Gå til innhold

hvordan få gjærbakst til å heve seg STOR?


toazty

Anbefalte innlegg

lurer på om jeg skal lage meg Boller og skillingsboller , men er så kjedelig å lage når de blir så små og harde...

 

bruker 50g gjær på 1,2kg deig og det er vel en normal dosering,

 

smør, melk, egg, sukker, hvetemel og gjær er ingrediensene jeg bruker i bollene mine..

 

jeg hever også deigen 1 gang, og så etterhever jeg bollene , går som regel 30 min hver gang..

 

men jeg sliter med at de blir små og kejdelige... veit at det skal litt til for å lage slike som de har på butikken, men en liten mellomting hadde vært fint...

 

noen som vet hvordan det lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurer på om jeg skal lage meg Boller og skillingsboller , men er så kjedelig å lage når de blir så små og harde...

 

bruker 50g gjær på 1,2kg deig og det er vel en normal dosering,

 

smør, melk, egg, sukker, hvetemel og gjær er ingrediensene jeg bruker i bollene mine..

 

jeg hever også deigen 1 gang, og så etterhever jeg bollene , går som regel 30 min hver gang..

 

men jeg sliter med at de blir små og kejdelige... veit at det skal litt til for å lage slike som de har på butikken, men en liten mellomting hadde vært fint...

 

noen som vet hvordan det lar seg gjøre?

 

Deigen er sikkert for tør. Prøv med mere veske i. Bruker du tørr gjær eller fersk gjær?

Du må også huske på å bruke lunket veske ca 37 grader. Du må også kna deigen godt minst 10 minutter når du lager den. så heving på et lunt sted i ca 1 time. etterheving i 30 minutter. Da skulle bollene bli fine.

Endret av Fixer'n
Lenke til kommentar

pass på at vesken ikke er for kald/varm når du hever deigen, da "dreper" du gjæren. 37 grader er det anbefalte. (stikk lillefingeren nedi melken, når du nesten ikke merker en temperaturforskjell er den ok.)

 

Og så må du ikke kna deigen for mye etter heving da dette gjør at all luften i deigen forsvinner ut.

Lenke til kommentar

har en nice kjøkkenmaskin fra kenwood som gjør jobben for meg :D

 

er som regel tørrgjær det går i, fersk gjør går ut på dato etter et par uker, og disse "bake innfallene" kommer som regel utpå kvelden, og da er butikken stengt, så tørrgjær er en fin ting...

og ja vann\melk er i underkant av 40 grader..., lunt sted har jeg også til deigen,

Lenke til kommentar
har en nice kjøkkenmaskin fra kenwood som gjør jobben for meg :D

 

er som regel tørrgjær det går i, fersk gjør går ut på dato etter et par uker, og disse "bake innfallene" kommer som regel utpå kvelden, og da er butikken stengt, så tørrgjær er en fin ting...

og ja vann\melk er i underkant av 40 grader..., lunt sted har jeg også til deigen,

 

 

Pass på at den ikke blir for tørr, ha i mere veske.

Lenke til kommentar

da var bollene unnagjort... , skillingsbollene vokste oppover... hadde vært bedre om de vokste litt mer utover.. menmen, de ble lette og gode.. , bollene ble knall, men er redd de kommer til å bli litt "deigete" når jeg tar dem opp igjen fra frysern ... men det vil nå vise seg...,

 

lot deigen hveve godt over 1 time første gangen og 30-40 min etterheving ... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...