Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Hjelp! Har komprimert C-disken


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her forleden hjalp jeg foreldrene mine med å gjøre litt plass på C-disken, altså den med Windows Vista installert på. Jeg var så klossete at jeg valgte å komprimere dataen på den partisjonen i håp om at windows skulle ha vett nok til ikke å komprimere seg selv. Men neida, da maskinen ble startet opp neste gang fikk vi beskjed om at "bootmanager hadde blitt komprimert, trykk ctrl-alt-delete for å restarte".

 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Har dessverre ingen restore points, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Kan det tenkes at jeg kan kjøre en live-cd med en linux-distro for å få tilgang til disken? i såfall, hvordan gjør jeg det?

 

Vil være evig takknemlig hvis noen kan hjelpe.

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men kommandoen funket dessverre ikke. Jeg fant allikevel en løsning på problemet:
Etter å ha valgt "Fix your computer" (eller noe i den duren) fra boot-DVD-en, kom jeg til en meny hvor jeg kunne velge flere recoveryvalg, blandt annet kommandoer i DOS-vindu slik * foreslo. Men da dette ikke fungerte prøvde jeg det øverste valget som het "Fix startup problems" (eller noe i den duren). Dette valget i seg selv løste ikke problemet, men da jeg ble spurt etter drivere til harddisken fikk jeg muligheten til å browse diskene. Herfra kunne jeg få opp egenskaper-vinduet til problemharddisken og kunne derfra huke av "compress harddrive". Etter en halvtimes intens harddiskaktivitet og en påfølgende restart fungerte alt som det skulle igjen.

Håper dette kan være til hjelp hvis andre mot formodning skulle være så dum som meg å komprimere OS'et sitt blush.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...