Gå til innhold

bk: ett par naturbilder


Peritass

Anbefalte innlegg

Gjerne litt konstruktiv kritikk på disse bildene. Er helt fersk men meget bitt av fotografi basillen.

 

Det første er tatt av tre trær med en himmel i bakgrunn. Det har fått samme behandlingen i photoshop

 

Det andre er tatt av en foss, har redigert det litt i photoshop blant annet match color og litt curves.

 

Poster orginalene også.

 

exif:

Canon 400d

Sigma 70-300

Blender 1/200

Focal. 5,4

 

Dette på begge bildene

post-68018-1201655576_thumb.jpg

post-68018-1201655752_thumb.jpg

post-68018-1201689042_thumb.jpg

post-68018-1201689197_thumb.jpg

Endret av Peritass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig. Mye støy, og uskarpe bilder. Tipper du ikke har brukt stativ, i dårlig lys i landskap er det et must.

 

Ser litt på bildedetails - exifdataene - og du kunne gjerne gått nærmere motivet og brukt større vidvinkel. Ser bedre ut, og da kan du også bruke noen hakk større blender som gir mer lys og dermed mindre kornete bilder.

 

Jeg hadde også brukt litt lengre lukkertid på bildet av fossen. En foss tar som regel ikke skade av å være litt mer "skummet" når det er så langt unna, og du får mye bedre bilde ved å sette lukkertid opp til kanskje 1/60 - eller til og med teste mye lengre enn det for effektens skyld? Da kan du også blende opp for skarphetens skyld for å ikke få et overeksponert bilde. Prøve seg fram masse med forskjellige instillinger.

 

Hadde også passet på med å få med toppen av trærne på det første bildet.

Lenke til kommentar
Er ikke så ille det første bildet, trenger bare litt justeringer... Skulle kanskje vært lit videre utsnitt så du får med toppen, men jeg syns motivet er fint, og det er veldig viktig å ha øye for gode motiv!

 

post-93156-1201705974_thumb.jpg

 

 

Tar gjerne imot forslag til andre justeringer som kan prøves. Hvis noen vil prøve seg på bilden så sett igang. Gjerne med en god gjennomgang på hva man har gjort i ettertid

Lenke til kommentar

Måtte prøve litt selv jeg:

 

post-33652-1201715110_thumb.jpg

post-33652-1201715097_thumb.jpg

 

Gjorde en hel drøss av instillinger, utenom de vanlige nivåer, kurver og kontrast så endret jeg litt på fargebalansen for å få fram himmelen bak trærne klarere, noe som også fremhever trærne.Forskjøv kulør også +2 for en litt annen blåfarge. Fosse-bildet gav jeg et litt mer gulaktig preg...

 

edit: Når jeg sammenligner med Mr. Olsen i etterkant, ser jeg at hilmen min ble litt i overkant lys, siden skyene mister en del detaljer, men blir på den andre siden kanskje en aning mer dramatisk.

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...