Gå til innhold

Ny flat TV for dummies


Anbefalte innlegg

Familien skal anskaffe ny TV, og har i det siste lest mye om LCD og plasmaskjermer. Men er stadig like forvirra.

Her er noen forhold som nok betyr noe for valg av TV.

 

* Vi sitter 3,5 - 5 meter unna Tv'en.

* Det er store vinduer i stua, og det slippes mye lys. - Men vi har persienner, og vi ser mest på TV når det er mørkt ute.

* Vi er ikke glad i kompliserte bruksanvisninger. Noen modeller krever avanserte innstillinger, ja?

* Vi ser mest på TV, men ønsker at kvaliteten på DVD-en skal være god. (PC-en har egen skjerm.)

* Tenker på å bruke skjermen til å vise våre digitale fottos.

* Kabelselskapet leverer elendige analoge bilder, og er ofte ute av drift. Vurderer parabol.

* Vet ikke om vi virkelig trenger 'full HD'. :hmm:

 

Håper på tips om både størrelse, type (LCD/plasma) og merke. På forhånd takk!

PS. Har ikke særlig lyst til å betale mer enn 15 tusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 40-42" bør være passe da men det kan være lurt å sjekke selv i en butikk. Full HD er ikke noe must. Populære modeller er da Panasonic PV70 42" plasma og Samsung M86 40" LCD. Begge har fått gode kritikker i tester rundt omkring. De ligger begge rundt 10.000. Å betale særlig mer med det bruksområdet mener jeg er lite nødvendig. Du får forholdsvis lite ekstra ved å betale 5.000 mer.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Du har jo valget mellom Plasma og LCD, men til det bruket du beskriver så tror jeg at Plasma er det rette valget. Problemer med innbrenning ved visning av stillbilder over tid er lovet å være forsvinnende liten fra produsentene. Jeg tror ikke du trenger å bli skremt av eventuelle selgeres skremselspropaganda når de snakker om innbrenning på plasma.

 

Jeg jobber selv litt i en større elektrokjede og vil tro at f.eks Panasonic 42PX70 vil være et godt valg. Denne ligger på rundt 11-12.000,-. En litt bedre plasma-tv er Samsung PS42Q97. Den har bl.a 3 HDMI innganger og er enkel å koble digitalkamera til. Denne ligger stort sett rund 15.000,-, men butikkene har gode muligheter til å gå ned til ihvertfall 14.000,- hvis du pruter litt. HDMI-kabler kan du også prute med på kjøpet.

 

Plasma gir ofte bedre bildekvalitet der hvor signalkvaliteten er dårlig. Bl.a . på antenne og dårlig kabel-tv. LCD er ofte greiest å bruke til PC, TV-spill og andre medier som viser stillbilder (f.eks digitalkamera), men nye plasmaskjermer er ofte likegode dersom fjernsynssendinger er hovedformålet med tven.

 

Noe å tenke på hva gjelder innbrenning er at det hjelper å skru ned litt på lysstyrke og kontrast inne på menyen. Da skal det MYE til før noe skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...