Gå til innhold

Trådløse nettverket vårt viser seg ikke på maskinen!?Hjelp meg kjapt :S


Raste

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg sitter her hos besteforeldrene mine, og laptopen til bestefaren min har fått ett problem.

Det er sånn når vi skal koble til trådløse nettverket, så får vi ikke sett det eller noe så vi ikke får koblet det til.

Når vi skal vi tilgjengelige trådløse nettverk, så kommer det kun opp andre og ikke vårt. Mens hos min pc så funker alt fint.

Så jeg lurer på hva som kan være feil?

Veit ikke helt om dette er riktig tråd, men...

 

Håper på et kjapt svar fra dere ;)

 

Raste

Endret av Raste
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har prøvd å søke flere ganger, men det kommer opp kun 2 trådløse nettverk. Ingen av dem er vårt, så dette må jo være feil på pcen og ikke nettverket. Right?

 

Dette var også tilfelle på en maskin jeg fikset for ikke så lenge siden.

 

Der var løsningen at det trådløse nettverket bare hadde støtte for 802.11b, mens routeren sendte 802.11n

 

Det trådløse nettverket var derfor ikke å finne med maskinen. Rettet på dette ved å sette mixed, altså både 802.11b og 802.11n, og da fant jeg nettet.

 

Om det er du som har satt opp den trådløse routeren regner jeg med du vet hvordan du går inn og sjekker dette.

 

Kan også være nettet er satt opp som skjult og at du må legge inn MAC adressen osv for at PCen skal finne det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Søk og du skal finne. :)

 

Mulig årsak:

 

Noen "billige" laptops, eller laptops med "billig" WLAN-brikke, kan kun "se" (operere) med channel 01-11 (US-standard).

 

Har man satt opp router (WLAN) til å sende på channel 12 el 13 vil man ikke kunne koble seg til med enheter som kun "ser" 1-11.

 

Løsningen er å endre oppsettet til router.

 

Det kan være andre årsaker, men det ovenstående er noe som går igjen.

Lenke til kommentar

Hvem satte opp det trådløse nettverket?

 

Hvis det ikke var deg, kan det være at de som satte det opp, satte det opp med skjult SSID?

 

Da vil den eneste måten å koble på, være ved å legge til en trådløs nettverks profil manuelt, med riktig SSID.

 

Prøv å gå på din laptop, og finn innstillingene du har for å koble på nettverket. (start->innstillinger->kontrolpanel->nettverks tilkoblinger, høyreklikk på det trådløse nettverkskortet og velg egenskaper. Gå til fane 2. Velg det trådløse nettverket i listen, og velg rediger.)

 

Legg de samme innstillingene som du ser der, inn på den andre laptoppen. Hvis den kobler seg til, så er det mest sannsynlig skjult SSID.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe med routern, siden jeg sitter på trådløse med min pc. Men hvordan endrer jeg til 802 greiene og hvordan legger jeg mac adressen?

 

Det kan godt ha med instillingene i routeren å gjøre selv om du er på nett med en annen PC.

 

Om du kommer deg inn i routeren med den PCen du er på nett med (192.168.0.1/192.168.1.1) i nettleseren din så kan du se litt på instillingene i det trådløse nettverket.

 

Sjekk hvilken kanal det kjører på, som TL1000S sier, og hvilke kryptering som er på nettet ditt.

Lenke til kommentar
Hvem satte opp det trådløse nettverket?

 

Hvis det ikke var deg, kan det være at de som satte det opp, satte det opp med skjult SSID?

 

Da vil den eneste måten å koble på, være ved å legge til en trådløs nettverks profil manuelt, med riktig SSID.

 

Prøv å gå på din laptop, og finn innstillingene du har for å koble på nettverket. (start->innstillinger->kontrolpanel->nettverks tilkoblinger, høyreklikk på det trådløse nettverkskortet og velg egenskaper. Gå til fane 2. Velg det trådløse nettverket i listen, og velg rediger.)

 

Legg de samme innstillingene som du ser der, inn på den andre laptoppen. Hvis den kobler seg til, så er det mest sannsynlig skjult SSID.

Jeg finner ikke den innstillingen:P Jeg har Vista, så er det samme rekkefølge? :p

Lenke til kommentar

huff, vista a gitt....

 

husker jeg ikke så mye feil så må du der inn på nettverks- og delingsenter på kontrolpanelet.

 

Der inne velger du "administrer trådløse nettverk" i menyen til venstre og velger det trådløse nettverket i lista. Velg rediger og sett de samme innstillingene der, på den andre maskinen.

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
huff, vista a gitt....

 

husker jeg ikke så mye feil så må du der inn på nettverks- og delingsenter på kontrolpanelet.

 

Der inne velger du "administrer trådløse nettverk" i menyen til venstre og velger det trådløse nettverket i lista. Velg rediger og sett de samme innstillingene der, på den andre maskinen.

hvordan skal jeg legge det inn i de innstillingene på den andre maskinen når ikke det trådløse nettverket kommer opp : /

Huff, slitsomt ass :p

 

Jeg har jo koblet på det nettverket til bestefaren min med den samme pcen, men plutselig så forsvant det : /

Endret av Raste
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I "administrer trådløse nettverk" så kan du over lista med nettverk, velge "Legg til".

 

I skjermen som kommer opp velger du "legg til nettverksprofil manuelt". Jeg tror det var det det het. Det er i hvertfall det andre valget.

 

Der kan du legge inn SSID og krypterings innstillinger.

Takk, men jeg skal gjøre det på XP, hvordan gjør jeg det da ?:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I "administrer trådløse nettverk" så kan du over lista med nettverk, velge "Legg til".

 

I skjermen som kommer opp velger du "legg til nettverksprofil manuelt". Jeg tror det var det det het. Det er i hvertfall det andre valget.

 

Der kan du legge inn SSID og krypterings innstillinger.

Takk, men jeg skal gjøre det på XP, hvordan gjør jeg det da ?:p

 

"Network Connection"->Open->Velg trådløse kobling->Velg Fane "Wireless"->Add profile>Legg inn parametre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det hjalp heller ikke, vet ikke hva vi skal gjøre nå! :/ Merkelig :p

 

Du må logge deg på router og verifisere alt av instillinger for WLAN.

Channel, kryptering, hastighet (B eller G).

 

Hvilken channel-range kan du sette på det trådløse adapteret på "bestefar-PC"?

(Ref. tidligere svar over her).

 

Dette må nok være elementære begreper dersom du skal ha sjans til å finne ut av dette.

 

PS.

Det beste er jo å bruke kabel da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...