Gå til innhold

Ser etter stabilt men funksjonelt hovedkort. LGA775, ATX.


Solid Edge

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har funnet så og si alle deler til min nye maskin utenom hovedkort. Ettersom jeg mangler kunnskap på dette emnet har jeg overlatt det til dere her på forumet (A)

 

Kan begynne med å utdele litt informasjon: Hovedkortet ska plasseres i en CM Stacker 810, altså ATX eller BTX modell. Lydkvaliteten må være pålitelig god. Skal ha 4gb (2x2) RAM til og begynne med og vil gjerne ha muligheten til å oppgradere senere. AGP eller PCI er vell ikke noe spørsmål lenger. Skal altså ha PCI, helst med SLI mulighet. Når det gjeld overklokking, så hadde det hvert flott med muligheten. Blir ikke overklokke med det første men når PC-en begynner å drege på åran... Men vil selfølgelig ikke betale tusenlapper ekstra bare får dette.

 

Her er resten av PC delene. Som skal bestilles

 

Om det er noe jeg har glemt er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har funnet så og si alle deler til min nye maskin utenom hovedkort. Ettersom jeg mangler kunnskap på dette emnet har jeg overlatt det til dere her på forumet (A)

 

Kan begynne med å utdele litt informasjon: Hovedkortet ska plasseres i en CM Stacker 810, altså ATX eller BTX modell. Lydkvaliteten må være pålitelig god. Skal ha 4gb (2x2) RAM til og begynne med og vil gjerne ha muligheten til å oppgradere senere. AGP eller PCI er vell ikke noe spørsmål lenger. Skal altså ha PCI, helst med SLI mulighet. Når det gjeld overklokking, så hadde det hvert flott med muligheten. Blir ikke overklokke med det første men når PC-en begynner å drege på åran... Men vil selfølgelig ikke betale tusenlapper ekstra bare får dette.

 

Her er resten av PC delene. Som skal bestilles

 

Om det er noe jeg har glemt er det bare å spørre.

 

PCI???Går ut fra at du mener PCIe (PCI Express)? Hva med dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342074 eller dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar

Skal det klokkes så ligger mitt hjerte i ABIT leiren:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341381

 

Ellers med SLi støtte så må du ha nForce og disse er mye omstridt for tiden med problemer, varme og relativt høyt strømforbruk.

Men om du skal ha SLi og Intel så er det den eneste muligheten du har og da er 780 brikkesettet du burde satse på.

Om du ikke er stinn av gryn og kan vente på Intel sitt Skulltrail som benytter socket 771, har SLi støtte, men bruker dyr RAM og CPU som koster hele bankkontoen din.

 

Personlig hadde jeg droppet SLi planene og enten vurdert Crossfire med ATi kort ELLER kjørt single Nvidia kort på ett kort med X38 brikkesett som de som er nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg kanskje heller ska gå for x48, men det går an å bruke GeForce...men ikke i SLi?

 

hva skjer hvis du da monterer to geforce kort i hver sin PCI-e port?

 

dumt spørsmål kanskje, men det går vel ikke an å mikse ATI og Geforce på et å samme hovedkort :p ?

 

Nei det går ikke.

 

 

Husk at x38/48 støtter kun ATI når man har to skjermkort, men ikke to Nvidia kort. Da må du kjøpe tilnærmet for eks. 790i.

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg kanskje heller ska gå for x48, men det går an å bruke GeForce...men ikke i SLi?

 

hva skjer hvis du da monterer to geforce kort i hver sin PCI-e port?

 

dumt spørsmål kanskje, men det går vel ikke an å mikse ATI og Geforce på et å samme hovedkort :p ?

 

Du får ikke SLI eller Crossfire ytelse.

Du kan helt sikkert bruke de 2 skjermkortene om de er fra ATi og Nvidia men da blir de kun dyre Windows kort for å si det sånn.

Altså for å få flere skjermer, de kan ikke kobles sammen for bedre ytelse.

 

Ellers kan du bruke GeForce kort ja, men SLi er ute av bildet om du da ikke vil ha Nforce HK eller Skulltrail

Lenke til kommentar

Vurderer og kjøpe x48, men hva skal man ha, ddr2 eller ddr3?

Fant et kort med begge på, noen som vet om det er et trygt kjøp?

 

Link

 

 

Har foresten bestemt meg får å kjøpe AMD/ATI's skjermkort... HD 3870x2 er litt ot men hvilket merke bør jeg gå får? :p

 

Når det kommer til deres forslag om ASUS, så kan jeg si at jeg stiller meg litt skeptisk til ASUS. Ettersom en kompis av meg har hatt problemer med lydkortet pluss at jeg har lest enkelte ganger om andre som synes kvaliteten på lyden er dårlig... stemmer dette?

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
Vurderer og kjøpe x48, men hva skal man ha, ddr2 eller ddr3?

Fant et kort med begge på, noen som vet om det er et trygt kjøp?

 

Link

 

 

Har foresten bestemt meg får å kjøpe AMD/ATI's skjermkort... HD 3870x2 er litt ot men hvilket merke bør jeg gå får? :p

 

Når det kommer til deres forslag om ASUS, så kan jeg si at jeg stiller meg litt skeptisk til ASUS. Ettersom en kompis av meg har hatt problemer med lydkortet pluss at jeg har lest enkelte ganger om andre som synes kvaliteten på lyden er dårlig... stemmer dette?

 

Hadde jeg vært deg ville jeg helt klart kjøpt et hovedkort med kun DDR2. DDR3 er altfor dyrt i forhold til ytelse/pris. Jeg antar du vil kjøpe et nytt hovedkort når den tid kommmer. Dessuten er DDR2 kjempebillig for tiden.

 

Jeg vil anta det er samme hvilket merke du går for av 3870x2. Jo dyrere det er, pleier det vanligvis følge med et spill eller to, hvis dette er av interesse kjøper du for eks. Asus som er flink til å ha med spill i skjermkortene sine.

 

Nå vet vi jo ikke akkurat hvilket Asus hovedkort kompisen din har, men PCI slot lydkortet som følger med Asus Maximus serien er iværtfall kjempe bra. Personlig har jeg ikke hatt noe noe problem med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...