Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

utvide trådløst nett


Anbefalte innlegg

Hei,

 

håper noen her inne kan hjelpe meg :-)

 

Vi har tenkt å bruke samme internett som nabon, de har mobilt bredbånd fra ice gjennom modem http://www.ice.no/WLAN---privat-416.aspx . Vi får inn dette signalet svakt, en prikk i ene enden av huset og ønsker å forsterke signalet slik at vi får bra signal gjennom hele huset. Jeg har fra før av en D-Link DIR 635 trådløs ruter som vi kan bruke. Så til spørsmålet, hva trenger vi for å få vår trådløse ruter til å motta og forsterke signalet fra naboen? Jeg har forstått det slik at man kan koble på en repeater på ruteren, men hvilken type fungerer? Det er jo en jungel av dingser der ute. Og er dette så enkelt at en person uten særlige datakunnskaper/teknisk innsikt kan klare det? Andre forslag mottas også med takk, vil gjerne at løsningen skal være så billig som mulig og enkel å koble opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skaffer deg en Linksys WRT54GL så kan du legge inn DD-WRT firmware på denne.

Sett den så opp i klientmodus og koble deg opp mot ICE-routeren trådløst.

Koble så en nettverkskabel fra LAN på WRT54 til WAN på DIR-635.

Pass på at dere velger f.eks kanal 1 på linksys/ice og kanal 13 på D-link.

Pass også på at det ikke brukes samme ipadresser på linksys og d-link.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Høres litt komplisert ut for mine data evner, men kanskje jeg kan få litt hjelp til den innstalleringa. Ble særlig nervøs etter å ha lest dette i prisguiden:

sørg for at du finner en god guide for å oppgradere på nettet. Den må følges NØYE ellers kan du føkke opp ruteren. Det er ikke vanskelig.
funnet hher.

 

Men hva betyr dette:

Pass også på at det ikke brukes samme ipadresser på linksys og d-link.
Henger ikke ip adressa sammen med modemet/leverandøren? hvordan får man to ulike ip adresser når man bruker samme nett? Hvordan gjør man dette i praksis ved innstallering, får man opp noen alternativer man må velge mellom eller?
Lenke til kommentar

Sjekk hvilken router og versjon du får. Følg så guide og last ned nødvendig firmware.

Du kan trygt bruke generic mini eller std avhengig av hvor mye ram routeren din har.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Links...L/GS/GX#WRT54GL

http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/downloads.html

Normalt vil det ikke bli noen konflikt fordi d-link bruker 192.168.0.1 mens linksys bruker 192.168.1.1.

EDIT: De adressene jeg nevner deles ut av routeren og har dermed ikke noe med nettlevernadøren å gjøre.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hmmmm

 

Jeg ville foreslått en dlink sak som du setter opp som et ap (access point) i ditt eksisterende nett. Så forteller du i config at du skal ha på relay, så vil det trådløse nettet være tilgjenngelig over et mye større område.

 

Å bruke 2 forskjellige nett, gjør det bare mye vanskeligere hvis du ønsker at alle PC'ene skal kunne se hverandre i huset.

 

Er for mye å forklare nå, men som sagt et ap punkt med relay er det enkleste.

 

D-Link Wireless N Access Point, 802.11n (draft 2.0)

Litt kostbar, og det første som må til er en firmware update, men ellers kanon!

 

Det ville jeg valgt!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...