Gå til innhold

Det endelige lydkortet til LOGITECH Z-5500


Anbefalte innlegg

Vel, det er mange av oss som lurer på hvilket lydkort vi skal kjøpe til dette anlegget og mange kan hjelpe oss med svaret.

 

Så da er spørsmålet, hvilket har alle dere der ute, og hvordan funker de vanvittig kjedlige analoge koblingene for dere?

 

Hvilke anbefalinger har dere?

 

Og hvorfor i all VERDEN er det så latterlig få lydkort som har optisk digital utgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har anlegget i kombinasjon med et Creative X-fi Fatal1ty edition lydkort (med front bay). Et overpriset og oppskrytt lydkort etter min mening. Synes lyden er bedre på Audigy 2 ZS- kortet som står i maskin nr. 2. Tror det er mulig å bruke optisk også der.

 

Poenget er vel uansett at det er liten forskjell mellom de ulike lydkortene, så lenge du skal bruke optisk utgang.

 

Mvh. Øystein

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Poenget er vel uansett at det er liten forskjell mellom de ulike lydkortene, så lenge du skal bruke optisk utgang.

 

Mvh. Øystein

Når man bruker optisk-digital er det ingen forskjell mellom lydkortene. Lydkortet blir ikke annet enn en forlenger av databussen inni PCen som formidler et ubehandlet digital signal til forsterkeren i Z-5500, som da tar seg av å analogisere og framføre lyden.

Hele cluet med optisk-digital, og forøvrig alle digitale tilkoblinger, er at man ønsker å unngå at lyden tukles med og induksjon av støy m.m. Ved å utsette DACen helt til slutt i signalbanen, dvs. inni Z-5500-forsterkeren, minimerer man potensialet for å forringe lyden.

 

Eneste årsak jeg ser til å investere i dyre lydkort når man skal benytte optisk-digital er særskilt kompatabilitet i en del programvare, f.eks ASIO2, EAX, o.l. Har man ikke behov for slikt, altså at man kun bruker lydkortet til å lytte til musikk og se film i ny og ne, holder det med en integrert optisk-digital-løsning på hovedkortet.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et Creative x-fi xtremegamer lydkort, om jeg kjøper meg et z-5500 anlegg, burde jeg da skaffe meg sånn SP/DIF kabel da fremfor de 3 analoge?

 

Men hvilken kabel burde jeg kjøpe da? :hmm:

 

Var det unødvendig av meg å kjøpe det lydkortet når hovedkortet mitt har integrert SP_Dif utgang? Ville jeg spart noen kroner hvis jeg da bare kjøpte SPDIF kabel?

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har et Creative x-fi xtremegamer lydkort, om jeg kjøper meg et z-5500 anlegg, burde jeg da skaffe meg sånn SP/DIF kabel da fremfor de 3 analoge?

 

Men hvilken kabel burde jeg kjøpe da? :hmm:

 

Var det unødvendig av meg å kjøpe det lydkortet når hovedkortet mitt har integrert SP_Dif utgang? Ville jeg spart noen kroner hvis jeg da bare kjøpte SPDIF kabel?

 

 

Tja.. Hvis du allerede har S/PDIF på HK'et ditt, så hadde det nok holdt med kabelen, med mindre du er en aktiv gamer.

Når det kommer til hvilken kabel du skal kjøpe så bruker i alle fall jeg en temmelig vanlig Phono kontakt fra Creative A2 ZS til EMU'en min. Nå kjenner jeg ikke noe særlig til det Logitech anlegget så jeg vet ikke om det kun har coax eller optisk (TOSlink) eller begge deler. Det får noen andre svare på.

Lenke til kommentar

Så en sånn en hadde holdt?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304793

 

Så det er bare for de aller mest entusiastiske dette er bra for? Ville det vært dårligere å kjøre z-5500 analogt med mitt x-fi xtremegamer lydkort enn at jeg hadde kjørt med SPDIF kabel direkte fra hovedkortet? :no:

 

Beklager trådstarter, mener ikke å stjele tråden din :)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar

Javell, men da returnerer jeg bare kortet da :/ var vell et unødvendig kjøp det da..

 

kjipt, men kortet funket ikke skikkelig uansett :(

 

Men takk for svar :)

 

Edit: Men hvorfor skal det egentlig bli noenlunde det samme? Når x-fi lydkortet liksom skal ha "best lyd til spilling" ?

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Javell, men da returnerer jeg bare kortet da :/ var vell et unødvendig kjøp det da..

 

kjipt, men kortet funket ikke skikkelig uansett :(

 

Men takk for svar :)

 

Edit: Men hvorfor skal det egentlig bli noenlunde det samme? Når x-fi lydkortet liksom skal ha "best lyd til spilling" ?

 

X-fi kortene støtter jo EAX og sikkert noen andre finurlige spill-spesifikke greier, så som nevnt tidligere; er du ute etter best spill-lyd, så beholder du kortet. Er du ute etter å kun høre på musikk og har en god ekstern dekoder til det digitale signalet er det irrelvant hvilket lydkort du har.

Lenke til kommentar

Javel, men da beholder jeg kortet, og bestiller en 3 meters SPDIF kabel og et z-5500 anlegg, takk for svar :)

 

Beklager at jeg tok en del av tråden din, trådstarter :(

 

@ Veggedyr:

 

Hehe, ja, jeg har vurdert det litt, men tror jeg går for z-5500 siden jeg ikke har råd til så mye bedre akkurat nå.

 

Hadde denne vært noe å satse på da?

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=59586

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Poenget er vel uansett at det er liten forskjell mellom de ulike lydkortene, så lenge du skal bruke optisk utgang.

 

Mvh. Øystein

Når man bruker optisk-digital er det ingen forskjell mellom lydkortene. Lydkortet blir ikke annet enn en forlenger av databussen inni PCen som formidler et ubehandlet digital signal til forsterkeren i Z-5500, som da tar seg av å analogisere og framføre lyden.

Hele cluet med optisk-digital, og forøvrig alle digitale tilkoblinger, er at man ønsker å unngå at lyden tukles med og induksjon av støy m.m. Ved å utsette DACen helt til slutt i signalbanen, dvs. inni Z-5500-forsterkeren, minimerer man potensialet for å forringe lyden.

 

Eneste årsak jeg ser til å investere i dyre lydkort når man skal benytte optisk-digital er særskilt kompatabilitet i en del programvare, f.eks ASIO2, EAX, o.l. Har man ikke behov for slikt, altså at man kun bruker lydkortet til å lytte til musikk og se film i ny og ne, holder det med en integrert optisk-digital-løsning på hovedkortet.

 

 

Glimrende forklart skagen.Lærte noe nytt i dag og. :thumbup:

Er dog avhengig av mitt x-fi kort til spilling, da onboard hovedkortene

har altfor dårlig lyd i mine ører.Spesielt med gode hodesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...