Gå til innhold

Sette opp brukerdatabaser på webside, hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg holder på tiden med et hobbyprosjekt (som jeg håper vil innbringe noen småkroner her og der) men har et problem at jeg er meget nybegynner innenfor konseptet av websider.

Jeg har forsåvidt lært meg enkel html/flash programering, men sliter fortsatt med det litt mer krevende.

Ettersom jeg ønsker at det skal være en utfordring for meg selv så ønsker jeg ikke å spør for mye men heller lære litt selv, men det er en ting jeg har veldig problemer med å klare.

Det er som følger;

På denne siden skal brukerene registrere seg, skaffe seg brukernavn og passord og legge inn diverse informasjon om seg selv. Jeg trenger da en bruker database, men har ingen ide hvordan jeg skal engang begynne.

 

Håper noen har noen enkle tips for en stakkarslig nybegynner, eventuelt peke meg i retning til et program.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er jo hvilket programmeringsspråk du skal gjøre det i da. Har du drevet noe med php, asp.net, ruby eller noe slikt?

 

Utrolig lite, men jeg er veldig villig til å lære. En gang må være den første.

En anbefaling av et program og kanskje en startdytt i riktig retning er mer en nok for meg her og nå.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å starte med eit CMS system, f.eks drupal eller midgard. Lett for ein nybegynner :)

 

Om du absolutt vil skrive litt kode så anbefaler eg å starte med CRUD (Create, Read, Update, Delete) baserte rammeverk for den type oppgåver. Ruby on Rails, Django, Groovy for Grails er 3 alternativer eg liker veldig godt, veldig enkelt å kome i gong med og veldig mykje mindre koding enn feks bare *PHP*

 

F.eks eksempel i Groovy for Grails

 

terminal:

$grails create-domain-class user

 

editer user.groovy

Class User
{
 String name
 int age
 String address
}

 

terminal:

$grails generate-all user

 

Og voila du har oppretta ein crud basert applikasjon for brukere med ferdiggenererte websider klare til redigering ;)

 

Rails og Django er tilsvarandes enkle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...