Gå til innhold

diverse spørsmål angående kjøp av laptop


Avathar

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden og ser etter en laptop og har lyst til å kjøpe en fra dell (spesielt M1530 ser veldig fin ut), men jeg lurer litt på noen småting rundt hva som er verdt å oppgradere (jeg valgte å ikke legge denne posten under m1530 tråden siden spørsmålene stort sett gjelder bærbare generelt). PC-en skal hovedsaklig brukes til film, spill og kontorarbeid.

 

1) Er det verdt pengene å oppgradere prosessoren mye? Vil det f.eks. hjelpe noe særlig på ytelsen å oppgradere fra 2,0 til 2,2 ghz til at det er verdt de 890kr ekstra det koster?

 

2) Jeg har merket at på en del av pc tilbudene til dell er valg av harddisk ganske begrenset. Under de tilbudene der jeg klart vil spare mest penger er kun harddisker med 5400rpm oppført. Vil det være stor forskjell på en 5400 og 7200rpm, og i såfall er det verdt å frasi seg en rabatt på ca. 1000kr for å få en på 7200rpm i stedet?

 

3) Hvor mye bedre er det å gå for et 9 cellers batteri i stedet for 6 celler? Omtrent hvor mye lenger vil det holde PC-en gående hvis man tar m1530 som et eksempel? Jeg kommer stort sett å ha strømtilførsel i når jeg bruker den, og normalt er jeg ikke mer enn maks 2 timer uten.

 

4) Er det noe poeng å skaffe seg Blu-ray? Jeg ser at det er veldig dyrt å oppgradere og jeg ser ikke helt behovet foreløpig.

Endret av Avathar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei, jeg mener ikke det. Det kommer an på bruken, men forskjellen er ikke slik at du vil merke det særlig med en relativt moderat bruk (sitter du med stoppklokke ved utpakking av store filer gjør du kanskje det).

 

2)Kommer an på bruken. Jobber du f.eks med heftig videoredigering er en kjapp disk nødvendig, men til din bruk ser jeg ikke den store vitsen. Hvilke spill er det foresten snakk om, og hvilke ambisjoner har du for dem?

 

3)Det er relativt stor forksjell, uten at jeg har tall i hodet. Om prisen tillater det og du synes det er greit med littegranne mer vekt er det verdt det.

 

4)Da driter du glatt i det.

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Stort sett er de spillene jeg trenger PC-en til diverse rpg og mmorpg, men jeg liker å spille noe fps en gang i blant, så litt god ytelse hadde vært fint. Er også mange lovende nye spill som sikkert kommer til å kreve sitt. Videoredigering kommer jeg nok ikke til å holde på med. Det er kanskje ikke så vanskelig å bytte ut en harddisk om jeg finner ut at den ikke holder helt mål? Jeg ser faktisk at det blir billigere å kjøpe PC-en med en 5400rpm harddisk og heller kjøpe en ny en på 7200rpm fra et annet sted, så dersom dette er mulig og greit å få til så tror jeg nok heller jeg gjør det.

 

Når det gjelder batteriet så ser det ut til at 9 cellers batteriet blir litt stort og stikker utenfor PC-en på m1530. Det er vel kanskje ganske lett å kjøpe et nytt batteri også om 6 cellers batteriet blir for dårlig?

Endret av Avathar
Lenke til kommentar
Takk for raskt svar.

 

Stort sett er de spillene jeg trenger PC-en til diverse rpg og mmorpg, men jeg liker å spille noe fps en gang i blant, så litt god ytelse hadde vært fint. Er også mange lovende nye spill som sikkert kommer til å kreve sitt. Videoredigering kommer jeg nok ikke til å holde på med. Det er kanskje ikke så vanskelig å bytte ut en harddisk om jeg finner ut at den ikke holder helt mål? Jeg ser faktisk at det blir billigere å kjøpe PC-en med en 5400rpm harddisk og heller kjøpe en ny en på 7200rpm fra et annet sted, så dersom dette er mulig og greit å få til så tror jeg nok heller jeg gjør det.

 

Når det gjelder batteriet så ser det ut til at 9 cellers batteriet blir litt stort og stikker utenfor PC-en på m1530. Det er vel kanskje ganske lett å kjøpe et nytt batteri også om 6 cellers batteriet blir for dårlig?

 

Tror den 5400rpm harddisken skal funke helt fint til ditt bruk. Dessuten støyer en 7200rpm mer, samt at det blir mer varmeutvikling av den.

 

Hvis du ikke har tenkt å bruke laptopen mer enn to timer av gangen uten strømkabel så er det ingen grunn til å kjøpe et 9 cellers batteri. Og ja, du kan oppgradere senere, men det er dyrere enn å få et plassert i laptopen når du bestiller.

Lenke til kommentar

Tror ikke du vinner mye på raskere disk, dette bør ikke prioriteres. Om du ønsker litt fart over spillinga bør du sørge for å ta 8600-kortet. Batteri kan kjøpes senere ja, det samme med disk som heller ikke er veldig vanskelig å skifte om du skulle få et fryktelig behov for endringer på den fronten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...