stiangd Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Skal kjøpe min første pc og kunne trengt litt hjelp pga. jeg ikke har så veldig mye kunnskap om dette. Deler jeg har tenkt på: Prosessor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan. Skjermkort: GeForce 8800GT 512MB. Vet ikke hvilken versjon jeg bør velge, noe tips? Hovedkort har jeg lite peiling på. Er det noen god grunn til å velge DDR3? Hvis ikke så hadde jeg tenkt meg et kort som er SLI kompatibelt slik at jeg senere kan kjøpe et likt skjermkort istedenfor å kjøpe et helt nytt. Takker for alle svar!
TechFrog Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 680i LT Ikke så veldig mye som skiller dette fra de to dyrere 680i og 780i som har 3-way SLI støtte. Et billig og bra kort! Bra RAM XFX er jo alltid bra og jeg har aldri hatt noe problem med de versjonene. Bare de jeg har hatt også Du kan også kjøpe xxx eller Alpha Dog Edition som er overklokket fra produsent, men det er ikke nødvendig. De er noen hundrelapper dyrere og du kan lett gjøre den jobben selv. DDR3 er vel ikke nødvendig nei, men du får kort som støtter begge deler, men jeg vet ikke hvor gode de er. Jeg ville uansett holdt meg til DDR2, tror det holder lenge enda.
stiangd Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Skrevet 26. januar 2008 Dette så bra ut, takk! Det eneste var at de XFX kortene jeg fant på Komplett var alle xxx, alpha dog eller extreme. Men Alpha Dog Edition kortet så ikke ut til å være overklokket.
MatsAndreassen Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Alpha dog er ikke overklokken nei =) Derfor kan du gjøre det selv.. søk på youtube og se den første linken (den fra tiger direct) Er ganske bra også =)
TechFrog Skrevet 27. januar 2008 Skrevet 27. januar 2008 Da er det vel XXX Alpha Dog som er overklokket da. Mye å holde styr på med alle de korta
stiangd Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Det var en ting jeg la merke til. Hoved kortet du anbefalte støtter bare PC-6400 ram hastighet og ramen du anbefalte var PC8500. Går det å kombinere disse to da?
Mr.Johanzen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 men du får kort som støtter begge deler, men jeg vet ikke hvor gode de er. Jeg ville uansett holdt meg til DDR2, tror det holder lenge enda. Du kan jo kjøpe Asus P5KC, jeg har dette kortet. Det har støtte for DDR2, DDR3 og støtte for SLI. Jeg synes dette er et helt ok kort, Link til Hovedkort - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336470
stiangd Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Det har greit støtte for ddr2 og ddr3, men SLI stod det ingenting om. Bare fordi det har plass til mer enn bare ett PCI-e kort betyr ikke at det har SLI støtte. Uansett er det bare Nforce kort som faktisk har SLI.
TechFrog Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Hoved kortet du anbefalte støtter bare PC-6400 ram hastighet og ramen du anbefalte var PC8500. Går det å kombinere disse to da? Beklager den Det går an å kombinere de ja, men hastighet på RAM blir ikke høyere enn hovedkortet støtter. Så du klarer deg m.a.o med PC6400. Du kan jo selvsagt kjøpe PC8500 mtp en fremtidig oppgradering, men det blir vel litt overdrevent kanskje
stiangd Skrevet 28. januar 2008 Forfatter Skrevet 28. januar 2008 Litt mye å holde styr på med alle disse komponentene Bare lurte på om det vil lønne seg å satse på SLI og kjøpe et likt skjermkort senere isteden for et helt nytt? Jeg har lest at SLI bare er vits hvis du skal kjøre høy oppløsning, blir det unødvendig med SLI senere hvis jeg ikke skal bruke høy øppløsning?
TechFrog Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Går helt i ball av og til ja Ang SLI, så er det nå en gang sånn at det ikke går an å kjøpe kort som ikke har kommet ut enda, hehe Det blir en umulig problemstilling all den tid du må ha deg et skjermkort nå, og da får du bare ta det valget når det har kommet nye kort; ett til av samme sort eller et helt nytt. For alt vi (iallfall jeg) vet så kan det jo hende at ett kort i nær fremtid vil yte bedre enn f.eks to av dagens GTS 512MB. Skjer jo så mye rart på den fronten for tiden Men om du ikke går for SLI nå med en gang, så kan du iallfall planlegge det og kjøpe et godt hovedkort som støtter det, og et skjermkort som er bra nok til at du vil utvide med enda ett. Det er jo nok å velge i akkurat der, så det skal ikke være noe problem. Fra 1900x1200 og oppover så er nok GTX og Ultra bedre, elles klarer du deg godt med de nye GTS og GT. Og det er vits i med SLI også ved 1680x1050 med de to sistnevnte! Bare å lese omtaler og tester så ser du resultatene.
Mr.Johanzen Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 Det har greit støtte for ddr2 og ddr3, men SLI stod det ingenting om. Bare fordi det har plass til mer enn bare ett PCI-e kort betyr ikke at det har SLI støtte. Uansett er det bare Nforce kort som faktisk har SLI. Jeg vet at selv om at det er et ekstra PCI-e spor så er det ikke SLI, men det var nu det det sto i manualen til P5KC
stiangd Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 Har det seg ikke sånn at bare 780i hovedkort støtter den nye 45nm cpu teknologien? I det tilfelle så kan jeg ikke bruke 680i LT kortet sammen med E8400, og da måjeg opp endel i pris...
Mr.Johanzen Skrevet 3. februar 2008 Skrevet 3. februar 2008 Har det seg ikke sånn at bare 780i hovedkort støtter den nye 45nm cpu teknologien? I det tilfelle så kan jeg ikke bruke 680i LT kortet sammen med E8400, og da måjeg opp endel i pris... Nope, mitt P5KC støtter 45nm teknologi, rett meg hvis jeg har feil..
stiangd Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Skrevet 3. februar 2008 Har det seg ikke sånn at bare 780i hovedkort støtter den nye 45nm cpu teknologien? I det tilfelle så kan jeg ikke bruke 680i LT kortet sammen med E8400, og da måjeg opp endel i pris... Nope, mitt P5KC støtter 45nm teknologi, rett meg hvis jeg har feil.. Mente egentlig hovedkort blant de som har SLI, glemte å si det, sorry. Hvilke SLI HK støtter 45nm?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå