Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utgifter for bil.


Del1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å kjøpe meg min første bil snart. Men lurer litt på utgiftene som følger med.

Det er jo så klart bensin, avgifter, forsikring, osv. Hadde vært fint hvis dere kunne si hvor mye man må betale også, for hver av dem.

 

Er det noe jeg har glemt da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer ann på så mye at det ikke er mulig å regne ut med den infoen du har gitt

edit:

men det er dyrt, hvis du er 18-19 og skal forsikre på deg selv, kjøre endel og ha f.eks en golf (selv om jeg på ingen måte vil anbefale det) tipper jeg du må ut med en 15 000 - 25 000 i året

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Angående forsikring, årsavgift og omregistreringsavgift som kommer det an på type forsikring, alder, bosted, bil, motorstørrelse, drivstofftype og årsmodell. Når det gjelder forsikring er det flere måter å skaffe seg rabatter på også. Samle forsikringene sine i ett selskap, være bankkunde der og være medlem av en organisasjon som forsikringsselskapet har en avtale med.

 

Litt lettere å gi tilbakemelding dersom du er litt mer spesifikk på hvilken bil det er snakk om, og hvilke motorstørrelser du tenker på. Forsikring kan du regne ut selv på selskapenes mange kalkulatorer, eller ta en kjapp telefon. :)

 

For øvrig er årsavgift for bensinbiler og dieselbiler m/ partikkelfilter 2660 kr, mens for dieselbiler u/ partikkelfilter er den på 3090 kr. Satser for omregistreringsavgift kan du se her.

 

Husk også å ta med i beregningene dine verkstedutgifter, bompenger, dekkslitasje/utgifter.

 

Et tips er å sette bilen på deg selv, slik at du tjener opp bonus tidligst mulig, samt at du får igjen hele ungdomstillegget hos noen selskaper dersom du kjører skadefritt fra du er 18 til du er 23. Hos Gjensidige er det 6000 kr, mens hos Sparebank 1 er det 7200+BSU rente av beløpet. Det er vel stort sett disse to selskapene som er billigst for unge førere.

 

For eksempel betaler jeg som 18-åring ca 6500,- i året for min 1.6 (bensin, 95hk) Kangoo med delkasko hos Sparebank 1, da med rabatter.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Jeg tok forsikringskalkulatoren hos Gjensidige, da ble det på ca. 10 000 kroner i året. Da var det en Golf III 1.6 (diesel, 75hk) 93-modell jeg antok fra.

 

Så da er det:

- 10 000 kroner for forsikring

- 2660 kroner for årsavgift på en bil m/ partikkelfilter (regner med at jeg skal ha det)

- Bensin/Diesel

- ?Miljøavgift?

- Piggdekkavgift(vet ikke hvor mye den er på)

- Hva blir omregistreringsavgiften på da? 1484,-?

 

Noe mer?

 

Er det for forsikring du betaler 6500,- i året for, Jonas?

Endret av Del1
Lenke til kommentar
Jeg tok forsikringskalkulatoren hos Gjensidige, da ble det på ca. 10 000 kroner i året. Da var det en Golf III 1.6 (diesel, 75hk) 93-modell jeg antok fra.

 

Så da er det:

- 10 000 kroner for forsikring

- 2660 kroner for årsavgift på en bil m/ partikkelfilter (regner med at jeg skal ha det)

Det er kun nyere biler som har partikkelfilter, så en gammel Golf har garantert ikke det. Med mindre noen har giddet å koste på bilen det, noe som er heller tvilsomt.

 

- ?Miljøavgift?

- Piggdekkavgift(vet ikke hvor mye den er på)

- Hva blir omregistreringsavgiften på da? 1484,-?

Så lenge bilen ble registrert i 1996 eller tidligere blir da omregistreringsavgifta 1484, ja. Miljøavgifta er vel bakt inn i årsavgifta om jeg ikke tar helt feil. Det er ihvertfall ikke en egen avgift man betaler.

 

Noe mer?

 

Er det for forsikring du betaler 6500,- i året for, Jonas?

Det er for forsikring ja. Da er jeg total- og bankkunde.

Lenke til kommentar

Hmmm...jeg betaler 2000 i året med 18.000 km i året... :tease: .Det er på caravellen,men golfen er faktisk noe dyrere...Det er nå,men for 12 år siden var det vel opp mot 5000 i året tror jeg... :innocent: . Visst bilen har partikkelfilter,er omreg garantert mer enn 14og noen hundre,prøv heller med 7og noen tusen...(nyere bil er dyrere,og gammel bil har ikke filter...)Så er det repp og vedlikehold,stereo,wounderbaum,damene som sitter på skal vel ha sitt dem og :rofl:

Endret av Dibben
Lenke til kommentar

Forsikring, del-kasko, 16 000 km, 20% bonus: 7 200,- for en Octavia 1,6 med 100 hk

Årsavgift: Ble vel nevnt tidligere i tråden

Bensin og bompenger: ca 1 500 kr i måneden (får dekket kjøring til og fra jobb...heldigvis)

Verkstedsutgifter hittil i år: 9 000 (nye skiver, nye klosser, bremssylinder, bremsesko, håndbrekkwire og noe sånt bremseplukk + 2 nye vinterdekk..ehm..og en ny luftmengdemåler)

Anlegg (ja, det er viktig): 13 000

Andre utgifter (vindusviskere, bilpleieprodukter, og ting du bare MÅ ha til bilen osv): minst 2 000 - 5 000 kr i året

 

Og nå venter jeg på ny eksos, har et lite hull nå, så da tenkte jeg at jeg bare bytter alt i noe litt gøyere: 3 500, sveiser faenskapen fast selv. I tillegg skal jeg se om jeg får fikset en mystisk vannlekk, om jeg ikke klarer det selv kan det fort bli noen lapper på verksted.

 

= 50 - 60 000 kr første året jeg har bilen. Like mye som jeg ga for den.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Har forsikring i Gjensidige. Hvilken bil har du? Kommer vel litt an på hvor gammel den er også. Min er 98 mod. Kjørt ca 150 000 km.

 

Ellers har jeg ikke gjort noe spesielt, var det jeg kom frem til på kalkulatoren, og da jeg ringte til de for å bestille forsikringen så de at jeg hadde vært innpå sidene og jeg fikk den pisen kalkulatoren hadde kommet frem til. Var sikker på at jeg hadde blitt lurt jeg, for jeg vet det går an å få det billigere enn det kalkulatoren kommer frem til om du bare treffer på rett person i andre enden av telefonen...så lenge de ikke har tallene dine i systemet allerede.

 

 

Edit: Prøvde kalkulatoren nå og kom frem til 8 736,- men men, er uansett ikke det jeg betaler.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Har forsikring i Gjensidige. Hvilken bil har du? Kommer vel litt an på hvor gammel den er også. Min er 98 mod. Kjørt ca 150 000 km.

 

Ellers har jeg ikke gjort noe spesielt, var det jeg kom frem til på kalkulatoren, og da jeg ringte til de for å bestille forsikringen så de at jeg hadde vært innpå sidene og jeg fikk den pisen kalkulatoren hadde kommet frem til. Var sikker på at jeg hadde blitt lurt jeg, for jeg vet det går an å få det billigere enn det kalkulatoren kommer frem til om du bare treffer på rett person i andre enden av telefonen...så lenge de ikke har tallene dine i systemet allerede.

 

 

Edit: Prøvde kalkulatoren nå og kom frem til 8 736,- men men, er uansett ikke det jeg betaler.

KM stand og årsmodell har ikke noe å si på forsikringa, da en ny stor bil volder like mye skade som en gammel stor bil. Det går vel stort sett på statistikk, vekt, motorvolum, motoreffekt og lignende. Jeg la inn:

- Octavia (1997)

- 1.6 101 hk

- (150.000km - dette er kun for at de skal ha noe å beregne forsikringen ut ifra hvis an trykker på bestill der inne)

- 16.000 km årlig

- Bruker har hatt førerkort mindre enn 5 år

- 20 % startbonus

Pris: 10.340,-

 

Du har ikke andre forsikringer i Gjensidige som gjør at du får lavere forsikring eller noe annet som gir deg rabatter?

 

Da jeg undersøkte forsikring til bilen min, Renault Kangoo 1.6, så endte jeg opp på ca 9600 da med kun startbonus. Ringte de og de så jeg hadde vært inne. Jeg spurte om å få et bedre tilbud, men det gikk ikke. De brukte også den kalkulatoren og det var den prisen de også fikk, så en bedre pris enn det kunne jeg ikke få. Dermed endte jeg opp med Sparebank 1 som i utgangspunktet var noen hundrelapper billigere i året, og har bedre tilbakebetaling av ungdomstillegget, samt at jeg nå har blitt bank- og totalkunde der så jeg betaler rundt 6500,- i året for bilen.

Lenke til kommentar

Merkelig, men jeg er ganske sikker på at de bruker km-stand og årsmodell, hvertfall hvis du har kasko/del-kasko. Er jo dyrere med deler til en ny bil osv. I tillegg så er det sikkert forskjell på ulykkestatistikkene etter hvor langt man har kjørt og hvor ny bil man har. Ellers teller det vel inn hvor i landet man bor osv.

 

Er bare gjetting fra min side, men det virker da logisk at det er sånn.

 

Når det er sagt så er jo eneste forskjellen at du har 97 mod, og det skulle da ikke utgjøre så mye. Gammel er du da? Jeg er 20. Kanskje det har noe å si...selv om jeg trodde de regnet alle under 23 likt. Og nei, ingen andre forsikringer, og heller ikke noen annen form for rabatter (som med i naf eller noe sikkerhetsutsryr o.l)

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Har en BMW 3 serie:

 

Betaler 7000 i året på mamma, heldighvis får jeg spart opp bonus på meg selv om jeg kjører skadefritt. Dette er Del-kasko, 8000km, starter med 20% og øker til 40% når jeg blir 20 år og velger å forsikre videre der.

 

Ellers så har jeg:

Anlegg: 12 000

Bærekuler: 500 for begge

Forstillingskontroll: koster 1000,-

Senka: 4000,-

Nye lykter forran og bak: 5000,-

Nye felger(vinter): 7000,-

Skiver og klosser forran 2000,-

M3 vinge 2500,- + lakk

M3 speil 600,- + lakk

M3 Pedalsett, girkule, håndbrekkhåndtak 1000,-

M3 felger

 

Toppdekselpakning

 

 

Olje 450,-

filter 200,-

Frostvæske 200,-

 

++++++

Kunne skrevet opp utrolig masse.

 

 

 

Alt gjør jeg selv, da jeg jobber på verksted. Bare dette på verksted hadde jo kostet enormt mye, det jeg har skrevet opp er bare delene da.

i alle fall, bil har kostet meg en god del siden jeg fikk den!!

Lenke til kommentar
Merkelig, men jeg er ganske sikker på at de bruker km-stand og årsmodell, hvertfall hvis du har kasko/del-kasko. Er jo dyrere med deler til en ny bil osv. I tillegg så er det sikkert forskjell på ulykkestatistikkene etter hvor langt man har kjørt og hvor ny bil man har. Ellers teller det vel inn hvor i landet man bor osv.

 

Er bare gjetting fra min side, men det virker da logisk at det er sånn.

 

Når det er sagt så er jo eneste forskjellen at du har 97 mod, og det skulle da ikke utgjøre så mye. Gammel er du da? Jeg er 20. Kanskje det har noe å si...selv om jeg trodde de regnet alle under 23 likt. Og nei, ingen andre forsikringer, og heller ikke noen annen form for rabatter (som med i naf eller noe sikkerhetsutsryr o.l)

Jeg er 18 da, så ungdomstillegget vil jo være noen hundrelapper mindre for deg som er 20.

 

Tar man kalkulatoren på en gammel bil kontra en ny bil så ser man at prisene er de samme. Jeg spørte forsikringsselskapene også om dette da jeg ringte rundt og sjekka priser, og de sa det var størrelsen/vekta, motorstørrelse og motoreffekt, samt statistikk som satte prisene på hver enkelt bil. Det går på hvor mye skade en bil volder. F.eks. så volder en gammel Ford Econoline mer skade enn en ny Fiat Punto. Dette gjelder alle typer forsikringer.

 

Grunnen til at man taster inn km-stand i kalkulatoren(e) er fordi man kan bestille direkte på nett. Dermed legges årlig kjørelengde til den km-standen man har oppgitt. F.eks. oppgir man bilens km-stand til 150.000 km og årlig kjørelengde 16.000 km, og innen et år da så skal ikke km-telleren i bilen ha passert 166.000 km.

 

Det kommer jo også an på hvor man bor. Midt i Oslogryta er jo sjansen for å smelle borti en bil større enn ute på landet. Nå bor jeg utenfor en relativt liten by, så forskringa mi blir vel ikke akkurat så dyr på grunn av bostedet mitt.

 

Har en BMW 3 serie:

 

Betaler 7000 i året på mamma, heldighvis får jeg spart opp bonus på meg selv om jeg kjører skadefritt. Dette er Del-kasko, 8000km, starter med 20% og øker til 40% når jeg blir 20 år og velger å forsikre videre der.

Hvordan har du fått til dette? Bilen står på din mor og du opparbeider deg bonus? Virker jo som en bra løsning for deg dette. Jeg snakket med både Gjensidige og Sparebank 1 om dette, men de sa at man måtte ha forsikringa på seg selv for å opparbeide seg bonus.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det fungerer helt, men mamma ordna forsikring på seg- med ung fører og meg som medeier på bilen. Mest sannsynlig derfor.

 

Snart bare 1 år til å kjøre skadefritt så blir det bonus :thumbup:

 

Er IF, om du lurte. Så har foreldrene mine vært kunder der veldig lenge, og alt er forsikret der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...