med du gjør.

For å få opp våpenskills, er det greit å enten alternere mellom to våpen hvis du vil ha begge opp, eller å fokusere på en type. Tre om gangen blir litt mye helt i starten, da det er ganske kritisk at du kommer i gang med et eller annet våpen. Jeg mener å huske at det er ganske mange forskjellige weapon skills i Morrowind - Long Blade, Short Blade, Axe, Blunt, og til og med Spear eller Polearm? Du vil ha med deg Long Blade, veldig mange gode våpen faller inn under den kategorien. Ellers kan du jo velge det du foretrekker av Axe/Blunt, Spear er det generelt sett veldig få av i hele spillet. Hvis du har problemer med å bestemme deg, kan du f.eks. la rase-bonusene bestemme for deg - raset som passer best som warriors av noe slag, begynner med +5/10/15 til enkelte weapon skills. F.eks. vil en Redguard med Combat som fokus og Long Blade som Major Skill begynne spillet med 45 i Long Blade skill (av maksimalt 100 uten buffs/enchantments osv).

Hvis du har veldig lav weapon skill, smekk rotter, krabber, kwama-larver (hva de nå het ... Hoppende larvesaker som paralyserer deg). Block er automatisk, altså kan du ikke gjøre annet enn å håpe på at du blokkerer. Det avgjøres også av hvor høy skill du har - derfor er det en viss logikk i at du ikke trenger å blokkere så mange ganger før du får en skill-up så lenge den er lav. Armor-skills øker av seg selv hver gang du blir truffet av noe.

Strength og Endurance er dine viktigste stats, dernest Speed og Agility.

Endret av Zealuu
Skrevet
Athletics og Acrobatics er sånt som du egentlig ikke behøver å ha som verken Minor eller Major skill, de går oppover hele tiden, og raskt nok til at du ikke behøver å fokusere noe særlig på dem. Speed (attribute) er mye viktigere for å bevege seg raskt enn hva Athletics er. Du kommer uansett ikke til å være noe fartsmonstrum hvis du jogger rundt i Heavy Armor, noe jeg regner med du gjør.

For å få opp våpenskills, er det greit å enten alternere mellom to våpen hvis du vil ha begge opp, eller å fokusere på en type. Tre om gangen blir litt mye helt i starten, da det er ganske kritisk at du kommer i gang med et eller annet våpen. Jeg mener å huske at det er ganske mange forskjellige weapon skills i Morrowind - Long Blade, Short Blade, Axe, Blunt, og til og med Spear eller Polearm? Du vil ha med deg Long Blade, veldig mange gode våpen faller inn under den kategorien. Ellers kan du jo velge det du foretrekker av Axe/Blunt, Spear er det generelt sett veldig få av i hele spillet. Hvis du har problemer med å bestemme deg, kan du f.eks. la rase-bonusene bestemme for deg - raset som passer best som warriors av noe slag, begynner med +5/10/15 til enkelte weapon skills. F.eks. vil en Redguard med Combat som fokus og Long Blade som Major Skill begynne spillet med 45 i Long Blade skill (av maksimalt 100 uten buffs/enchantments osv).

Hvis du har veldig lav weapon skill, smekk rotter, krabber, kwama-larver (hva de nå het ... Hoppende larvesaker som paralyserer deg). Block er automatisk, altså kan du ikke gjøre annet enn å håpe på at du blokkerer. Det avgjøres også av hvor høy skill du har - derfor er det en viss logikk i at du ikke trenger å blokkere så mange ganger før du får en skill-up så lenge den er lav. Armor-skills øker av seg selv hver gang du blir truffet av noe.

Strength og Endurance er dine viktigste stats, dernest Speed og Agility.

Takk for at du tok seg såpass tid til å skrive så informativt!

Har nesten litt lyst til å legge fra meg Morrowind i øyeblikket. Jeg er for svak til å kunne løse oppdragene jeg har fått i Fighters Guild, og jeg sliter med å finne andre oppdrag.

Men det du sier er at jeg burde løpe rundt å drepe rotter og stuff? Må man det i starten for å lykkes med Morrowind?

Og hvordan er det utover i spillet, er det bra? Stort map med mye å utforske osv?

Spørsmålet er vel om det er verdt å fortsette å prøve å få det til...

Skrevet

Nei, man må ikke drepe rotter og andre smådyr. Jeg gjorde det ikke på den måten da jeg spilte for første gang, og jeg spilte Assassin, som har mindre muskler å lene seg på når ting går hardt for seg. De første par levlene går det litt tregt, så tar det seg opp, etter hvert som mer og mer åpnes. Den letteste måten å få litt fortgang i sakene på, er å bare gå i en eller annen retning, og se hva man kan finne. Dra ut på eventyr, rett og slett. Undersøk huler, krypter og ruiner. Drep ting du klarer å drepe, løp som en tulling dersom noe er for vanskelig, finn bedre utstyr, selg ting, kjøp bedre utstyr, og ikke minst, kjøp training - instant skill-ups for litt penger.

Morrowind er fremdeles noe av det beste jeg har spilt på PC, og det er så absolutt verdt å gjennomføre det.

Selve landmassen i Morrowind er stor - men likevel mindre enn alle de andre TES-spillene. Det som gjør verdenen unik, er at den er håndlaget, hele veien. Hver eneste stein er plassert for hånd. Detaljnivået er absurd enkelte steder. Rent arkitekturmessig og kulturmessig er Morrowind et morsomt sted også, siden det ikke minner om de standard Legolas-land "grønne enger og skoger og små landsbyer fulle av hytter med stråtekte tak"-verdenene man ellers får.

Hvis du kjøpte spillet, skal du ha fått med et svært kart over hele Vvardenfell. Altså, et fysisk, analogt kart, på glanset papir. Finn deg en by, gå mot den, og ta deg god tid på veien.

Good fun.

Skrevet

Det er også noen steder du finner guides som gir deg info om andre byer og steder slik at de vises på kartet ditt. Når du høyreklikker så skal kartet komme opp i høyre hjørne og det skal være en knapp der hvor du kan velge mellom og se lokalt eller verden.

Når man lager en figur er det best og tenke ut noen spesifike ting du skal være god i og satse på det. Jeg husker jeg hadde mye gøy med en Argonian med god athletics, strength og god speed og polearm. Svømte mye under vann og plukket opp perler og sloss mot sjømonstre.. :p

Morrowind er et stort og bra spill. Lønner seg også og ha de to ekspansjonene.

Skrevet

Brød og annet kjøtt osv har ingen effekt på meg, hvorfor ikke?

Jeg sliter også med low health.. hvor får jeg kjøpt health potions eller hva det nå er?

Skrevet

Jeg husker ikke om brød og kjøtt var der av kosmetiske årsaker i Morrowind, eller om de fungerer som råvarer for alchemy. Dersom det sistnevnte gjelder, er det en viss sjanse for at du vil oppnå den første effekten (av fire), som er den eneste du kan se dersom du har en lav Alchemy-skill.

Health Potions kjøper du hos vanlige traders (folk som handler i alt), og spesialiserte alchemists, som handler kun i potions og ingredienser. Ellers finner du dem rundt om kring, på folk og i kister og whatnot.

Skrevet

Hehe, jeg har mange spørsmål jeg... Nå lurer jeg på hvor jeg kan finne navna på the bad guys - Camonna Tong klanen. Hvor finner jeg Thieves Guild? Er det i Balmora? Tenker at jeg kan få litt hjelp derfra ettersom de er i krig med Camonna Tong.

Morrowind er vanskelig å komme i gang med :|

Skrevet
Det er en Thieves' Guild-filial i Balmora, ja. Spør litt rundt i byen, så burde du klare å finne den.

Men health, de health potions greiene jeg kjøpte gav meg nesten ingenting. Økte med noen få nummer, healt skalaen.. Skal det være sånn?

Skrevet

Det er mange forskjellige healing potions av varierende grad, du kan også hvis du har en god alchemy skill og godt utstyr lage potions av urter, matvarer og andre ingredienser.

Spoiled og Weak potions er generelt dårlige, weak potions må man ta mange av på en gang får det har noen bra effekt og spoiled potions har vel også noen ganger negative (husker ikke helt).

Skrevet

En ting en må passe på er forskjellen på Fortify og vanlige health potions, det er lett og brenne seg der i kamp situasjoner, fortfy øker nemlig max hp og restorer kun det den legger til i max hp'en så de bør man heller spare til enda vanskeligere situasjoner

Skrevet

Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. :)

(Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding)

Skrevet (endret)

Hovedsetet deres på Vvardenfell er Balmora, og de har, i likhet med de andre tre husene som er med i Morrowind, en egen Canton i Vivec.

Det er liksom ikke ... Et fysisk hus. Det er en av de fem store Dunmer-familiene.

Endret av Zealuu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...