Gå til innhold

Ny LCD-TV + digitalt bakkenett?


Anbefalte innlegg

Jeg har lovet å hjelpe mor med å skaffe seg ny tv, siden hun enda sitter med en 21" CRT TV ( :D ) og i den forbindelse har jeg kommet over et par problemer jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med? :)

 

Nylig kjøpte hun en DVD/HDD-opptaker fra Samsung for å erstatte VHS-spilleren som til hennes store skuffelse ikke ville mere.. :ohmy::p Det jeg ikke tenkte over da var at det kansje hadde vært en god idé å se etter en som hadde digital tuner..?

 

Slik jeg har forstått det skal det digitale bakkenettet være bygd ut til oss her nede på sørlandet november 2008, men hva skjer da med de analoge signalene? Jeg regner med det er en overlappingsperiode, men hvor lenge varer den? I tillegg har jeg fått med meg at man da trenger en dekoderboks (gjerne med PVR (som igjen er en harddiskopptaker?)) hvis man ikke har en TV med digital tuner, og/eller opptaksutstyr med digital tuner. Dette leder meg til kjøpet av TV'en igjen...

 

Har de fleste TV'er som selges om dagen digitale tunere, eller analoge? Og hvor får man opplyst dette? Jeg har just sett gjennom en god del tv-spesifikasjoner, men har kun sett en hvor tuner var spesifisert i det hele tatt. Er alle disse andre analoge da antakelig? Har primært kikket på en Samsung LE-32S81B - noen som har noen synspunkter på dette flotte TV-apparatet også i samme slengen? :roll:

 

Nå er hun primært interessert i å se på NRK-kanalene og ønsker ikke å betale 3000 kr i året for å ha andre reklamefinansierte kanaler, noe jeg forsåvidt forstår. For å få inn NRK er det eneste man trenger en digital tuner, men er det kansje like greit å kjøpe en PVR-dekoder og bytte ut DVD/HDD-opptakeren slik at man får mulighet til å se på en kanal samtidig som man spiller inn på en annen, eller finnes det alternative løsninger? Og dersom man uansett kjøper en PVR med to tunere, er det nødvendig å kjøpe en TV med digital tuner?

 

Takker for alle svar! :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, stormx!

 

De analoge senderne i Agderfylkene slukkes sommeren 2009 (ntv.no). Så det er litt tid til å områ seg.

 

Pr. i dag finnes det ingen DVD/HDD-opptakere med digital tuner som kan brukes i det norske digitale bakkenettet. RiksTV påstår at det vil komme en digital mottaker med PVR-funksjon (opptak på harddisk) utpå våren (i år). Time will show... :innocent:

 

Den Samsung-TV'n som du linker til i ditt innlegg har bare analog tuner. Da må en av RiksTV's godkjente digitaltunere kobles til TV'n for at din mor skal kunne se norsk TV etter sommeren 2009.

 

Det vrimler av flat-TV'er med innebygget digital tuner på markedet. Noen av dem har sågar innebygd harddisk og dobbel digital tuner. Men nesten ingen av dem kan brukes i Norge! Her må man være veeeldig varsom når man skal handle TV. Det kan være fort gjort å kjøpe "katta i sekken"!! Forhandlerne (både kjedene og nettbutikkene) sitter med mange flat-TV'er med enten bare analog tuner, eller en kombinasjon av analog/digital tuner. Og de vil veldig gjerne få solgt møkka. Får du et rasende godt tilbud på en flatTV, er det god grunn til å la være å hoppe på det.

 

Det norske digitale bakkenettet sender sine signaler med mpeg4-komprimering, og så langt er det bare SONY's aller siste modeller som er godkjent. På SONY's hjemmeside kan du se bl.a. disse TV'ene: SONY Bravia KDL-**X3500, -X3000 og -W3000 (hvor ** angir skjermstørrelsen i tommer - 40, 46, 52 og 70). Link: SONY. Alle de andre apparatene med innebygget digitaltuner er laget for videokoprimeringsstandarden mpeg2, og disse apparatene kan ikke tolke signalene i det norske nettet. Funker helt OK i resten av Europa, ikke i Norge. Flere andre produsenter er "rundt hjørnet" med mpeg4-TV'er. Med tiden vil det nok komme modeller i mindre format som støtter mpeg4, men det tar tid. Flere Europeiske land kommer til å gå over til mpeg4-standarden om noen år, og da blir det nok fart på produktutviklinga. Pr. i dag er det bare lille Norge som bruker denne standarden 100%.

 

Men når RiksTV får godkjent en PVR-mottaker, kan din mor gjerne bruke den på sin 21-tommer (hvis den har SCART-kontakt). Eller så kan en av de nevnte SONY-modellene brukes til å ta inn bare NRK's tre kanaler og ørten radiokanaler som den er i dag, uten abonnement. Tror nok at det kan kobles en SCART-kabel fra videoutgangen (AV2) til DVD/HDD-opptakeren hun har i dag. Hun får da ikke muligheten til å se ett program mens hun tar opp et annet.

 

Det vil i tilfelle bli litt av en overgang for henne å gå fra en TV på 21" til en SONY på minimum 40" hvis hun går for den løsningen!

 

Lykke til! :yes:

 

Mvh

Bjørn :cool:

Lenke til kommentar

Hehe, ja det gjør det nok :p

Tusen takk for veldig utfyllende og hjelpsomt svar Bjørn!

 

Jeg regner med at det blir å gå for en rimelig 32" nå og heller kjøpe en dekoder med PVR og dobbel digital tuner når det trengs. Kan vel like godt vente til neste år en gang med å kjøpe den PVR-saken.

 

Ellers må jeg jo si det virker rimelig tåpelig å selge mpeg2 TV'er og opptakere i Norge når det ikke kan brukes en gang. :hmm:

 

Takk igjen for oppklaringen Bjørn, det hjalp veldig! :)

Lenke til kommentar
Ellers må jeg jo si det virker rimelig tåpelig å selge mpeg2 TV'er og opptakere i Norge når det ikke kan brukes en gang. :hmm:

Tja, noen som bor nær svenskegrensa kan sannsynligvis bruke dem til noe. Dessuten har de jo også analog mottaker, ikke bare digital, så de er like brukbare som andre TV-er uten digital mottager.

 

Men den reelle grunnen til at de selges i Norge er sannsynligvis dels at noen elektrohandlere (både kjeder med butikklokaler og på nett) gjør store innkjøp av apparater som skal selges i flere land, ikke bare i Norge. Eller at de ganske enkelt får gode priser på modeller som er beregnet på andre land i Europa, eller at den reint analoge modellen er utsolgt fra produsent pga enorm etterspørel etter flat-TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...