Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen henger seg. Hardware?


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Dere husker kanskje problemet med pcen min for litt siden?

http://vgd.no/Item.asp?GroupID=124&Gro...age=-1#20544821

Nå har jeg formatert og installert Vista. BSOD er vekke(hadde et lite i går), skurring i lyden er vekke. Men problemet er at det henger seg så voldsomt. Det fungerer ofte fint en stund, men så tar det helt av. Og da er det slik at bare jeg skriver noe i firefox, trykker på et vindu, eller åpner startmenyen, så henger det skikkeli. i opptil ett minutt, kanskje mer. Men jeg kan veksle mellom vindu, og høre på musikk, stoppe og starte musikken, helt uten problemer. men ting henger seg skikkeli. Jeg har oppdatert drivere til grafikkort, lyddrivere osv. Akkurat nå hengte det seg f.eks, idet en nedlasting ble avsluttet.

 

Jeg har resettet cmos, sjekket kabler, sjekket temperaturer og spenningsnivåer. Har lyst å sette opp spenningen til 2.1V til minnet i bios(ligger på 1.8) men får ikke det til.

Det kan virke som om det er i minnet problemet ligger. Skal kjøre memtest i natt og sjekke.

 

Har også testet med sisoft sandra og på test av cpu fikk jeg følgende beskjed: "CPU FSB higher than rated FSB. Reduce FSB speed". Men nå har jeg tatt reset på cmos.

 

Hjeeeelp. Hva er feil om det ikke er minnet?

 

Gigabyte GA-965P-DS3

Hiper HPU-4M580 580W

Intel Core 2 Duo E6400

OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 2048MB (2x1024MB)

Samsung SH-D163A

Samsung SpinPoint T166 160GB

Sapphire Radeon X1950 XT 256 MB

Endret av gautev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat det samme problemet, med akkurat samme hovedkort, så det er vel ikke noen tilfeldighet.

 

Jeg prøvde tidligere å oppdatere bios, da ble det bedre for en stund.

Jeg har også prøvd å sette i et dedikert lydkort, da jeg trudde det kunne være noe stress over bus etc, det hjalp også litt...for en stund.

Men no er det tilbake for fullt, og jeg vet ikke noe mere å gjøre.

Har prøvd XP og Vista, ingen forskjell. fryser ca 1 minutt hver 20. minutt i gjennomsnitt.

 

Siden det har noe med hoverkortet å gjøre så blir jeg vel å kjøpe nytt hovedkort etterhvert, er bare så mye styr :p

Lenke til kommentar
Må forresten nevne at problemene ikke kom før jeg flyttet til ny leilighet i jula. Etter et års bruk.

 

Ja, dette gjør meg enda mindre klok... f.eks etter bios-oppdatering så gikk det bedre for en stund...

 

Har ikke noe link, har bare googlet litt på det tidligere.

Men skal innom idag og høre hvor jeg kjøpte det, om det er en kjent problem for de, så kan jeg notere her hva jeg får til svar der

 

 

edit: leif

Endret av HobbiZ
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjører xp nå, og pcen fungerer fint, men det er fremdeles problemer. Når jeg åpner et ressurskrevende program eller gjør mye på en gang samtidig som jeg spiller musikk, så begynner musikken å skurre ekstremt. Lenge. Sånn er det også av og til når jeg bl.a åpner utorrent, da får data'n anfall. Jeg sjekker task manager, og ser at cpu usage ligger på litt over 50%, så sjekker jeg hvilke prosesser som bruker dette, men der er ingen som bruker noe særlig. Likevel ligger cpu usage på 50%. Men kun på den ene kjernen. Dette fortsetter en stund etter at utorrent blir lukket. Det skal sies at dette ikke skjer lengre, muligens fordi jeg har oppdatert utorrent, men noe sier meg at dette ikke har så mye med utorrent å gjøre.

 

Spørsmålet mitt er om alt i bunn og grunn kan skyldes prosessoren og det at jeg hadde den overklokket til 3 GHz fra 2.13 GHz en stund med den medfølgende viften? Kan en prosessor blir litt skadet? Eller er det sånn at den enten er dau eller helt fin? Hører aldri om slike problemer med CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...