yoman99 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Hei! Jeg vil gjerne skrive ut lottotallene på min egen hjemmeside. Hvordan kan jeg hente dem fra en annen nettside som oppdateres hver uke, f eks http://www.nrk.no/sport/sport_og_spill/lyk...ll/?spill=lotto . Kan dette gjøres i javascript?
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Vel det er definitivt mulig med PHP. Uansett vil vel en løsning innebære å innhente kildekode fra websiden det gjelder for så å filtrere denne på en eller annen måte (reg.ex. er ikke dumt) for å finne det innholdet du er på jakt etter, og bruke det på din egen side. Denne løsningen vil naturlignok slutte å virke i det websiden du fetcher fra endrer layout (ikke matcher patternet du har satt opp).
yoman99 Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Skrevet 19. februar 2008 Ja, jeg vet at dette er mulig å få til med f eks php/javascript, men problemet mitt er at jeg ikke vet hvordan. Kanskje noen har litt eksempelkode som kan hjelpe meg på vei?
___ Skrevet 19. februar 2008 Skrevet 19. februar 2008 Hei! Jeg vil gjerne skrive ut lottotallene på min egen hjemmeside. Hvordan kan jeg hente dem fra en annen nettside som oppdateres hver uke, f eks http://www.nrk.no/sport/sport_og_spill/lyk...ll/?spill=lotto . Kan dette gjøres i javascript? Det er ikke mulig å aksessere andre ressurser enn de som er innenfor samme domene, så her må du ty til en eller annen serverside-løsning. Werner
yoman99 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Skrevet 20. februar 2008 Jeg kan da aksessere alle filer som ligger åpent på nett! (Eller misforstår jeg deg) Jeg lurer egentlig bare på hvordan jeg kan laste inn og lete gjennom en enkelt html-fil.
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 20. februar 2008 Skrevet 20. februar 2008 Hvis jeg forstår Wernie rett så er det umulig via JavaScript. PHP, som er serverside, kan derimot tilby løsninger for å hente kildekode fra eksterne sider (litt avhengig av instillinger naturligvis). Som nevnt... - hent kildekode - finn mønster (regex) - bruk informasjon lagret i spesifikke regex grupper ... er en løsningsmetode. Orker ikke lage eksempel
yoman99 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Skrevet 21. februar 2008 Jeg vet at det går og hva jeg skal gjøre, men jeg vet ikke hvordan. Kan noen komme med noen korte eksempler. Kan litt php, men trenger litt starthjelp!
Gjest Slettet+1374861 Skrevet 23. februar 2008 Skrevet 23. februar 2008 (endret) Vel helt ærlig så er Regex ett vanskelig konsept å forstå, med vanskelig syntaks. Kan du noen andre språk, eller hvor mye kan du egentlig? Det du ser etter i kildekoden er jo <td class="tall">10</td> <td class="tall">11</td> <td class="tall">12</td> <td class="tall">16</td> <td class="tall">24</td> <td class="tall">28</td> <td class="tall borderr">32</td> <td class="talltillegg">18</td> <td class="talltillegg">25</td> <td class="talltillegg">26</td> Som i utgangspunktet er ett helt greit og optimalt format å lete etter. Du ser jo da i utgangspunktet etter regex-mønsteret /<td class=\"tall[a-z ]*\">([1-9][0-9]?)<\/td>/ og er interresert i gruppe 1. Kildekoden kan du jo enkelt hente via en håndfull metoder (enkelt er vel gitt at du i det heletatt kan det via instillingene i php.ini). file(), file_get_contents() eller diverse curl() opplegg. Alt jeg har nevnt her blir veldig generellt, og du bør ta en million forhåndsregler (PHP er jo såpass weakly typed at man vet jo omtrent aldri når noe er sikkert). Blandt annet bør du sørge for å bruke en eller annen variant av htmlentities() for å sikre deg mot at det blir utført skitten kode, også videre... Endret 24. februar 2008 av Slettet+1374861
WiRRE Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Man kan jo bruke java script, men da må man ha ett lite backend php script som kjører Curl eller noe slikt, og sender data over med ajax... så kan man gjøre jobben i Js...
loathsome Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Man kan jo bruke java script, men da må man ha ett lite backend php script som kjører Curl eller noe slikt, og sender data over med ajax... så kan man gjøre jobben i Js... .. noe som er totalt meningsløst da man likevel bruker serverside.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå