Gå til innhold

Gaming-PC, ny/oppgradering. SLI-grafikkort. 7000kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut det var på tide å oppgradere min gamle PC, eller eventuelt kjøpe en ny.

Har et high-tower jeg gjerne vil fortsette å bruke, og et rimelig nytt Gigabyte geforce 8800gts 320mb gddr3. Jeg trenger

- ny prosessor

- nytt hovedkort med 2xPCI-e og er sli-ready

- ram

- et skjermkort til.

- Strømforsyning

Jeg ser nemlig på muligheten til SLI, men da jeg ikke vet hva som må være kompatibelt med hva osv. håpet jeg noen her kunne sette opp et opplegg som passer. Jeg satte en ramme på 7000kr men dette er ikke et absolutt krav.

Cheers

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett litt rundt selv, og lurer på om dette oppsettet funker:

Skjermkort: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46267

Ram: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47759

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334424

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169

PSU http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315686

Passer delene sammen? Funker de to gfx-kortene sammen?

Skrevet (endret)

Det ser bra ut det!

700w bør holde til SLI, men hva med C2D E8400? Den krever ikke så mye strøm som den Quad`en og har raskere standardfrekvens. Bra til gaming.

Skjermkortet studerte jeg ikke, men det er vel det samme som du har fra før. Hvis du kjøpte det forrige på f.eks Komplett.no, så kan du jo også bare gå inn i ordrehistorikken din og bestille ett til, så er du 100% sikker.

Edit; E8400 er ikke på lager hos Komplett, men den finnes vel et sted? Prisguiden f.eks.

Endret av cheeba
Skrevet

Hovedkortet egner seg ikke om du har tenkt å overklokke Quad eller E8400.

E8400 er et meget bra valg til en spill PC. De er vel ventet på lager om noen uker så jeg tviler på at du vil finne noen i prisguiden.

Ville sett på hovedkort med Nvidia 750/780i brikkesett.

Om du ønsker et 8800GTS 320 MB til ville jeg sett etter noe brukt. Regner med at noen dumper de nå! Synes det rett og slett virker litt dyrt å bruke 1800 kroner på et slikt kort.

Alle 8800GTS 320MB kort skal fungere sammen. Du kan muligens også bruke 640 MB versjonen, men du vil ikke kunne utnytte mer enn 320MB minne.

Q: Can I have two cards with different speeds/memory amounts in SLI?

A: Of course! It'll just take a little extra work. When there is a discrepancy between two graphics cards' specifications (for example, GPU clock) you have one of two options: install the slower card in the primary PCI-Express slot or install the faster card in the primary slot. Setting the slower card as the master automatically underclocks and adjusts the speeds of the faster card to match that of the less fortunate card, which keeps them in step. When you set the faster card as the master, the slower card gets its speeds beefed up to that of the master card. Doing this can cause system instability, visual artifacts, higher GPU temperatures and sometimes component failure, so only do this when the cards can handle it (third-party cooling, excellent air circulation and only moderate differences between the speeds.) The same goes for memory speeds, not just GPU speeds, in case there were any questions. Now, this is not the same when the memory sizes of the two cards differ, such as the 8800 GTSs or the 7800 GTXs. When one card has more VRAM than the other, the card with less memory has to be installed in the primary PCI-Express slot to run SLI. Additionally, you will need to change the CoolBits registry string and change its value to 18. This automatically disables a certain amount of memory banks on the other card, making all things equal between them. This can't work in the other way because, well, you can't just magically create memory banks, as nice as that would be.

NOTE: Recent drivers have been reported to exhibit a behavior that prevents a critical step in this process from being completed and therefore is not a recommended introductory path for those new to SLI.

Skrevet

The Asus P5N32-E SLI Plus motherboard topped out at an amazing 472 MHz FSB in PCSTATS overclocking tests! If you're into overclocking, you're certainly going to be very pleased with what the P5N32-E SLI Plus board can do for you.

Dette var med en E6600, hvorfor skulle det ikke gi bra guffe med en E8400?

Jeg spør ikke spydig, jeg bare lurer ;)

Skrevet

Prosessoren er foreløpig ikke engang støttet i bios. For å få post på 3GHz må du manuelt sette multiplier til 10 osv osv.

Det er mulig det kommer en bios som fikser disse problemene, men jeg ville uansett ikke satset på det kortet til E8400.

Skrevet

Så hvilket hovedkort og hvilken prosessor bør jeg satse på? Bør jeg la være å kjøpe et nytt 8800gts 320mb, og heller legge i litt mer penger å kjøpe et annet skjermkort?

Skrevet

Kjøp et 780I kort.. Det er beste SLI kortet du får per dags dato!

650i er bare 8x + 8x i sli modus, det er bare 16x når du ikke ekjører sli.. Tror ikke dette skal ha noe å si på ytelsen...

MEN: 650i er gammelt chipsett, så produsenten må ha en firmware for å søtte e8400.

Om du vil ha et billig kort som støtter e8400, kan du kjøpe:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331973

PS! Om du kjøper det, må du ha en eldre intel cpu til å oppdatere firmwaren med! en s775 p4 (800fsb), så tar du ned firmwaren og enten flasher i bios, eller installer windows, last ned flashmenu (fra abit sin side) og la den flashe automagisk :-)

Du må uansett reinstallere OS når du bytter HK (eller, bør ialelfall). Så om du har en eldre s775 cpu, kan du bruke dette kortet på e8400 også (står listed under compatible om du går på abit sin side og ser). Da kan du bruke 1333fsb.

Jeg kjører selv på det abit kortet, clocket en d930 fra 3ghz til 4ghz.

Har bestillt meg pc8500 (4gb) corsair brikker, e8400 og to stk 8800gts 512 :-) ram og skjermkort tror jeg at jeg har på torsdag, men cpu er ikke på lager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...