Gå til innhold

Grad. ND filter til Canon 10-22mm objektiv?


Anbefalte innlegg

Kan vel først komme med spørsmålet om det er noe særlig vits med grad ND til digitale kameraer da man har mulighet til å fikse store kontrastforskjeller både med HDR og med standard etterbehandling?

 

Saken er ihvertfall at jeg har gått til anskaffelse av Canon sitt 10-22mm objektiv. Jeg bruker det for det meste til landskapsbilder, og tenkte at det kunne være greit med et grad. ND-filter for å slippe at himmelen eller bakken blir feileksponert. Kan fikse det ved å ta flere eksponeringer, men det er så lett å gå "over the top" i etterarbeidet (jeg synes ihvertfall det :blush: ) Jeg har sett på B & H (fordi jeg er godt fornøyd med de etter tidligere kjøp, og de har stort utvalg) sine sider, men de har så vannvittig mange filtere å velge mellom.

 

Det jeg er på jakt etter er et ND filter med 0.6 (2 stops) og soft edge. Bør helst være av typen som plasseres i filterholder ("Cokin P" kanskje...?), da jeg har mulighet til å velge hvor i bildet jeg vil ha horisonten (versus rundt filter som krever at horisonten er midt på). Blir det problemtatisk å ha filterholder på et ultravidvinkelobjektiv? Tror jeg leste ett sted (på forumet her?) om noen som måtte skjære vekk deler av filterholderen for at den ikke skulle synes på bildet.

Har forresten noen av dere vært borti reversed grad ND-filter hvor den mørkeste delen av filteret er midt på linsen?

 

Var mye spørsmål, men jeg setter pris på eventuelle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...