Gå til innhold

Er reklame en nødvendighet i en blandingsøkonomi?


Anbefalte innlegg

For ordens skyld gjør jeg ikke krav på å være objektiv, men håper å kunne få lov å nyansere bildet noe.

Å legge inn et innlegg under headingen "Er reklame samfunnsfiendlig?" blir som å gå inn på fotballpuben i Bergen og prøve å fortelle dem hvorfor Brann kanskje ikke er så bra allikevel..

Som annonseselger i bl.a. hardware nettverket er jeg klart subjektiv.

 

For ordens skyld har vi blandingsøkonomi i Norge. I reklame sammenheng vil det si at forbrukerne ikke har full tilgang på informasjon. Staten påtar seg ikke rollen å informere om prisnivåer og produkttilbud men har rollen som vakthund og påser at spillereglene følges.

Produkttilbyderne er selv pålagt å informere om produkter og priser.

 

Tilbyderne har 2 muligheter; Reklame og PR.

-Produktinformasjon i form av reklame hvor all informasjon går over medieflater som har en gitt kostnad. Antall forbrukere mann når og nivå av intensitet er avhengig av størrelsen på budsjett og valg av reklamemedium.

Lett å identifisere og krav til merking gjennom lovverket.

-Produktinformasjon hvor informasjonen formidles indirekte. Kan ha varierende størrelse på kostnad, men felles for all PR erat sisteleddet ikke tar betalt. Eksempler er direkte kontakt mellom produsent og presse (eller forbruker), events, presse-turer til mer eller mindre eksotiske strøk, gratis arrangementer o.l. Forskjellig grad av budsjett og profesjonalitet naturligvis.

Vanskelig å identifisere og derfor også vanskeligere regulert med lovverket.

 

90%+ generell informasjonen vi til enhver tid sitter med er som resultat av 1 av disse 2 informasjons formene. Subjektiv vurdering, og uten at tallene på noen måte er kontrollerbare!

Med generell informasjon mener jeg all informasjon på alt som ikke er vår primær interesse. For primær interesse er jeg villig til å gå med på at kanskje så mye som 20% av informasjonen vi sitter med er som følge av vår egen kritiske forskning.

 

La oss se på noen myter jeg vokste opp med:

- "Melk er sunt, og du må ha melk."

- "Du må spise forkost for å starte forbrenningen."

- "Nei, jeg har ikke mp3 spiller. Å den, det er ikke en mp3 spiller det er en ipod."

 

Spørsmålet jeg vil stille er; "Hvilken form for produktinformasjon vil være mest effektiv for å skape denne form for myter?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...