Preben01 Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 (endret) Jeg filtrere ut all input i fra mine brukere, ved å regexe ut alt utenom /[^A-Za-z0-9 .]/ Problemet er at noen av mine brukere er norske, og får derfor ikke brukt æ,ø og å. Hvordan kan jeg legge det inn over ? for å tillate dette?Slik at regex skjønner det er snakk om norske tegn? -prebs Endret 25. februar 2008 av Preben01
Torbjørn Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 sett riktig locake, litt prøving og feiling med denne koden... perl -le 'use POSIX qw/locale_h/; setlocale("LC_CTYPE","no_NO"); print $_ =~ /[a-ø]/ for qw/å æ ø/;' ... ser ut til å gi konklusjonen at norsk locale (på mitt system) gir svensk rekkefølge, dvs å-æ-ø og at character class [a-ø] fanger disse tre spesialtegnene (a-å fanger bare 1, a-æ fanger 2, prøv selv)
Torbjørn Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 (endret) liten update fra #perl.no: 13:13 <@ilmari> Torbjorn: LC_COLLATE er for sortering 13:13 <@ilmari> LC_CTYPE er bare isalpha m.v. 13:14 <@ilmari> perl: use POSIX qw/locale_h/; setlocale("LC_COLLATE","no_NO"); print $_ =~ /[a-å]/," " for qw/æ ø å/; 13:14 < gnuse> ilmari: 1 1 1 "" Endret 21. februar 2008 av Torbjørn
trtrtr Skrevet 21. februar 2008 Skrevet 21. februar 2008 hva med: use locale; my $t = q(123s''\343/;:__\)&abcø); $t=~s/[^\w]|_//g; print $t;
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå