Gå til innhold

Fotografering av sport og dans innendørs.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt kamera EOS 400D med kit 18-55mm uten IS. Og for meg som før hadde et gammelt IXUS så er det jo stor forskjell på å ta bilder nå og da. Samtidig har jeg funnet ut at det også står utrolig mye på fotografen=) Så nå vil jeg prøve å lære meg en del om fotografering å få enda bedre resultater.

 

Jeg tar en del bilder av idrett og dansing som ofte foregår innendørs og i dårlig lys. Er det noen som har noen tips om hvilket objektiv og eventuelt hvilken blits som som kan anbefales. Er ikke akkurat ute etter noe ekstremt dyrt og avansert, men takker for alle tips.

 

Noen ganger er de jo heller ikke alltid så lett å komme innpå objektet og derfor lurer jeg på om det i det er mulig å få gode bilder på langt hold innendørs av beveglige objekter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er dårlig lys bør du kjøpe deg eit objektiv med stor blenderopning. F.eks F 1.8.. Hvilken brennvidde trenger du å bruke, og står du langt i fra objektene i bildet etc?

 

Her er eit forholdsvis billig 24mm objektiv med F1.8:

Objektiv

 

Om du klarer deg med en enkel blitz, så er vel Sigma EF 500 DG Super eller EF-530 DG aktuell? Eller ein Canon blitz? Ta ein kikk her:

Canon blitzer

Endret av cv-trial
Lenke til kommentar
70-200 f2.8 IS er en bra sak for han :)
Og Sigma 50-150 f/2.8, som antakelig er noe nærmere budsjettmessig...

 

 

Den sigmaen er dritbra. Vil bare ikke fremstå som fanboy ved å nevne den :fun:

 

Legger med noen bilder som jeg har skutt i JPEG og ikke gjort en skit med,(trykk på de og de blir større):

 

2223121888_786a51664f.jpg

 

og det litt mer estetiske:

 

2222334199_76d3eecca3.jpg

 

+

 

2225679600_bda8f217e7.jpg

 

2225679668_34461939a4.jpg

 

2224888813_0280e1a035.jpg

 

2225679772_e2c5c9b2b0.jpg

 

2224888949_872192a802.jpg

 

2224888985_02e91f8e4c.jpg

Lenke til kommentar

Gir den 50-150mm saken din deg noe trøbbel med fargebalansen Dahle?

 

Jeg husker at bildene har virket noe sminket, mot det varme, på de Sigmaene jeg har prøvd (men heldigvis ikke kjøpt). Noen av de siste bildene her ser litt ut som om de har samme tendenser som jeg så. Alternativ kan det jo hende at du har herjet rundt med bildeinstillingene dine.

Lenke til kommentar

Jeg har erfart at den har større blender enn det den sier. Tipper blender 2,7

 

Men det er jo positivt. Men igjen er jeg superamatør til å ta bilder, og bare knipser i vei i jpeg, vet ikke hva etterbehandling er. Men jeg er happy, og det holder for meg :)

 

Ganske sykt at jeg da kjøper kun proffe objektiver, men igjen jeg er nerd :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...