Gå til innhold

Ny PC , usikker på hovedkort


sandemannen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger å bygge meg ny maskin og i den forbindelse lurer jeg på om noen hær kan være til hjelp.

Jeg har sneket rundt her i noen uker nå, og har kommet fram til et oppsett jeg synes ser bra ut.

 

Er på et temmelig stramt budsjett, og 4500,- er maks tilgjengelig. Målet er bang for buck:

 

Hovedkort: Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775 1085,-

Skjermkort: ASUS Radeon HD 3850 512MB PCI Ex2.0 1475,-

Minne: OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. 425,-

Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 1395,-

 

Totalt: 4380,-

 

Har bestemt meg for intel og socket 775. Har en 500W PSU og to sata disker fra før av. Skal ikke kjøre RAID elle crossfire i utgangspunktet. Ovrklokking blir også ikke aktuelt i noen stor grad til å begynne med, men kanskje mot slutten av levetiden til systemet.

Skal brukes til noe spilling&nett/kontor og kommer til å stå på døgnet rundt.

 

 

Ser dette bra ut? Er det noen åpenbare problemer/forbedringer som er åpenbare for dere?

Hovedkortet er det jeg er mest usikker på, så innspill om det ville vært flott.

Innspill mottas med takknemelighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke WIFI på kortet nei, men jeg går meg litt vill i HK-jungelen. Ingen som har noen tips om et HK som passer til min bruk?

Jo flere tester og forum jeg leser jo mere i tvil om hvilket kort jeg skal velge blir jeg.

Hadde ikke vært noe problem på ubegrenset budsjett, men med et relativt lavt budsjett blir det med en gang vanskeligere. Serlig når jeg gjerne vil ha noe som holder ei stund og kan kjøre Intels nye quad-prosessorer.

 

Hjelp en fremmed i nød?

Tips meg om et bra HK til rundt 1000,-lappen? :)

Lenke til kommentar

Det som er virkelig bra med Gigabyte er at de bruker topp komponenter, selv på relativt billige kort, de "kastrerer" heller ikke bios som mange andre gjør på sin økonomiklasse. Selv det meste cheapo Gigabyte G31 matx kort har relativt bra overklokkingsegenskaper - i motsetning til Asus og MSI sine kort....

Lenke til kommentar
Har selv god erfaring med MSI. Gode muligheter for å temperatur-styre vifter etc (det har sikkert andre kort også).

 

Har kun kjørt MSI på flere ti-talls PC-er de siste årene.

 

Jeg vil påstå at MSI gir mest for pengene.

 

-kjbu

 

Må si meg mye uenig med MSI i forhold til resten her men det beror på mye dårlig erfaring med MSI hovedkort.

Personlig skyr jeg dem som pesten, jeg ville ikke hatt ett MSI hovedkort om du så hadde kastet det etter meg for å si det sånn.

Jeg har sett mange problemer med MSI HK og mange så har måttet dra tilbake til produsent og venting, kan hende det ikke er slik lengere men MSI (Også gitt kallenavnet: Missing Something Inside) kommer ikke til å få min anbefaling grunnet dårlig erfaring fra tidligere.

Ellers så kan jeg si at det er en ting som er bra med MSI hovedkort og det er prisen på de, de er nesten alltid de billigste og noen ganger de første som slipper ett nytt HK.

Men som jeg sa tidligere, mine dårlige erfaringer med MSI kan komme fra uflaks og at det ikke er slik lengere.

 

Ellers om vi går bort fra MSI siden så kan det være en ide å vurdere ett HK med X38 brikkesett over ett med P35 om du da en gang i fremtiden fant ut at du ville prøve å skaffe ett HD 3850 ekstra og rote med Crossfire.

Men da sprenger du budsjettet ditt mest sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Har hørt en del negativt om MSI tidligere, så HK fra dem er uaktuelt.

Tidligere har jeg hatt flere HK fra Asus, og vært meget fornøyd med dem.

Blir nok Gigabyte denne gangen dog basert på pris/ytelse, men ikke med X38 chipset.

Handlevogna mi ser slik ut:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=66899

 

Tror dette får holde en stund, så får jeg heller oppgradere litt og litt etter et års tid.

Endret av sandemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...