Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptopen låser seg under oppstart. Reparere/kjøpe ny?


Anbefalte innlegg

Hei, har en laptop (Fujitsu Siemens Amilo Pro V2045). For noen dager siden satt jeg og spilte NRK Ski Challenge, da skjermbildet frøs og maskinen låste seg. Måtte restarte med av/på-knappen, men da jeg startet den på nytt begynte pc-speakeren å pipe (tre pip - ett langt og to korte tror jeg) og ingen bilde kom opp. Slo av og på maskinen på nytt. Da fikk jeg den i gang til å starte Windows, men i det jeg kom inn etter å ha logget på som administrator kom det opp en bluescreen som varte i ca. ett sekund, før den restartet av seg selv. Da den nå startet opp igjen begynte den å pipe som første gangen. Slå så av og lot den vente ca. 15 minutter. Startet den så opp igjen og gikk inn i biosen som jeg resettet, men uten at det ble noen bedring. Prøvde så å starte den opp med installasjonscden til Windows. Kom meg et stykke inn i instalasjonsprosessen, men så låste den seg igjen. Slik holder den altså på hver gang jeg prøver å starter den opp! Nå har jeg gitt opp.

 

Hva kan problemet være? CPU som overopphetes, ødelagt hovedkort, defekt RAM? Den har altså fungert knirkefritt fram til jeg spilte Ski Challenge (har hatt Ski Challenge installert en uke uten at det har vært noen problemer).

 

Kan jeg løse dette ved reparasjon, eller blir det så dyrt at jeg heller burde få meg en ny pc? Spesifikasjonene på min nåværende er: Intel Centrino CPU, 1,25 GB RAM, 80 GB harddisk.

 

Får jo en bedre PC enn den jeg har for bare tre fire tusen kroner. Det som taler for en reperasjon er at jeg har masse viktig på harddisken som det blir tungt å måtte innse at går tapt. (Forresten mulig å ta ut en harddisken fra den gamle laptopen å koble den i en annen maskin?)

 

Veldig langt innlegg, beklager!

 

Svar tas imot med stor takknemlighet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken kan du bare skru ut og sette inn i et harddisk kabinett. Det får du fra 145kr. Så dak an du hente ut alt du vil og bruke den videre.

 

Om det lønner seg å reparere er vanskelig å si, da man nesten må finne ut feilen. Hr du ikke så mye mulighet for feilsøking uten å levere den kan du likeså godt legge pengene i en ny maskin om garantien har gått (husk at du har reklamasjonsmuligheter også på 2 eller 5 år).

 

Hvis ikke så legg heller penga i en ny maskin. Man må ikke så mye opp i pris for å få noe ålreit i dag.

 

Et siste tips ville vært å fjerne støv rundt luftinn/uttakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...