Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva yter best? V8 på 300hk eller Turbomotor på 300hk?


Anbefalte innlegg

Man bruker 2 literen i BMW rallybiler og de tåler vel 12-13000 o/min før det går i stå. Ekstremt hissige motorer. Rører du så vidt gassen står nåla på rødfeltet med en gang. Motoren koster vel rundt 200 000,- Jeg har selv eid mazda 3232GTR med rundt 300hk og den hadde INGENTING i selskapet til BMW`en og gjøre. Mazdaen går veldig bra og er en mindre og lettere bil med 4hjulstrekk. Har kjørt et lass med ferrarier og det er bare en av dem jeg kunne tenke meg ville klart og holde følge eller stikke av fra bmw`en. Dette var en trimma ferrari et eller annet.

 

Bilen jeg refererer til er den oransje BMW`en til Gundersen motorsport. Jeg fikk prøve bilen etter reprasjonene fra sist gang han klemte bilen rundt et tre.

 

V8`eren er vanskelig og "forme" sånn som man vil ha den og det er for dødt innen rallysammenheng. Utifra restriksjonene som er på rallybiler vil det bli helt dødfødt og bruke en V8 kontra en rekkefirer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei:)

 

Mye underlig om dreimoment her.. tror noen blander sammen kraft og arbeid. Dreimoment er et mål på kraft (Newton), dvs den kraften som stempelet presser mot veiva. Hestekrefter er et mål på arbeid, dvs hvor lenge stempelet skyver veiva rundt (omdreininger i minuttet). På grunn av dette er ikke dreimoment og hestekrefter to forskjellige ting, dreimoment er en komponent i formelen for å regne ut HK. Formelen ser slik ut: HK(arbeid)=dreimoment(kraft)*turtall(tid)/K. K er en konstant som bestemmes av hvilke mål vi bruker (5252 for amerikanske footpound og HK, 9549 for Europeiske Nm og KW), men det kan vi se bort i fra i forklaringsøyemed.

Kort sagt er HK lik dreimomentet ganget med turtallet. En motor med helt flat dreimoment kurve vil yte dobbelt så mange HK ved 4000o/m som ved 2000o/m. På den annen side: dobler vi dreimomentet i en motor, dobler vi også effekten.

En annen ting å tenke på er at vi kan øke og senke dreimomentet og turtallet med girkassen, men ikke endre effekten.

 

Derav svaret: Siden HK er et mål på hvilket arbeid en motor kan utføre, så kan disse utføre det samme arbeidet og de yter dermed likt. Veddemålet deres er uavgjort;)

 

Når det er sagt så er det en hel del ting som har med valg av utveksling i girkasse og matching av girkasse til effektkurve og bilens formål som vil avgjøre hvordan disse motorene oppfører seg i bil.

-Mvh Lars

Lenke til kommentar

Jada, 300 hester ER 300 hester.. Akkurat som 1 kg bly og 1 kg bomull veier fortsatt like mye.

 

Nå er ikke jeg noen motor ingeniør, men jeg er ganske sikker på at hvis du former en rekke 4 og en V8 til og yte 300hester og de er konstruert for og kun gå på full gass vil du få en mer villig og lettkjørt motor ut av rekke 4`eren. Sånn jeg forsto det etter og ha hørt med noen rallyfolk i dag er ikke V8`eren like optimal for og skyte fart ut av boksen og mye mer tungkjørt(i skauen) enn rekkemotoren. Du har momentet på feil sted.

 

Setter du de 2 motorene ved siden av hverandre vil du sitte igjen med et inntrykk av at V8`eren ikke har noe særlig lyst til og jobbe i forhold til rekkemotoren. Den vil fortsatt være rimelig død og seig. Det er bedre respons i rekke motoren og du får den krafta du vil ha med en gang.

 

Når det kommer til slitasje vil vel rekkemotoren bil litt mer utsatt, men det er vensentlig mindre bevegelige deler i rekkemotoren. Fler sylindre = mer problemer.

 

Men selvsagt så vil 300 hk være 300hk uansett...

Lenke til kommentar
Hei:)

 

Mye underlig om dreimoment her.. tror noen blander sammen kraft og arbeid. Dreimoment er et mål på kraft (Newton), dvs den kraften som stempelet presser mot veiva. Hestekrefter er et mål på arbeid, dvs hvor lenge stempelet skyver veiva rundt (omdreininger i minuttet).

 

Bare litt flisespikking, Dreiemoment er et mål på arbeid (newtonmeter), dvs den kraften (newton)som presser stempelet ned ganget med slaglengde.

Hestekrefter er et mål på effekt, arbeid ganget med strekning, her dreiemoment ganget med turtall :)

Edit: ifølge wikipedia:

Enheten for dreiemoment må ikke forveksles med enheten for arbeid som også er Nm (som tilsvarer 1 joule). Arbeid er definert som skalarproduktet av kraft og strekning, og dreiemomentet er definert som kryssproduktet av kraft og arm.

Endret av Suncurtain
Lenke til kommentar
Hei:)

 

Mye underlig om dreimoment her.. tror noen blander sammen kraft og arbeid. Dreimoment er et mål på kraft (Newton), dvs den kraften som stempelet presser mot veiva. Hestekrefter er et mål på arbeid, dvs hvor lenge stempelet skyver veiva rundt (omdreininger i minuttet).

 

Bare litt flisespikking, Dreiemoment er et mål på arbeid (newtonmeter), dvs den kraften (newton)som presser stempelet ned ganget med slaglengde.

Hestekrefter er et mål på effekt, arbeid ganget med strekning, her dreiemoment ganget med turtall :)

Edit: ifølge wikipedia:

Enheten for dreiemoment må ikke forveksles med enheten for arbeid som også er Nm (som tilsvarer 1 joule). Arbeid er definert som skalarproduktet av kraft og strekning, og dreiemomentet er definert som kryssproduktet av kraft og arm.

 

Ok, jeg tok en snarvei her i pedagogikkens navn, men siden vi allikevel spikker fliser: Her sier du både at "Dreiemoment er et mål på arbeid" og at "Arbeid er definert som skalarproduktet av kraft og strekning", mens "dreiemomentet er definert som kryssproduktet av kraft og arm". Skjønner? Lar seg ikke kombinere;) Dreimoment er verken et mål på kraft eller arbeid, det er som du siterer kryssproduktet av kraft og arm. Arm her er ikke slaglengden som du sier, men halve slaglengden, dvs avstanden fra senter av veiva til senter av festet mellom veiv og og stempelstag. Se for deg "armen" eller "vektstangen" som en horisontal linje mellom disse punktene når stempelet er i midtstilling, på vei ned.

Dessuten sier du at effekt er arbeid ganget med strekning, mens det egentlig er effekt er lik dreimoment x tid(turtall). Mulig jeg la meg til hugg for et par fliser selv nå, men det er vanskelig å holde tunga rett nok i munnen når man skal prøve å forklare dette;)

 

Her er et par gode artikler:

 

http://vettenet.org/torquehp.html -- Gir noen gode "real life" eksempler, og gir kanskje trådstarter litt svar på det han egentlig lurte på:)

http://science.howstuffworks.com/fpte.htm -- Teknisk om begrepene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...