Gå til innhold

Bør Sicilia bli et eget land?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nja. Er det ikke litt som "Eg ekje fra norge, eg e fra Bergen"?

 

Nei, det er mye sterkere nasjonalistiske krefter på kontinentet enn det. Enkelte grupper i områder som Sicilia kan sammenlignes med den baskiske terrorgruppen ETA. Områder som har tilhørt flere land, kulturer og kanskje også vært selvstendig tidligere. Spøken om at "Eg ekje fra norge, eg e fra Bergen" er ikke noe som helst i sammenligning, Bergen har alltid tilhørt Norge. Hvis noen er det samene som har mest likheter, men de er få og har ingen motivasjon i dag til å frigjøre seg fra Norge.

Lenke til kommentar
Nei, det er mye sterkere nasjonalistiske krefter på kontinentet enn det. Enkelte grupper i områder som Sicilia kan sammenlignes med den baskiske terrorgruppen ETA. Områder som har tilhørt flere land, kulturer og kanskje også vært selvstendig tidligere. Spøken om at "Eg ekje fra norge, eg e fra Bergen" er ikke noe som helst i sammenligning, Bergen har alltid tilhørt Norge. Hvis noen er det samene som har mest likheter, men de er få og har ingen motivasjon i dag til å frigjøre seg fra Norge.

 

Men har Sicillienerne et genuint slikt ønske?

Lenke til kommentar

Det er riktig at Sicilia har vært utsatt for imperialisme gjennom historien og har vært veldig viktig knytepunkt for handelen mellom Europa og Midtøsten, spesielt i antikkens tid og delvis i middelalderen. Samtidig har de vært selvstendig og imperialistisk selv en kort periode i sen middelalderen. Sånn sett skiller de seg ikke ut fra andre deler av Italia, slik som de mange bystater som Venezia, Bologna, Firenze, Lucca, Roma osv.

 

Siden min mor er halvitaliensk og jeg selv har arvet leiligheten fra min bestemor i Bari (ikke så langt unna Sicilia) så har jeg ganske mye kunnskap om området. Jeg tror ikke problemet ligger i selve Sicilia men i de store skiller som finnes mellom Nord-Italia og Sør-Italia. Dette har alltid vært et problem. De nordlige deler er de rikeste deler av Italia med industrialiserte sentrer slik som Torino, Brescia, Milano osv, mens Sør-Italia (mer eller mindre alt sør for Roma) er den fattige delen av Italia der jordbruket er fremdeles det primære inntektskilden. Nord har alltid sett på sør som en byrde og plage pga de høye økonomiske utgiftene som nord delen må stå for. Denne rivaliseringen kan man se spesielt i forbindelsen med fotballkampene mellom lag fra nord og lag fra sør. Noe av dette så vi senest i forrige måned i forbindelsen med søppel-saken i Napoli.

 

I tillegg er Sicilia enda mer spesiell tilfelle siden folket der føler seg veldig knyttet til hverandre og har sterke bånd. Dette kunne sees i særlig grad i perioder når det italienske politiet er på jakt etter medlemmer av organisert kriminalitet eller mafia (Cosa Nostra- som de selv foretrekker). Lokal befolkning har en tendens å gjemme disse mafia-medlemmer eller være veldig sparsom på opplysninger og observasjoner, noe som gjør politiets arbeid veldig vanskelig. Mange tror at dette skjer pga redselen blant folket ved å være tyster og konsekvensene som kan oppstå i etterkant, men det er ikke det hele bilde, uten at jeg skal gå i detaljer.

 

At sicilianske befolkningen føler seg mer spesiell og mer tilknyttet til hverandre i forhold til resten av Italia er det ikke tvil om. Men dette deler de i stor grad med resten av Sør-Italia.

Endret av jascko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...