Gå til innhold

Er Canon HV20 bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis du ser på hva du får for pengene er hv20 suveren. kjøpte det tidlig forrige sommer, og har så langt ikke noe å klage på.

hvis du vil spare noen hundrelapper er sonys hc5 også et godt kamera,

bildet er nok ikke riktig så skarpt som hv20,og de manuelle instillingsmulighetene er for det meste fraværende, men som pek&klikk

kamera fungerer det sikkert fint. hvis du investerer i kamera for å

ha det mange, mange år, kan nok et minnekortbasert kamera være verdt å

vurdere, feks canons hf10 som kommer om noen mndr eller panasonics hdc-sd5. det blir dyrere og bildekvaliteten ikke helt i klasse med hv20, men du har et kamera nesten uten mekaniske deler. minnekortprisen kommer sikkert til å falle som en stein fremover, og

store eksterne disker er også meget rimelige. lagrer selv film fra hv20 på en ekstern disk, hver time tar 13gig, så en 500gig disk har plass til ca 37 timer, dvs timepris på litt over 20kr for en disk til 800. det er helt i klasse med høykvalitets tape, men tape har nok lengre levetid.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
lagrer selv film fra hv20 på en ekstern disk, hver time tar 13gig, så en 500gig disk har plass til ca 37 timer, dvs timepris på litt over 20kr for en disk til 800. det er helt i klasse med høykvalitets tape, men tape har nok lengre levetid.

Hvorfor har tape, lengre levetid enn en harddisk? Hva avgjør det? Er det noe som er bevist/dokumentert? Jeg lagrer alle mine opptak på harddisk. Det for å spare plass, og for at det er lettere å lete fram på(ingen spoling). Kvaliteten er den samme som på bånd. En harddisk kan jo også kopieres med jevne mellomrom. (Så som tape)

Lenke til kommentar
lagrer selv film fra hv20 på en ekstern disk, hver time tar 13gig, så en 500gig disk har plass til ca 37 timer, dvs timepris på litt over 20kr for en disk til 800. det er helt i klasse med høykvalitets tape, men tape har nok lengre levetid.

Hvorfor har tape, lengre levetid enn en harddisk? Hva avgjør det? Er det noe som er bevist/dokumentert? Jeg lagrer alle mine opptak på harddisk. Det for å spare plass, og for at det er lettere å lete fram på(ingen spoling). Kvaliteten er den samme som på bånd. En harddisk kan jo også kopieres med jevne mellomrom. (Så som tape)

 

 

 

Hei, Harddisker har nok begrenset levetid pga mekanisk slitasje + evt. elektronikk som kan feile. Har selv 2 stk. harddisker som har tatt kvelden. Viktig med regelmessig backup.

Lenke til kommentar

Et bånd er jo like utsatt for mekanisk slitasje. Kansje mere. Det blir ført over en roterende trommel + +. Når jeg tenker lagring av video på harddisk, så mener jeg å lagre det på den, for så å legge den vekk(bankboks). Slik at den ikke er i bruk. Det vil si null slitasje. Elektronikken(kontrollerkortet) på en harddisk, kan også byttes ut. Kjøper man flere like type disker, så har de samme type kort. De kan da, byttes om hverandre. Jeg har også hatt hardisker som har gått føyken, men de har vært i kontinuerlig bruk, over flere år. Data kan også reddes på flere forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Et bånd er jo like utsatt for mekanisk slitasje. Kansje mere. Det blir ført over en roterende trommel + +.

Hvis man mastrer (for backup) på en tape, så utsettes båndet for slitasje kun det øyeblikket det er i kontakt med trommelen. Om du så legger tapen vekk for lagring, så utsettes ikke tapen for slitasje igjen før du evt. skal lage en ny kopi eller av en annen grunn spille den av.

 

En harddisk utsettes for slitasje hver gang man legger noe nytt inn på den. Og går en harddisk føyken, så ødelegges ALT på hele disken (IBAS for å rekonstruere en disk, er noe man skal ha meget god råd for å vurdere, uansett hvor viktig opptaket er). Ryker en tape, så mister man kanskje bare noen få sekunder akkurat der bruddet er. Resten av tapen kan reddes uten store problemer og uten store kostnader.

 

Hvis man tenker på selve signalenes levetid, så er det magnetiske signaler på både harddisk og tape. Det er nok derfor ganske likt. Men det er litt mindre pes å kopiere en disk på nytt en gang i blant for å "oppfriske" signalene.

 

Stort sett går verken harddisker eller taper i stykker, men jeg har stort sett både harddisk OG tape for backup... i tillegg til en DVD som jeg kan bruke som tittekopi. Harddisken og tapene bør lagres i forskjellige bygninger.

Lenke til kommentar
lagrer selv film fra hv20 på en ekstern disk, hver time tar 13gig, så en 500gig disk har plass til ca 37 timer, dvs timepris på litt over 20kr for en disk til 800. det er helt i klasse med høykvalitets tape, men tape har nok lengre levetid.

Hvorfor har tape, lengre levetid enn en harddisk? Hva avgjør det? Er det noe som er bevist/dokumentert? Jeg lagrer alle mine opptak på harddisk. Det for å spare plass, og for at det er lettere å lete fram på(ingen spoling). Kvaliteten er den samme som på bånd. En harddisk kan jo også kopieres med jevne mellomrom. (Så som tape)

 

Jeg ser at du har fått svar allerede. Men vil bare føye til noe og kanskje gjenta noe av det som allerede er sagt med egne ord for å klargjøre forskjellen mellom harddisk og tape. En tape er en selvstendig enhet for hvert opptak eller time du gjør, mens en harddisk er en enhet som kan romme cirka 30-50 timer med opptak. Hvis en tape ryker, ryker kun den ene timen med opptak, mens hvis en harddisk ryker så ryker alle de 30-50 timene med opptak. Men det som kanskje er det viktigste poenget her er at harddisker gjerne kommer med en holdbarhetsgaranti på cirka 5 år og er ikke beregnet på langtidsarkivering. Dette er det visst endel som har gått glipp av. Ikke sjeldent tar harrdisker også kvelden før holdbarhetsgarantien utløper. Harddisk er et arbeidsmedium for midlertidige data, ikke et arkivmedium slik tape er (eller kan være hvis du velger å benytte det til det). Pluss at om en tape skulle fysisk ryke så vil det antakelig være mulig å berge hele eller mye av den ved egen hjelp. Har aldri gjort dette selv med miniDV-kassetter da jeg aldri har opplevd at de har røket, men har gjort det med VHS-kassetter med vellykket resultat.

 

Det er viktig å tenke på at en harddisk er et skjørt medium hvor mye kan gå galt på grunn av hvordan den fungerer mekanisk (bevegelige deler), og som man egentlig ikke kan stole på i lengden. Det var noen her som sa at harddisker stort sett ikke går i stykker. Dette er jeg helt uenig i, og snakker da av egen erfaring med et utall av ulike harddisker gjennom mange år. Regn heller med at harddisken vil ta kvelden før eller senere, slik at man aldri baserer seg på kun dette mediumet for oppbevaring av viktige data, video eller andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...