Gå til innhold

Sony Vaio VGN-FZ21E

HitByLife

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke sett noen (bruker-)kommentarer på denne maskinen, så jeg lurer på om noen har den og hvilke erfaringer de eventuelt har. Har akkurat kjøpt den fordi jeg fikk et problem med hovedkortet på min tidligere laptop og den estimerte prisen for å fikse det var alt for høy i forhold til å kjøpe ny maskin.

Her er specs:

CPU: Intel Core Duo T7250

Minne: 2 GB DDR2 SDRAM

HDD: 160 GB/5400 rpm

Grafikk: NVIDIA 8400M GT

Skjerm: 15.4" WXGA / 1280x800 px

Optisk drev: DVD

WLAN: a/b/g

WEBCAM: Integrert 1,3 mpx

Jeg fikk betale 1150 Euros for maskinen, det er rundt 9.200 NOK.

Det som skuffer meg er at så mange maskiner kommer med 1280x800 px skjermoppløsning, spesielt på en maskin som kommer med Full HD 1080 kapasitet, men jeg antar at Sony regner med at man kommer til å kople til en ekstern skjerm med bedre oppløsning eller også TV. Skjermen er veldig klar om man ser på den i en noenlunde rett vinkel.

Jeg liker designet, nøkternt og elegant (synes Sony er blant de beste på estetikk), og den virker stort sett solid. Småting å peke på er skuffen på DVD spilleren som virker skjør og "plasticy" og den kommer ut som en sprettert, i motsetning til de andre maskinene jeg har hatt hvor mekanismen er mye mykere. En annen ting er pekeflaten som foreløpig virker veldig upresis, kanskje det er en vanesak. Tastaturet er nesten helt flatt og de er litt uvant, men byr ikke å voldsomme problemer. Skriving går ganske greit fra begynnelsen av.

Av en eller annen grunn kommer ganske ofte denne "knitrelyden" som var så vanlig før i tiden på maskiner som var helt i kne under stort press, så man kan tro at maskinen jobber tungt hele tiden, noe som den sannsynligvis ikke gjør, men det litt pussig likevel. Har ikke hørt denne lyden på ganske lenge. Vet ikke om noen vet hva jeg mener.

Jeg er ingen spiller eller veldig krevende bruker, så jeg har ingen tester å komme med. Jeg regner med den klarer seg for mitt bruk (mest Dreamweaver, Fireworks, Photoshop og en del desktop programmer), skjønt jeg leste et eller annet sted (husker ikke hvor) at maskinen var å anse som best egnet for kontorbruk (ofimatic). Jeg kjørte en test på divx ripping / koding og det tok minutter å kopiere og kode en DVD til en 900 mb avi/divx fil. Det virket ikke så veldig raskt da jeg samtidig hadde min 3 år gamle Acer 8104 kode en DVD til avi/divx fil på 40 minutter, riktignok var det en 800 mb fil.

Butikken hvor jeg kjøpte den har en veldig bra service som tillater meg å teste maskinen under 14 dager for å se hvorvidt jeg liker den. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, men det er klart at jeg for øyeblikket ikke kommer til å gå opp i budsjett. Jeg har følelsen av dog, at Sony ligger litt høyere i pris enn de fleste andre maskiner og jeg kunne vel ha fått en maskin med bedre spesifikasjoner for en mindre penge.

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...