Gå til innhold

Flaggbrenning blir lovlig: Bør det vær det?


Anbefalte innlegg

Flaggbrenning blir lovlig

Lovendring gjør det lovlig å brenne flagg i Norge. Professor Frank Aarebtort advarer mot konsekvensene.

 

I morgen vedtar Stortinget å fjerne paragrafen som gjør det straffbart å brenne andre lands flagg.

 

Professor Frank Aarebrot ved Insitutt for sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen støtter lovendringen, men frykter den kan oppfattes som en oppfordring.

 

Utløst av Jespersen-stunt

 

Som panelgjest i "Torsdagsklubben" i 2003, ble Aarebrot selv vitne til at komikeren Otto Jespersen satte fyr det amerikanske flagget i beste sendetid.

 

Politiet siktet Jespersen for flaggbrenning, ettersom det er forbudt å brenne andre lands flagg i Norge.

 

Saken ble senere henlagt, men reaksjonene fra amerikanske myndigheter var kraftige.

 

Jespersens flaggbrenning er en av grunnene til at Stortinget nå vedtar å endre loven slik at det blir lovlig å brenne flagg i ytringsfrihetens navn.

 

Aarebrot støtter lovendringen, men frykter samtidig for konsekvensene.

 

- Man oppnår bare å sette folk opp mot hverandre. Flaggbrenning er noe svineri etter min mening, sier Aarebrot.

 

Han mener flagget er et av de sterkeste symbolene som finnes.

 

 

- Når soldater dør i strid, dør de for disse tøyfillene. Det betyr at vi får et følelsesmessig forhold til det. Flagget er ikke bare et symbol for et lands regjering, det er et symbol for hele folket. sier Aarebrot.

 

- Flaggbrenning er en krigserklæring

 

- For Fremskrittspartiet står ytringsfriheten sterkt. Vi mener at det å brenne et flagg bør være tillatt for å markere misnøye med et annet land, sier nestleder Jan Arild Ellingsen (Frp) i Justiskomiteen.

 

- Det som taler imot er selvsagt at andre land kan oppleve det som støtende mot sitt eget nasjonalsymbol. Men så langt har vi lagt oss på at ytringsfriheten langt på vei er hellig.

 

Demokratene-leder Vidar Kleppe reagerer på at han tidligere partikolleger i Fremskrittspartiet nå går inn for å tillate flaggbrenning.

 

- Det å brenne en nasjons flagg er tilnærmet en krigserklæring. Stortinget åpner altså nå i ytringsfrihetens navn for at forbudet vi har hatt, oppheves. Vi ser jo at det amerikanske flagget blir brent i tide og utide, sier han.

 

- Men USA tillater jo flaggbrenning i ytringsfrihetens navn?

 

- USA har jo en spesiell historikk, og vi trenger ikke følge dem i tykt og tynt i alt de gjør, mener Kleppe.

Hva mener dere?

 

Er flaggbrenning et utrykk for ytringsfriheten?

 

Bør det vær lovlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde lest noe om at det ble vurdert å forby flaggbrenning i USA gjennom et grunnlovstillegg. Det var noe jeg hadde ekstremt lite sans for, og dermed er det vel naturlig at jeg støtter et motsatt lovforslag. Enhver skade flaggbrenning påfører er minimal sammenlignet med hva en selektiv ytringsfrihet gjør.

Lenke til kommentar

Norges flagg har jo vært ulovlig å brenne uten at man gjennomgår faste prosedyrer ved å dele det opp i det rødt, blått og hvitt hver for seg før man setter fyr på bitene hver for seg. (Mener jeg å huske). Ut fra artikkelenes ordlyd kan det i alle fall høres ut som om det forblir ved det samme gamle.

 

I så fall dukker det opp en ny problemstilling. Gjelder ytringsfriheten bare når vi vil uttale oss sterkt om andre land, men ikke vårt eget?

Endret av Nie
Lenke til kommentar

Ett flagg er jo et symbol for ett eller annet, i dette tilfelle et land, eller folk. Et firmalogo er jo også et symbol for et folk, - nemlig de som jobber der og de som utnytter dette produktet. Hvis det ikke er lov til å brenne flagg, burde det heller ikke vært lov til å brenne f.eks en Coka Cola-logo, ettersom det er så betydningsfult og sterk symbol.

 

... bare en liten rar tanke...

Lenke til kommentar
Norges flagg har jo vært ulovlig å brenne uten at man gjennomgår faste prosedyrer ved å dele det opp i det rødt, blått og hvitt hver for seg før man setter fyr på bitene hver for seg. (Mener jeg å huske).

 

Spurte en fyr som skulle ha peiling på sånt en gang. Etter du har delt fargene fra hverandre er det ikke lenger et flagg, og du kan brenne alt i en haug. Viktig at det brennes og ikke kastes, uten at jeg husker hvorfor det var så viktig. Mange steder brennes jo avfallet uansett..

 

Om man kan brenne flagg i ytringsfrihetens navn kan man vel brenne omtrent hva det måtte ønskes i ytringsfrihetens navn. Brenning av kristne kors og david-stjernen er en ting, men andre ting er mye værre. Tenk om noen skulle finne på og tegne en mohammed-tegning de satte fyr på? Å tegne en tegning som man skriver Mohammed på er lov etter ytringsfriheten i dag.

 

Jeg synes ikke det bør være lovlig, rett og slett fordi konsekvensene av en slik regel ikke er noe jeg ønsker å finne ut av.

Lenke til kommentar
JA, jeg mener flaggbrenning/flaggskjending bør være lov. Akkurat som man gjennom ytringsfriheten skal ha lov til å åpent kritisere andre mennesker, så bør man også gjennom ytringsfriheten ha lov til å åpent kritisere et land.

Åpent kritisere ett land kan du da virkelig gjøre uten å brenne flagget deres?

 

Ja, jeg mener det bør være lov. Ytringsfriheten bør stå sterkere enn føleri ovenfor et farget tøystykke.

Ytringsfrihet har du da selv om du ikke får fly rundt og sette fyr på ting?

Lenke til kommentar

Å brenne et flagg som ytring når man skal kritisere et land blir som å brenne bibelen når man skal kritisere kristendommen. Evnt. Brenne kors. Symbolet til et land er flagget, mens symbolet på kristendommen kan være så mangt.

Mange folk har like stor tilhørighet til landet sitt som religionen. Om noen blir "litt" sint når man tegner et symbol for deres religion, antar jeg at andre vil bli like sint om man brenner flagget deres.

Lenke til kommentar

Å brenne ett flagg vil på det viset bli ca like unyttig som å brenne en bibel. Hva nytte gjør det, utenom at man viser mangel på respekt? Man kan da kritisere noenlunde saklig, på det viset er det jo en viss mulighet for at det kan bli nyttig.

 

Edit: Leif

Endret av Nie
Lenke til kommentar
Åpent kritisere ett land kan du da virkelig gjøre uten å brenne flagget deres?

Ja. De fleste brenner ikke flagg for å kritisere et land, men hvorfor skal de ikke ha rett til det?

 

Ytringsfrihet har du da selv om du ikke får fly rundt og sette fyr på ting?

Jepp fordi om en får lov til å brenne et symbolsk stykke tøy så betyr det jo også at en kan begå mordbrann. :roll:

Man har da ikke ytringsfrihet om en ikke kan uttrykke seg slik en selv vil?

 

Hvis du nå antar at jeg med det sier at du kan skallepule døde spedbarn for å uttrykke deg, så ta og slå deg selv en gang, veldig hardt, for å være dum nok til å tro det.

Endret av Yuck Fou
Lenke til kommentar
JA, jeg mener flaggbrenning/flaggskjending bør være lov. Akkurat som man gjennom ytringsfriheten skal ha lov til å åpent kritisere andre mennesker, så bør man også gjennom ytringsfriheten ha lov til å åpent kritisere et land.

Åpent kritisere ett land kan du da virkelig gjøre uten å brenne flagget deres?

 

Selvfølgelig kan en det, men jeg ser ingen grunn for at det ikke også skal være lov til å kritisere et land ved å sette fyr på flagget deres. Provokasjon er ofte et viktig virkemiddel for å bli lagt merke til.

 

 

Hva nytte gjør det, utenom at man viser mangel på respekt?

 

Kanskje det man nettopp vil vise er at man ikke respekterer hvordan et land holder på? :)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...