Gå til innhold

Hvordan bruker du din symbian-/smarttelefon?


Peppep

Anbefalte innlegg

Mange påpeker at nye teknologier, for eksempel 3G, nesten blir et "motefenomen" som mange bare MÅ ha, selv om de overhodet ikke har bruk for det - eller vet hvordan man bruker og hvilke bruksområder det har. Jeg er helt enig i dette, og selv om jeg er overbevist om at dette skjer i mye mindre grad på et forum for spesielt interesserte som her, så tror jeg likevel at vi har mye å lære bort til hverandre.

 

Spørsmålet er derfor - hvordan bruker du i praksis din smarttelefon? Kom gjerne med miniguider og slikt, linker til programvare og lignende. Bruker du 3G/3,5G (HSDPA)? I så fall til hva - kun vanlig surfing? Har du WLAN? Hva brukes dette til? Google Maps? MSN? Hva med GPS? Bruker du Nokia Sports Tracker til å inspirere deg til trening?

 

I det hele tatt, mobilen får flere og flere bruksområder, og mange har disse liggende ubrukt eller lite brukt. Håper derfor at dette kan være en tråd med tips og inspirasjon for andre forumbrukere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget god idè! Tror det er mange som velger en telefon fordi den bare "har det nye", selv om de ikke har bruk for funksjonene i det hele tatt.

 

Selv er jeg litt i samme posisjon, jeg skal ha ny telefon snart og det er mange funksjoner som høres kule ut, men som jeg ikke er sikker på om jeg trenger. Et eksempel på dette er, som du nevnte, WiFi. Det høres jo praktisk ut å kunne logge seg på nettet med telefonen, men hvor mye kommer jeg til å bruke det? Når jeg er hjemme har jeg alltid en PC tilgjengelig, og når jeg er på skolen har jeg også det. På flyplasser og liknende er det sikkert praktisk, men jeg flyr cirka 1-3 ganger i året! Er det verdt det?

 

Det og mye annet vil jeg gjerne høre noen erfaringer om!

Lenke til kommentar

Jeg har Nokia N82, og når det gjelder wifi er denne i alle fall nyttig når det kommer til GPS og kartene der. Om man er på reise kan man da laste ned kart over alle steder så lenge du finner et åpent wifi-nett som du kan "låne". Når jeg er hjemme bruker jeg dessuten wifi til å oppdatere podcaster direkte til telefonen.

 

Wifi er også greit til å gjøre raske nettoppslag, oppdatere værmelding o.l. når du er i sentrale områder der det er lett å finne wifi i et par minutter (søkte meg tilfeldigvis frem til Amobil sitt nett litt bortenfor Hotel Norge i Bergen :p). Uansett, disse aktivitene lager lite datatrafikk, så det kan være like greit å bruke EDGE/UMTS/HSDPA som er mye mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jeg bruker min N95 en god del ting. Den er jo først og fremst en vanlig telefon som jeg alltid har med meg. I et halvt år hadde jeg den også som min eneste MP3-spiller, for den har en veldig god sånn en.

 

Men tilbake til funksjonene. GPS har jeg funnet ut at jeg ikke har så veldig bruk for. Det brukte jeg faktisk en god del i sommenferien når jeg var på ferie, og ikke kunne helt vegen, men siden da har den ligget ubrukt. Wifi bruker jeg hver dag. Det er veldig greit å kunne sjekke kjappe ting, og noen kvelder så kunne jeg ligge å surfe på den leeeenge. Den oppgaven er gått over til min iPod touch nå, men kan fortsatt finne på å bruke N95'en til det. Sports Tracker er min beste treningskamerat, og det er morsomt å se over øktene sine og se all den infoen som det samler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...