mongojarle Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Heisann! I løpet av en måneds tid regner jeg med at jeg får grønt lys av samboeren til å oppgradere PC-en vår. Og jeg har satt sammen de delene vi trenger, og håper at det er noen som har noe lurt å si om det. Vi vil gjerne ha en maskin som holder noen år, men samtidig vil vi ha "mest" for pengene. Bruksområdet er mest utpakking av .rar, surfing og slike småting, men samtidig skal det være mulig å spille f.eks HL2 og gjerne også nyere spill med akseptabelt utseende. Fint hvis noen også vet noe om fremtiden, sånn som hvis det f.eks kommer et nytt [sett inn produkt] om [sett inn antall] måneder, jeg har ikke hastverk. Først vil jeg ramse opp hva vi har nå, altså hva vi går fra: Hovedkort: Asus P4C800 deluxe (vannkjølt) CPU: P4 2.8GHz "prescott" (vannkjølt) @ 3,5GHz RAM: 4x GEiL 512mb pc3200 Skjermkort: GeForce 6800GT 256mb AGP (vannkjølt) Disker: 4x WD 250gig s-ata disker i 2stk raid0-arrays PSU: Corsair HX620W (620watt) Kabinett: CM Stacker Skjerm: Dell 24" wide Og selvfølgelig dvd-spiller, lydkort og vifter og slike ting. Så, HANDLEVOGNEN ser slik ut foreløpig, men er motakelig for tips. Spesielt rundt hovedkort, skjermkort og minnet. Når jeg først skal spille noe skal jeg helst spille på native oppløsning som er 1920x1200. Som dere skjønner, så skal også vannkjølingen ut og erstattes med luftkjøling. Og jeg håper det er mulig å få klokket CPU'en litt opp til en 24h klokk. Stille maskin verdsettes stort. Slik jeg har tenkt i oppsettet mitt her da, er at jeg har en OK plattform der jeg eventuelt kunne skiftet ut et billig skjermkort (GF8800gt) til et dyrere (ati) skermkort etterhvert, og kanskje også kjøre crossfire etter det igjen. Hovedkortet er litt gammelt (?), men har 8 sata, mange usb, 2xpci-e 16x 2.0, og etter utseende en bra kjøling på NB og SB. Hva med Abit IP45 pro? Holder det med power? Burde jeg gå for quad-core hvis jeg vil ha en fremtidsrettet maskin? Tror det ble endel rot, men les det med innlevelse ( ), så går det nok greit. Håper noen dempe tvilen min, eller finne noe annet som er bedre egnet til mine formål. (Eventuelt be meg spare pengene, og gå ut å oppleve naturen). EDIT: Grensen er 6000 +-litt. Handle fra Netshop eller Komplett + en annen butikk. Altså bare to butikker, og en av de må være netshop eller komplett (jeg bor så jeg kan hente i s.fjord). Handler jeg min handlevogn på Netshop og MPX nå, så kommer det på 6000kr tilsammen. Endret 20. februar 2008 av jale
kaeksen Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Ikke vits og rote med c2d, nei hopp rett til quad, du får jo dobbelt opp av kraft. De er jo så billige. 400 ekstra kroner, det er jo ikke mer en det som brukes på tampong i månden. Ram er jo også superbillig. Hørte om et kupp, men vet ikke hvor, men 8GB(ddr2) for 2300.- Tror det var kingston. Men da må dere ha et mobo som støtter ddr2, hvi dere finner det kuppet. Hovedkort ja, dere skal jo ha PC-en en stund uten og trenge oppdatere igjen. Best og gå for mobo som støtter ddr3 ram. Egentlig like greit hoppe i det og ta ddr3 ram, cl5 er egentlig ikke så værst. Pass på og skjekke hva maks fsb er på mobo før dere invisterer ram. Men det er ikke så mye jeg kan, så dette var jo bare en start:D
Pastafarian Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 (endret) Forslag: Minne: Mushkin XP2-8000 4096 MB Extreme Performance (2 x 2048) Sparer inn den ekstra utgiften til minne ved å gå for et billigere hovedkort f.eks Gigabyte GA-P35C-DS3R DDR3 er fortsatt alt for dyrt! Quad sies å være greit om en tenker litt langsiktig, men det er da nesten umulig i dataverdenen. Endret 20. februar 2008 av heisann80
mongojarle Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 hm... får tenke litt på det med quad kontra dual. Kan hende dette blir en last minute endring, kommer ann på om det er noe som er på ukens tilbud eller noe annet. DDR3 er alt for dyrt, husk at jeg har en ramme på 6000. Jeg kommer bare til å kjøre 32-bit windows (grunnet VPN client versjon). Så trenger jeg da koste på meg mer ram enn 2gig? Og hovedkort med både ddr2 og ddr3, er det noe lurt? Hadde en kamerat med ddr+ddr2 på sitt, og det var et helvette.
Pastafarian Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 DDR2 er billig, det skader ikke å ha 4 GB på 32-bit selv om du neppe vil kunne utnytte mer enn ca 3,2. 3,2 er da 1,2 GB ekstra. Om du bare ønsker 2GB og har planer om litt overklokking så ville jeg tatt en kikk på Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64 Skal ikke være et problem, du kan selvfølgelig bare bruke ene typen (DDR2 eller DDR3). Men om du er skeptisk så finnes det flere tilsvarende kort med bare støtte for DDR2. Det er en fordel å velge et X38 eller X48 kort om du har planer om Crossfire. Mest for pengene mener jeg er: Et Intel P35 hovedkort (1000 kr), 2GB PC6400 minne(500 kr), ATI 3850/3870 eller 8800GT(opp mot 1700). En E8400(1500 kr) er også et meget bra valg. Pris ca 4700 kroner. I budsjettet ditt er det rom for et 3870X2. Totalpris blir da ca 6000 kr, 6500 med X38 kort. Det er ingen enkle svar bare synspunkter, og du må nesten selv veie ytelse mot pris.
mongojarle Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 X38 kort har jeg valgt, så CF skal vel gå greit. Har forstått det slik at 8800GT gir mest for pengene, og at et 3870X2 spiser halve busdjettet er ikke så aktuelt. Ditt forslag er tatt til ettertanke, selv om det ikke passer bruksmønsteret like godt syntes jeg. Vi spiller jo tross alt kanskje bare to tre ganger i løpet av en uke. Og trenger ikke kjøre alt på max. Er 3870X2 så mye bedre at det forsvarer dobbel pris i forhold til 8800GT?
Pastafarian Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Det har jeg ikke sagt, jeg bare kommer med forslag innnenfor rammen din. Sier ganske klart at ATI 3850/3870 eller 8800GT(opp mot 1700) vil gi mye ytelse/kr. Og om du bare spiller en gang i blant så er det meningsløst å kjøpe et 3870X2. Oppsettet ditt er helt greit, foreslår bare at du kjøper litt mer minne. Og påpeker at det ikke er noe å hente ytelsesmessig ved å gå for et X38 kort om du ikke har planer om crossfire.
mongojarle Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 OK, nå skjønner jeg hva du mente med X38 kort. hehe... Mer minne skal overveies, og også litt "dårlige" HK. Tusen takk for all hjelp i hvertfall. Ingen som har noe å si på power da? Er 620 corsair-watt nok til 8800GT, 4gig ram, 4-6 disker, E8400? Hvis det er, er det også nok til et par middelmådige (3870) ATI-kort i crossfire?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå