LysDiode Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Nå skal jeg endelig lage ett litt nyttig program =D Den skal generere brukernavn og passord, utfra informasjon. Det er ett felt for fornavn, etternavn og ID-nummer. Det skal fungere slik at de tre første bokstavene i fornavnet og etternavnet, skal kopieres inn i texboxen "generatedusername". De fem første sifrene i ID nummeret skal også kopieres til textbox "generatedusername". Alt må være i rekkefølge. Se eksempelet nedenfor. Ola Nordmann ID: 1234567890 Da blir brukernavnet olanor12345 Når jeg kan prinsippet for hvordan jeg får tekst fra teksbokser til en annen tekstbox, og i tillegg velge hvir mange tegn som skal følge med, kan jeg ordne passordgreiene selv Public Class Form1 Private Sub Label2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Label2.Click End Sub Private Sub TrackBar1_Scroll(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles passwdstrenght.Scroll End Sub Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles quitbutton.Click Me.Close() End Sub Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load End Sub Private Sub firstname_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles firstname.TextChanged End Sub Private Sub lastname_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles lastname.TextChanged End Sub Private Sub idnumber_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles idnumber.TextChanged End Sub Private Sub generatedusername_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles generatedusername.TextChanged End Sub Private Sub generatedpassword_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles generatedpassword.TextChanged End Sub Private Sub generate_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles generate.Click End Sub End Class
GeirGrusom Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Du kan jo bare ha en tekstboks for full navn, så slipper brukeren å bytte felt. Dim NavnDeler As String() = FulltNavnTekstBoks.Text.Split(' ') BrukernavnTekstBoks.Text = NavnDeler(0).SubString(0, 3).ToLower() + NavnDeler(NavnDeler.Length - 1).SubString(0, 3).ToLower() + IDTekstBox.Text.SubString(0, 5)
LysDiode Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 Det er klart, men jeg skal jo ha en sammensetning av navn og etternavn.. Klarer jeg, med minimale vb kunnskaper, å ordne det i koden du gav?
GeirGrusom Skrevet 16. februar 2008 Skrevet 16. februar 2008 Skulle tro det. Du må bare vite hva ToLower og SubString er til, disse funksjonene kan du slå opp i MSDN ved å trykke F1 på teksten i kildekoden.
LysDiode Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Skrevet 16. februar 2008 "Objektet" NavnDeler.. hva er det for noe? Er det dit bokstavene blir kopiert?
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2008 Skrevet 17. februar 2008 Det er en array som inneholder hvert "ord" i navnet. Split deler strengen opp ved hvert mellomrom. SubString kopierer en del av en string.
LysDiode Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Skrevet 17. februar 2008 Hvordan "lager" jeg den rent fysisk i programmet? For nå får jeg error om at den ikke finnes, nå vet jeg hva det er, men hvordan lage den? MSDN ga meg ikke noe fornuftig svar på dette spørsmålet.
miXer Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 Du har fått all koden du trenger fra GeirGrusom. Putt denne inn i handleren for generate_Click. Du må se til at tekstboksene heter det som GeirGrusom har oppgitt, eller bytte ut navnene i koden!
LysDiode Skrevet 18. februar 2008 Forfatter Skrevet 18. februar 2008 Men jeg ha ingenting som heter "NavnDeler", og vet ikke hva det er/hvordan jeg får det.
miXer Skrevet 18. februar 2008 Skrevet 18. februar 2008 NavnDeler er med i koden fra GeirGrusom, og NavnDeler i denne sammensetningen er et array som inneholder navnene du angir i tekstboksen FulltNavnTekstBoks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå