Gå til innhold

Prøvde meg på mørkefotografering - Resultatet


Anbefalte innlegg

Prøvde meg på å fotografere gaten jeg bor om kvelden igår. Canon 30d med 18-55 IS objektiv. Brukte også stativ, selvutløser, en lukkertid på 10 sekunder, blenderåpning på 8 og ISO på 800. Dette ble resultatet. Det ble strengt tatt forferdelig. Hva har jeg gjort galt?

 

Kan også legge til at det ikke var noe vind eller noen annen bevegelse av det jeg tok bilde av.

post-75834-1202403453_thumb.jpg

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første jeg ville gjort hadde vært å finne noe mer spennende å avbilde. Ellers kunne du vel valgt en større blender, ettersom skarpheten på objektiver ofte går nedover igjen etter en viss blender. f/10 er vel en tommelfingerregel. Heter det diffraksjon?

Diffraksjon ja, og gjør seg som oftest gjeldende fra f/13 og oppover. Bruk altså større blenderåpning enn f/13, f.eks. f/10 eller f/11.

Lenke til kommentar
Hadde du slått av IS?

 

IS og stativ skal ikke være så kult har jeg hørt.

 

Tom

 

på 18-55 IS objektivet jeg har kan jeg ikke påstå jeg har merket noen forskjell på IS og ikke iS.

Når det har stått på stativ?

 

Ved fotografering uten stativ hjelper IS mer ved bruk av 300mm brennvidde enn med 18, for å si det slik. :)

Lenke til kommentar
Hadde du slått av IS?

 

IS og stativ skal ikke være så kult har jeg hørt.

 

Tom

 

på 18-55 IS objektivet jeg har kan jeg ikke påstå jeg har merket noen forskjell på IS og ikke iS.

Når det har stått på stativ?

 

Ved fotografering uten stativ hjelper IS mer ved bruk av 300mm brennvidde enn med 18, for å si det slik. :)

 

Ja det sier seg jo selv at det er forskjell på 18 og 300, men jeg har prøvd og klarer overhode ikke å se forskjell på bilder tatt med eller uten IS. Både på stativ og uten stativ.

Lenke til kommentar
Hadde du slått av IS?

 

IS og stativ skal ikke være så kult har jeg hørt.

 

Tom

 

på 18-55 IS objektivet jeg har kan jeg ikke påstå jeg har merket noen forskjell på IS og ikke iS.

Når det har stått på stativ?

 

Ved fotografering uten stativ hjelper IS mer ved bruk av 300mm brennvidde enn med 18, for å si det slik. :)

 

Ja det sier seg jo selv at det er forskjell på 18 og 300, men jeg har prøvd og klarer overhode ikke å se forskjell på bilder tatt med eller uten IS. Både på stativ og uten stativ.

Prøv uten stativ, 1/30sek lukkertid, og 55mm - med og uten IS. Ser du ikke forskjell nå heller, tja.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå har jeg prøvd meg på HDR også. :)

 

Brukte 5 forskjellig eksponerte bilder.

 

Hva synes dere om resultatet? (ISO 800, bl.8, 4 sec lukkertid)

Syns det ble litt gøy, miner meg litt om den cola reklamen.... ser ut som goteri lys ;):D

Et eller annet jeg likte ved det... Men alt det tekniske dere snakket om her, er litt gresk for meg ennå, men er i "selvopplærings-fasen"

Endret av cecskom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...