Gå til innhold

SWAP, ext2, ext3, /boot, /root.. ?


Neme

Anbefalte innlegg

Noen som er veldig interiserte i å forklare meg forskjellen på disse forskjellige typene Linux partisjoner ?

Egentlig lurer jeg bare på hva SWAP er. Ettersom jeg har fortstått er da ext2/ext3 standard linux partisjoner der man kan ha bla.a mp3, progs, etc.

Første gang jeg skulle installere Linux var en Red Hat 7.2 distro. Den satte opp egne partisjoner for alt mulig. /usr, /root, /boot, osv...

 

Hvor legger egentlig Linux seg ? legger det seg på SWAP eller ext partisjonene ?

 

Håper jeg skrev tydlig nok til å få de svarene jeg søker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Swap space in Linux is used when the amount of physical memory (RAM) is full. If the system needs more memory resources and the physical memory is full, inactive pages in memory are moved to the swap space. While swap space can help machines with a small amount of RAM, it should not be considered a replacement for more RAM. Swap space is located on hard drives, which have a slower access time than physical memory.

 

Swap mer altsa en egen partisjon for virtuelt minne, som blir benyttet når du er short on RAM.

 

Ext2/Ext3 er derimot det standard filsystemet i linux, der alle data blir lagret permanent (swap'en flushes akkurat som RAM'en), akkurat som FAT og NTFS er det i Windoze...

Ext3 (eller det nyere reiserFS) anbefales fordi det er journalførende, og er derfor mindre utsatt for skade ved krasj og lignende...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...