Gå til innhold

selektivitetsanalyse og samtidighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gjør leksene dine selv!

 

 

selektivitet betyr at riktig sikring går først. slik at hvis en kurs kortslutter eller overbelastes går siste sikring før feilpungtet

sammtidighet:

regner da med at det er snakk om sammtidighetsfaktor, denne settes fordi i anlegg med flere kurser vil sjelden alle kurser bli max belastet sammtidig.

sammtidighetsfaktor bestemmes bla. av antall kurser og bruksområde, og er med på å bestemme overbelastningsvernets størrelse

 

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
gjør leksene dine selv!

 

 

selektivitet betyr at riktig sikring går først. slik at hvis en kurs kortslutter eller overbelastes går siste sikring før feilpungtet

sammtidighet:

regner da med at det er snakk om sammtidighetsfaktor, denne settes fordi i anlegg med flere kurser vil sjelden alle kurser bli max belastet sammtidig.

sammtidighetsfaktor bestemmes bla. av antall kurser og bruksområde, og er med på å bestemme overbelastningsvernets størrelse

 

Jeg har jo lest teorien men det er sånn at jeg ikke skjønner alt.

 

Hovedpoenget med selektivitet er vel at vernet nærmest feilstedet skal legg ut først, på den måten forhindrer vi strømmen brytes i hele fordelingen f.eks.

 

"Tidsforsinkelser og operasjonsstrømmer velges slik at vernet nærmest forsyningspunktet har de høyeste verdiene"

Hvorfor det??

Lenke til kommentar

Tenk Litt logisk :)

 

Du har en normal husfordeling her i landet med en 3*63 (altså trefas) Amp inntaks sikring, la oss si den kommer via luftinntak.

 

Kablen fra stolpen til din inntaks sikringsboks er sikret av Everkets sikring i stolpen.

Gjerne opp i 1-200 amp.

 

I inntaksboksen står din sikring på 63amp.

Fra den går en kabel ned til sikringsskapet ditt.

 

Kablen ned til skapet er da sikret med 63 Ampsikringen.

 

I sikringsskapet forsyner den kablen masse kurser på feks 16Amp for å velge noe.

 

Dette opplegget har installatøren beregnet i hht forskriftene når det gjelder kortslutningsstrømmer osv.

Slik at det skal være selektivt.

Med tanke på tiden de forskjellige vern bruker på å løse ut ved en kortslutning, og selvfølgelig hvor stor kortslutning som skal til for å løse ut de forskjellige vern/sikringer.

 

Dette for å beskytte installasjonen. Det er krav til utløsetid osv ved en kortslutning så ikke kabler skal overophete og ta fyr sov. Men det orker jeg ikke å gå inn på nå :p

 

 

Hvis en kortslutning i en av 16a kursene kunne skape nok energi til å løse ut 63a hovedsikringen. Så ville du kunne oppleve at strømmen i hele huset forsvinner.

 

Ikke greit.

Derfor er det lagt opp slik at kursen nærmest kortslutningen skal løse ut. Ikke en av de andre.

For å bevare anleggets driftssikkerhet.

 

Det er dette som er selektivitet.

 

Ble ikke så enkelt forklart som jeg oprinnelig hadde tenkt. Endet opp med en lang avhandling her som jeg kuttet ned veldig mye.:p

 

Når det gjelder Samtidighet.

 

Denk deg at tavlen/skiringsskapet ditt har feks 10 stk !6a kurser + en 25Amp teknisk stikk og gjerne en 32 til komfyren(Ja det blir ofte lagt 32a til komfyr nå til dags faktisk)til komfyren.

 

Det blir 217 ampere det. Og du har en hovedsikring på 64 ampere....:O

Det er jo ikke bra.

Du må legge en monsterkabel til tsikringsskapet ditt, og få tak til en heftig kabel i tillegg...:)

 

 

Men nei.

Heldigvis så blir aldri alle kurser i en bolig belastet maks samtidig.

 

Ovnen Komfyren står feks ikke på 24/7

Panelovner står heller ikke på 24/7

Samme med ting som kjøleskap,fryseboks,lys,varmekabler,varmtvannsbereder sov.

 

De slås alle sammen på og av hele tiden. Enten ved termostater og liknende, eller ved bruksmønster.

 

Og da kommer samtidighetsfaktor inn.

Det er en faktor for hvor mange ting man regner med vil stå på samtidig.

Og er en vurdering installatøren gjør ved beregning av installasjonen.

 

Håper det hjelper litt for nå gidder jeg ikke skrive mer. Kom sent hjem, og nå skal jeg sove :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...