Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg igang med rtorrent? Får ikke helt til


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Har sotte opp en vanlig ubuntu-server som jeg tenkte jeg skulle bruke til bl.a torrent. Har brukt Torrentflux nå ei stund, men irriterer meg grenseløst at man ikke kan sette global upload cap og at når en overføring starter så er det ingen sjans i havet til å få den stoppa. Uansett hvor mye jeg trykker stopp så hjelper det ikke.

 

Prøver nå rtorrent, men skjønner ikke helt hvordan jeg får ting til å starte og hvordan jeg skal hente det fram igjen etter jeg har starta det.

 

La oss si at jeg skal laste ned openSUSE fra "http://download.opensuse.org/distribution/10.3/iso/torrent/openSUSE-10.3-GM-DVD-x86_64.torrent"

 

torswin@Sleipner:~$ rtorrent

<ENTER>

Lime inn "http://download.opensuse.org/distribution/10.3/iso/torrent/openSUSE-10.3-GM-DVD-x86_64.torrent"

<ENTER>

 

Hva nå? Sto ^S i manualen, men hva betyr det? Hva om jeg skal la den stå over natta? Hvordan får jeg henta tilbake vinduet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker screen for å kjøre rtorrent i bakgrunnen.

Da skriver man screen for å starte et nytt vindu og starter rtorrent der i fra.

Får å lukke tryker du ctrl+a etterfulgt av d, for å hente opp dette vinduet igjen skriver du screen -r.

 

Du kan sette opp rtorrent til å overvåke mapper slik at du bare laster ned torrentfila til en bestemt mappe og årogrammet starter da torrenten automatisk.

 

Åpne opp rtorrent.rc fila og bla ned til dette avsnittet.

Fjern første tegn på 3. linje og forandre stien til der du lagrer torrentene dine, og da vil torrentene du legger dit starte automatisk

 

# Watch a directory for new torrents, and stop those that have been

# deleted.

#schedule = watch_directory,5,5,load_start=./watch/*.torrent

#schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

Lenke til kommentar

Hvis dere følger Install på den siden skal det ikke være noe stress ;)

Du vil ikke merke noe til SQLite egentlig kjempe enkelt å installere uansett.

 

Et tips til (siden jeg bruker dette også på dekstop) kan https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/25 til firefox være fint bare høyere klikke og lagre som så lagrer den automatisk *.torrent fila i mappa som rtorrent overvåker.

 

RssDL kan også være fint for å overvåke trackere etter nye torrenter feks ubuntu-desktop-*.torrent

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Får bare

torswin@Sleipner:~/Crap/rtorrent-svn/trunk/rtorrent$ rtorrent

rtorrent: error while loading shared libraries: libtorrent.so.11: cannot open shared object file: No such file or directory

torswin@Sleipner:~/Crap/rtorrent-svn/trunk/rtorrent$

 

Etter jeg kompilerte :( Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg bruker rtorrent så sjelden at jeg ikke husker tastekombinasjonene. Det er derfor det er greit å bruke screen (som er en terminal-multiplekser) og ha manualen til rTorrent i et annet vindu.

 

På generelt grunnlag så vil jeg hevde at det ikke er særlig lurt å installere delte biblioteker fra kildekode (dvs. ikke i distribusjonen sitt eget pakkeformat) noen andre steder enn din egen hjemkatalog. Du kan lett sjekke hvilke biblioteksfiler som linkeren vil "linke" når binærfilen kjøres vha. programmet ldd. Det er en grunn til at Linux from scratch bare brukes av de som ikke er ute etter et brukbart/håndterbart system og/eller "wannabe's" ;)

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg da gjøre det, Manuel?

Du lagrer biblioteksfilene i din hjemkatalog, bruker distroen sitt pakkesystem eller lager din egen programpakke, tilpasset pakkesystemet til distroen.

 

libtorrent er sikkert ikke så kritisk, men be til høyere makter om at ingen av filene krysser navn/plassering med distropakkene sine filer.

 

Husker jeg ikke helt feil, så kan stedet der linkeren ser etter biblioteksfiler påkrevd av dynamisk lenkede binærfiler, styres med miljøvariabelene LD_LIBRARY_PATH (for kataloger), og LD_PRELOAD (enkeltfiler). Unntaket er filer som er satt til setuid, dvs. binærfiler som kjører som en annen bruker enn de ble startet av.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...