Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random grønne pixler/prikker som "blinker" / rosa striper


Anbefalte innlegg

Hei,

I den siste tiden har det oppstått grønne pixler/prikker som "blinker" (samt rosa striper noen av gangene) på skjermbildet mitt.

 

Det ser ut til at grønnfargen holder seg mest i der det skal være grå farger (på bilder, i spill etc.), og de rosa stripene på hvite bakgrunner. Som oftest forsvinner de ved at jeg skifter oppløsning, enten én eller flere ganger, men etter en tid kommer de tilbake igjen, spesielt da de grønne prikkene. Det kan ta 5 minutter, eller det kan gå 5-6 timer (eller mer).

 

Artifactene opptrer blant annet i diverse applikasjoner i Windows og i spill (World of Warcraft, Warcraft 3:TFT). Idag var de faktisk der så og si da skjermen slo seg på før Windows begynte å lastes inn, og frem til jeg resatte oppløsningen i Windows. PCen har idag vært avslått frem til denne hendelsen. Med andre ord ser det ut som de kan oppstå på hvilket som helst sted, og til ulike tider.

 

De to siste komponentene jeg handlet til PCen var:

06.01.08 - Gainward Geforce 8800GT 512

13.01.08 - Asus VW222U

De overnevnte problemene oppstod imidlertid ikke før mot slutten av januar. Ellers har jeg ikke lagt inn noe spesiell software o.l. i denne perioden. Det kan nevnes at dette er en PC som står påslått relativt mye, at CPU og grafikk-kort har normale temperaturer, og at det er god ventilasjon i kabinettet mitt.

 

Jeg har i deler av perioden også hatt tilkoblet en NEC Multisync LCD1770NX (og faktisk også en TV), men jeg har til nå kun opplevd problemet på min Asus VW222U... håååper likevel at det ikke er den som er skyld i dette..

Har også prøvd begge DVI-utgangene på skjermkortet, men når jeg tenker over det, har jeg ikke prøvd å bytte om DVI-kablene enda.

 

 

Software:

Windows XP SP2

DX 9.0c

ForceWare Release 169 WHQL

Zonealarm

Avast!

 

Hardware:

Asus VW222U (DVI)

NEC Multisync LCD1770NX (DVI)

Gainward GeForce 8800GT 512MB (aldri vært klokket) 55gr. idle, orginal kjøler

C2D E6600 (aldri vært klokket) 45gr. idle, Thermalright Ultra 120 Extreme +120mm vifte

Asus P5N-E SLI (nyeste bios)

Mushkin DDR2 4096MB S. Performance Plus - SP2-6400, 2x 2048 MB 800MHz. (5-5-5-18)

Samsung Spinpoint F1 750gb, 32mb

Samsung SH-203N

Corsair HX620

CM Stacker STC-T01

 

 

Noen som har et tips eller to kanskje?

-Shimba

Endret av shimba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

normalt sett så ville det vært den logiske løsningen, men siden kortet er bare en mnd gammelt, så er det lite sjanse for det. den vanligste årsaken til varmgang er nemlig støv i vifta.

 

det enkleste vil være å teste skjermkortet i en annen maskin. gjør gjerne det med skjermen også. eller test et annet skjermkort i maskina.

Lenke til kommentar

er det veldig varmt i kabinettet? Kan hende det er dårlig luftflyt inni der...

ellers så kan det være at kjøler'n til skjermkortet ikke er satt skikkelig på... skru ut skjermkortet og se om den kan være dårlig festet.

Og prøv gjerne med et alternativt skjermkort, se om det samme skjer da (hvis ikke, da har du mest sannsynlig funnet feilkilden)

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...