Gå til innhold

Mye trening etter lang pause - hjelp med skade!


Anbefalte innlegg

Har hatt en lang pause fra skikkelig fotballtrening. Etter jul startet juniorlaget med 6 treninger i uken hvor jeg kom på ca. 4 av disse. I 9. klasse hadde jeg en strekk i lysken jeg slet lenge med, men som etterhvert gikk over. Jeg går nå halvveis i 2. klasse vdg, og fikk plutselig vondt i lysken når jeg begynte å løpe på en trening. Jeg tenkte det ikke var så farlig, og trente to ganger til + kamp. Dagen etter kampen var det umulig med skikkelig sprint eller skudd.

 

Noen som har ideer om hvordan jeg bør forholde meg til trening/pause så jeg får kommet meg fortest mulig i form igjen? Bør jeg ha pause fra all trening (cardio såklart) eller trene litt og litt? Hvor lenge bør pausen vare?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell jeg er rimelig stor erfaring med lyskestrekk. Var en ihugget fotballspiller, kom 1 time før trening, forlot treningen 1 time etter at treningen var ferdig, trente 2 ganger om dagen.

Så etter 2 år på den "store" elver-banen ble jeg satt ned til lag nr 2. Egentlig pga at jeg var altfor pinglete, puslete, men hadde dog veldig god teknikk. Men det hjelper svært lite når du er i Norge. :thumbdown::p

Uansett, jeg ville selvsagt tilbake på laget, og det var i sommerferien jeg ble satt ned.

Jeg trente da selvsagt enda hardere og ikke minst mer. Jeg trente opptil 9 timer på banen. Absolutt HELt alene. Men det hjalp lite. Og ble selvsagt skadet, og hadde fått lyskestrekk.

Jeg hadde aldri vært borte fra en eneste trening, uansett om jeg hadde nesten 40 i feber gikk jeg på treninga. Selvsagt gikk jeg på trening da å. Og skaden ble bare større og større, og viljen for å komme opp på lag 1, større og større. Jeg krøyp opp trappa opp når jeg kom hjem fra treninga....og etter tvang fra både trener og foreldre, gikk jeg med på å være borte fra treninga i 2 uker, noe som ikke hjalp. Det endte med et skadeavbrekk på et helt år, og livet mitt var borte i et år. Hardt liv! Ihvertfall, det hele endte med at jeg den dag i dag er en slapp gutt, men som fortsatt elsker fotball (Men tv-fotball går foran).

 

Uansett, dette handler om deg.

Det jeg gjorde var at jeg besøkte NIMI ved Ullevål. Der fikk jeg beskjed at jeg bestemt måtte KUN trene opp lysken, ikke noe annet, ikke trene noe fotball eller noe annet, KUN lysken. (ja kun lysken :tease: )

Noen av disse øvelsene er at du skal presse ballen, hardt, mellom knærne, i liggende posisjon, andre øvelser er blant annet at du skal ligge, og presse ballen mellom knærne, men denne gangen skal du ha knærne stående, altså ha knærne opp...

Du bør kontakte NIMI, og bestill en time der. Eller bare kontakt dem per mail, og forklar din situasjon, kanskje kan du få et ark der alle øvelsene står....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...