Gå til innhold

Oppsett til 15K + skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Er nå i ferd med å bestille meg en ny PC som jeg kun skal bruke i programmer som Photoshop, Maya, After Effects, Premiere. Forøvrig irrelevant i forhold til hva spørsmålet mitt er. Jeg lurer på om dette oppsettet vil fungere, teknisk sett. Har en tvil og det er strømforsyningen; har valgt en 550W, er dette for lite til resten av PCen?

 

OPPSETT:

 

157962.jpeg

 

Setter også inn et ATI FireGL v7200, som jeg kjøper fra en annen levrandør da ikke Netshop tar inn kortet.

 

 

Ha en fin kveld.

På forhånd takk!

Endret av Moenjr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tro at det er bedre med et hovedkort som støtter 2 CPU'er hvis du skal bruke den til slikt arbeid. 550W holder nok, men du kan jo invister i en 700-1000W så du slipper å oppgradere PSU neste gang du oppgradere PC-en. Jeg kan ikke alt for mye om pc til slik bruk, men jeg tror at det er andre hovedkort osv. som egner seg bedre til dette.

Lenke til kommentar

Angående CPU så er det ikke mye forskjell fra den du har og denne (Q9450), jeg ville heller da ha kjøpt denne nå og overklokket den til 3GHz og dermed ha samme som du kjøper nå til ca 5k billigere..

Så ville jeg ha satt disse 5k på en egen konto og evt kjøpt ny CPU (og evt. hovedkort og ram) om et år. Vet ikke hvor lenge du har planer om å ha denne PC-en, men jeg klarer ihvertfall ikke, uansett, å forsvare et kjøp av en så dyr CPU når du kan få omtrent tilsvarende for 5k mindre.

Endret av riflaa
Lenke til kommentar

her snakker vi om latterlige 333mhz som koster 5000kr?? det var da ekstremt mye dyrere enn forventet... nei, du har jo satt opp et x38-hovedkort, eneste grunn til å gjøre det er overklokking, og da kan du like gjerne overklokke FSB litt istedetfor å bruke 5000 ekstra på cpu. sånn, nå har du spart 5000kr.

og hvis du ikke skal klokke, kan du like gjerne kjøpe et P35hovedkort, så sparer du 800 til.

Lenke til kommentar
Angående CPU så er det ikke mye forskjell fra den du har og denne (Q9450), jeg ville heller da ha kjøpt denne nå og overklokket den til 3GHz og dermed ha samme som du kjøper nå til ca 5k billigere..

Så ville jeg ha satt disse 5k på en egen konto og evt kjøpt ny CPU (og evt. hovedkort og ram) om et år. Vet ikke hvor lenge du har planer om å ha denne PC-en, men jeg klarer ihvertfall ikke, uansett, å forsvare et kjøp av en så dyr CPU når du kan få omtrent tilsvarende for 5k mindre.

 

Men gudene vet når den kommer på lager. Er bare vaporware foreløpig ^^

Det kan jo ta en måned før du får tak i CPUen som er nevnt.

550W PSUen vil nok være nok, mm du bestemmer deg for å putte i fem ekstra disker, kjøre SLI osv. :)

 

Uansett, du trenger helt sikkert ikke et veldig avansert hovedkort (Asus P5K for 8-900 kr gjør susen), raptor-disker bråker mye, hvis du er ømfintlig for støy.

Du burde forresten byttet ut viftene i kabinettet og CPU-kjøler, for mye bedre temperatur og mindre støy. :)

Anbefaler følgende:

4x Nexus 1000RPM i front, foran VGA, til TRUE, til skjermkort

2x Noctua NF-S12-800 i bunn v/ hdd, utblåsning bak

1x Thermalright Ultra eXtreme (TRUE)

1x Thermalright HR-03 GT (hvis du kjører 8800GT, og ikke Quadro)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg tenker på å ha PCen i hvertfall 3år derfor tenkte jeg at det var greit å kjøpe en såpass dyr CPU som jeg ikke trenger å overklokke. Merker at jeg må i tenkeboksen igjen. La oss tenke langsiktig, vil da Extreme prosessoren være et lurere kjøp? Mtp kvalitet, holdbarhet, osv?

 

Tror jeg også bytter ut hovedkortet med et Asus P5KR P35. Noen som har erfaringer med det? Et ATI FireGL kort vil virke på dette også?

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Jeg tror extreme-prosessorer er et extremt dårlig valg (tok du ordspillet.. ha ha ha..) med mindre du MÅ ha det NYESTE og RASKESTE med EN gang, for å få fjorten mer poeng i 3dmark. QX er laget for overklokking da. Å overklokke hvilken som helst av de nye med 20% er rimelig risikofritt, da både kjøling, varmeutvikling og alt sånt ikke utgjør noe problem mest sannsynlig. Ikke med det kabinettet i alle fall.

Lenke til kommentar

Problemet er også at om 3 år så er alle dagens CPU'er utdatert uansett. Se tilbake tre år og finn toppmodellen og en "best for pengene" CPU. Hvor stor forskjell er det på dem i dag? Uten å ha gjort noe søk på dette så vil jeg tro at begge er veldig utdaterte. Om du da i dag hadde merket forskjell? Tvilsomt..

 

Da mener jeg det er mye bedre å heller spare de 5 tusen kronene, og heller oppgradere igjen om 1,5 år. Totalsummen vil bli den samme, men du vil sitte med en bedre maskin halvparen av tiden :)

 

Men hvis pengene brenner i lommen og du ha det beste , så er det bare å kjøpe, Intel blir ihvertfall fornøyd da :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg tenker på å ha PCen i hvertfall 3år derfor tenkte jeg at det var greit å kjøpe en såpass dyr CPU som jeg ikke trenger å overklokke. Merker at jeg må i tenkeboksen igjen. La oss tenke langsiktig, vil da Extreme prosessoren være et lurere kjøp? Mtp kvalitet, holdbarhet, osv?

 

Tror jeg også bytter ut hovedkortet med et Asus P5KR P35. Noen som har erfaringer med det? Et ATI FireGL kort vil virke på dette også?

 

 

Tusen takk!

Extreme-cpu'ene er laget for å overklokkes, så å kjøpe en sånn uten planer om overklokking burde ikke være lov.

Du kommer like langt med å velge en cpu uten en X i seg. Og du sparer masse penger. Så kan du kjøpe ny kontorstol istedet =)

Lenke til kommentar

Tusen takk for fyldige svar! Har nå valgt å droppe Extreme prosessoren, og heller velge en litt billigere, men kraftig.

Noen anbefalinger? Tenkte litt på Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz. Noen som har overklokket denne no særlig? Er det et godt alternativ til Extreme prosessoren?

 

 

Igjen, tusen takk!

Lenke til kommentar

Hvis du er seriøs med bruk av de programmene du har nevnt over, så ville jeg vurdert et dual cpu oppsett. Xeon prosessorer er ikke like overclockvennlige (vet ikke om det er innstillinger for det på hovedkortet engang), men så er de samtidig konstruert for å være mest mulig stabile.

 

Om du ikke skal tjene penger på arbeidet du gjør, men bare er for gøy, så er det sikkert greit med Q6600 overclocka. Spar de resterende pengene (sett dem i banken, få renter), og så oppgraderer du PC-en om 1-1,5år. Eventuelt bruk dem på en STOR FIN skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...