Gå til innhold

enkelt og greit template system i php


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Generelt sett vil jeg annbefale PHP som templatespråk direkte. Det spørs på hvilken størrelse på løsninga du bruker, men php funker faktisk veldig bra.

 

Bruk htmlkoden og sleng inn <?php echo $var?> der det trengs. Du kan hoppe inn og ut av phpmodus slik

 

<?php foreach($articles as $article): ?>
<div><!--- masse htmlkode-->
<a href="<?php echo $article->link?>"><?php echo $article->linkText?></a>
</div>
<?php endforeach;?>

 

Merk at pga de mange ouput-kalla som blir kjørt, vil en ob_start føre til langt raskere sidevisning. Jeg har her brukt en alternativ syntaks til foreach, som i slike situasjoner(i templatesystemer) kan være lettere å lese.

Lenke til kommentar

takk :D

har noe lignende nå. bortsett fra at alle <html><head></head><body></body></html> står skrevet i hver enda lille fil. det er dette jeg vil ha bort nå. slik at php bare peker mot en htmlfil slik at alle php filene blir like. tenkte egentlig å skille html bort fra php helt(eller så mye som mulig). det vil si en template fil(der det stort sett ikke skal være noe kode.).

 

noen som har erfaringer med de jeg lista opp. jeg trenger noe enkelt og lite ressurskrevende.

Lenke til kommentar

Enig med dabear, PHP er en glimrende template-motor i seg selv, med mindre man har spesielle behov er det ingen grunn til å dra inn et nytt system med en annen syntaks og dårligere ytelse enn ren PHP.

Man må bare være litt disiplinert og ikke putte inn all verdens PHP-kode i vilden sky selv om muligheten er der...

 

En løsning jeg er fan av er Zend_View, da får man det beste fra begge leirer: ytelse, syntaks og fleksibilitet som PHP, og verktøy for å forenkle genereringen av HTML-kode som i Smarty etc og diverse andre fordeler.

Kan brukes uavhengig av resten av Zend Framework.

http://framework.zend.com/manual/en/zend.view.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...