Gå til innhold

Merverdiavgift på bruktkjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en forgangen tid drev jeg litt med import av gamle kinofilmer (for Blindern Filmklubb), og da husker jeg at det var fryktelig viktig å påføre at det var bruktmateriale på invoice, slik at tollerne kunne se det.

Mao., må du få selger (som jeg formoder er en privatperson) til å skrive "used camera equipment" ell. på tolldeklarasjonen på pakken.

Skrevet
Er i ferd med å gjøre et bruktkjøp til 5000 fra Canada nå. Kommer merverdiavgift i tillegg til prisen på kjøpet? Leste at det ikke gjør det, men hvordan deklameres dette på pakken?

Kjøper du brukt kamera-utstyr for kr. 5.000,- f.eks på Ebay, er dette merverdiavgiftpliktig på lik linje med nytt utstyr. Eneste måte å slippe unna, er at selger "underfakturerer" og merker sendingen med "gave" under kr. 1.000,-. Dette er selvfølgelig ikke lovlig, så kjære moderatorer, jeg oppfordrer ikke til det :-)

Skrevet

Nå virker det som dere motsier hverandre. olar0701, er det en øvrig grense for bruktsalg uten mva?

Jeg oppfordrer alle til å skyte sine nærmeste de kommende dager! Last gjerne ned ulovlig piratkopiert materiale med BitTorrent-teknologi. Du finner det på google.com har jeg hørt.

Skrevet
Nå virker det som dere motsier hverandre. olar0701, er det en øvrig grense for bruktsalg uten mva?

Jeg oppfordrer alle til å skyte sine nærmeste de kommende dager! Last gjerne ned ulovlig piratkopiert materiale med BitTorrent-teknologi. Du finner det på google.com har jeg hørt.

Utgangspunktet er transaksjonsverdien, dvs det du faktisk betaler for varen. Verdigrensene er de samme som for nye varer, dvs kr 200 for ordinære varer, kr. 1000,- for gaver (privatpersoner imellom). Skiver avsender "used ....., value $ 1000,-, må du betale moms.

Skrevet

Eivind-

Hva? Skraper du håpet om et fullframe?

Hva med 17-35mm du har? Så langt jeg kan se er den bedre på samtlige punkter med unntak av brennvidden.

For min del blir jeg bare mer og mer usikker på nikons DX strategi- den virker ullen i beste fall.

Skrevet

Jeg har ingen 17-35, men jeg har en til disposisjon på jobben siden fotografen har gått over til 14-24mm.

Jeg skraper helt klart håpet om fullformat, ser det som usannsynlig at jeg kommer til å være i besittelse av et fullformatkamera de neste årene. D3 kan jeg ikke ta meg råd til, og hva vil en D300 med fullformatbrikke være? Nesten helt lik D3, bare mindre og billigere. Tror det enda er mange år til fullformatkamera for "entusiaster" fra Nikon. Og det kommer til å bli veldig dyrt, som du resonerte deg frem til i fjor. Jeg tviler på at kommer mer proffglass i DX-serien, bare konsumentoptikk som 16-85mm og slikt - og det er vel ikke så interessant for oss speedavhengige. (HEHEEEEEE)

Skulle fullformat til en mer overkommelig pris komme (under 20k tenker jeg, men det kommer jo helt an på situasjonen) får jeg nok solgt 17-55mm uten så alt for store tap, konsumerkameraene kommer nok til å være DX i mange år fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...