Miromurr Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Hei! Jeg har lest ett og et halvt kapittel i C++: How to program 6/e, og jeg må si at det er en veldig bra bok. Så bestemte jeg meg for å lage en enkel kalkulator. Men når jeg prøver å kompilere den med Visual C++ 2005 Express Edition sin "Command Promt", får jeg opp en rekke feilmeldinger, de fleste av dem sa ett eller annet om Syntax Error Her er cpp koden: **************** // Miromurr // 24/01/08 **************** #include <iostream> // Enkel kalkulator som kan Addere, Subtrahere, Multiplisere, og Dividere int main() { int number1; // tall nummer 1 int number2; // tall nummer 2 int sumAdd; // addert sum av number1 og number2 int sumSub; // subtrahert sum av number1 og number2 int sumMul; // multiplisert sum av number1 og number2 int sumDiv; // dividert sum av number1 og number2 std::cout << "Første Nummer: "; // skriv inn et helt tall std::cin >> number1; // leser av helt tall, lagrer i variabel number1 std::cout << "Andre Nummer: "; // skriv inn et helt tall std::cin >> number2; // leser av helt tall, lagrer i variabel number2 sumAdd = number1 + number2; // adderer number1 og number2, lagrer i variabel sumAdd sumSub = number1 - number2; // subtraherer number1 og number2, lagrer i variabel sumSub sumMul = number1 * number2; // multipliserer number1 og number2, lagrer i variabel sumMul sumDiv = number1 / number2; // dividerer number1 og number2, lagrer i variabel sumDiv std::cout << "Addert sum: " << sumAdd << std::endl; // viser addert sum, lagret i variabel sumAdd std::cout << "Subtrahert sum: " << sumSub << std::endl; // viser subtrahert sum, lagret i variabel sumSub std::cout << "Multiplisert sum: " << sumMul << std::endl; // viser multiplisert sum, lagret i variabel sumMul std::cout << "Dividert sum: " << sumDiv << std::endl; // viser dividert sum, lagret i variabel sumDiv return 0; // indikerer at programmet har avsluttet korrekt } // avsutter funksjon main ***************************** Det er kansje ikke verdens mest oversiktelige kode, men jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hva som er feil i den. På forhånd, takk! Miromurr
Ekko Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Det er nok en stor fordel om du kan legge ut feilmeldingen og. Ofte står det der hvilken linje feilen ligger på.
Miromurr Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Skrevet 24. januar 2008 Vell, det dumme er at det ikke stod hvilken linje feilen var på! feilen kom når kompileren prøvde å loade en fil som het sal.h. Det var tre feil: i de to første sto det noe om feil i syntaxen, noe med ";" og "</>". I den siste sto det noe med uventet end-of-file eller noe... Ble det klarere nå?
Giddion Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Ble det klarere nå? ø... nai Hva skriver du i "Command Promt" ?
Miromurr Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Skrevet 24. januar 2008 Ble det klarere nå? Hva skriver du i "Command Promt" ? cl /EHsc kalkulator.cpp Klarere?
GeirGrusom Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 Du mangler #include <stdafx.h> øverst i kodefila kanskje?
GeirGrusom Skrevet 24. januar 2008 Skrevet 24. januar 2008 feilmelding?.... Kopier feilmeldingen i en post, det blir mye enklere å hjelpe deg da.
MrLova Skrevet 25. januar 2008 Skrevet 25. januar 2008 Prøver du å kompilere NØYAKTIG den koden du postet i første post? //**************** Miromurr 24/01/08 //**************** Dette blir trøbbel.... samme med siste linjen...
hishadow Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 Originalkoden din har feil med kommentarene dine. Du må bruke /** * Lang kommentar */ eller // Kort kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 26. januar 2008 Skrevet 26. januar 2008 (endret) Det er riktig at det er standard måten å kommentere kode på, men det er jo ikke noe problem å bruke kommentarer som det mirromurr gjør... Denne koden fungerer fint... // /* std::cout<<"hello world"<<std::endl; // */ Så lenge kompilatoren ser // først så ignorerer den alt som kommer etter. Endret 26. januar 2008 av Mr.Garibaldi
MrLova Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 problemet er alle stjernene på egen linje. som første linje
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2008 Skrevet 28. januar 2008 ****************// Miromurr // 24/01/08 **************** Ja, disse stjernene er ikke kommentert vekk, og vil hindre programmet i å kompilere. /***************// Miromurr // 24/01/08 ***************/ Da hadde det blitt riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå