Gå til innhold

CHMOD og hva jeg skal sette til min php


Anbefalte innlegg

Har nå en php side (gjestebok) som funger omtrent følgende:

 

Skriver alt "gjestebokdata" til gb.dat

En som skriver ip'en til de som skriver i gjesteboken i ip.htm

En som skriver hvem som har lest siden min til hvemharlest.htm

En counter som skriver et tall til antall.txt

 

Jeg vil gjerne at alle som ikke kommer fra ftp'en (er det group eller other), ikke kan lese f.eks hvemharlest.htm. Det skal liksom ikke kunne gå an å skrive www.corn.com/hvemharlest.htm. Samtidig så må programmet (phpsiden) kunne skrive til denne. Dette gjelder forsåvidt alle filene. (gb.dat, ip.htm, hvemharlest.htm, antall.txt) Ideelt sett så skulle bare programmet ha lov til å lese/skrive disse, ingen andre... Jeg vil kun lese de fra sin egen plassering etter å ha lastet de ned med ftp.

 

Noen som forstår?

 

 

Jeg tar utgangspunkt i denne siden: http://www.gamingterminal.com/chmod.shtml og bildet under.

 

 

 

chmod.gif

 

Edit: Tenkte jeg bare skulle forklare litt tydeligere. Det jeg vil vite er ikke hvordan jeg setter permissions, men hva jeg trenger sette dem til.. F. eks antall.txt blir aksesert fra index.php, og index.php skriver til denne. Trenger other (regner med at other er de som går inn på www.corn.com?) å være i stand til å skrive i antall.txt? eller holder det med admin. Samme gjelder for lesing.. (antall.txt trengs kun leses av index.php, ikke av en leser)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

legg alle filer som baare du og php skal finne før webserverens documentroot

 

altså hvis du har websiden din i "/var/www/html/" så lager du en mappe som heter f.eks "/var/www/files/" og legger alle filene som ingen skal se i. I php fila skriver du da

include('/var/www/files/navnet_på_fila'); 

 

dette fungerer bare hvis man har egen server evt en hvor man har shell tilgang, hvis du ikke har det og derav må ha permissions på filene betyr chmod 644 at root har adgang men ingen andre.

 

forøvrig bør du kalle alle disse filene dine .php istedenfor .dat og .htm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...