Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsvunnet pakke i posten, hvem er annsvarelig?


ulv666

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en pakkelapp i posten den 12/12-07, hvor det sto at vi hadde fått fått en pakke(sendt som vannlig post), som var for stor for postkassa.

Sto ett nr på pakka, for å hente den.

 

Vi har 2 postkontor, ett hovedpostkontor, og en lokal butikk som tar imot pakkene på øst siden av byen.

 

Pakka skulle da ha ligget på butikken, men det gjorde den ikke, nr tillhørte postkontoret.

 

Men de kunne ikke heller finne den.

 

Jeg krevde erstatning for pakka, men de sa bare at det kunne jeg ikke, fordi den var sendt som vannelig post.(brev)

 

Kunne ha skjønt det, om den aldri hadde kommet fram, men pakka kom jo fram, var bare for stor for postkassa, er postvesenet som har gjort en feil, og rotet den vekk.

 

Stemmer det, at de ikke er annsvarelig for pakka i det hele tatt?

 

Prøvde å finne noen regler om dette, men kunne ikke finne det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig brev er nok dessverre ikke dekket av posten, store brevpakker kalles gjerne klump.

 

På den annen side hvis du har kjøpt dette fra et firma og du kan regnes som forbruker, så har du ikke overtatt varen i juridisk forstand. Det vil si at det er firmaet som må erstatte varen for deg.

Skrevet
Vanlig brev er nok dessverre ikke dekket av posten, store brevpakker kalles gjerne klump.

 

På den annen side hvis du har kjøpt dette fra et firma og du kan regnes som forbruker, så har du ikke overtatt varen i juridisk forstand. Det vil si at det er firmaet som må erstatte varen for deg.

 

Var nok en julepakke fra venner som forsvant.. :ermm:

Skrevet
På den annen side hvis du har kjøpt dette fra et firma og du kan regnes som forbruker, så har du ikke overtatt varen i juridisk forstand. Det vil si at det er firmaet som må erstatte varen for deg.

 

Vi har vært inne på en slik diskusjon før.

Har du noen retningslinjer fra noe Forbrukerorgan eller dommer el som støtter deg i denne påstanden?

 

Jeg synes det er rart at noen butikker tilbyr å sende varer pr brev om det er slik Forbrukerkjøpsloven er. Det er klart de kan vinne på det pga mer salg, men også en risiko for de med det.

 

Kjøpsloven sier at ansvaret går over på kjøper i det varen er overlevert avtalt speditør. Dersom kjøper har fått valget mellom forsikret sending og ikke og velger det siste så er det kjøpers ansvar.

Skrevet (endret)

Postloven inneholder en klar bestemmelse i § 22 om at de kun er erstatningspliktige for uregistrert post dersom de har vært grovt uaktsomme. Dette er en ganske høy terskel for å kunne oppfylle. Man må også huske på at det er avsender (saksøker) som vil ha bevisbyrden for at Posten i dette tilfellet har behandlet brevet grovt uaktsomt.

 

For de som har hatt erstatningsrett så vet man at grov uaktsomhet er et sterkt avvik fra vanlig oppførsel, og Posten må ha oppført seg grovt klanderverdig. Eneste som er over grovt uaktsomhet i culpa vurderingen er forsett.

 

Så om vedkommende klarer å bevise at Posten har vært grovt klanderverdige mens de hadde brevet i sin varetekt, så kan vedkommende sikkert gå til sak. Om han får lov til å gå til sak blir da et annet spørsmål, med tanke på brevets verdi.

 

Edit: Så at du spurte etter noe helt annet.

 

Når det kommer til dette så avviker forbrukerkjøpsloven markant fra kjøpsloven, det er en av hovedforskjellen.

 

Risikoens overgang står i fkjl. § 14:

Risikoen går over på forbrukeren når tingen er levert i samsvar med § 7. Hvis leveringstiden er kommet og forbrukeren unnlater å overta en ting som er stilt til hans eller hennes rådighet, har forbrukeren likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved tingen selv, for eksempel forråtnelse.

 

Skal forbrukeren hente tingen på et annet sted enn hos selgeren, går risikoen over når leveringstiden er inne og forbrukeren er kjent med at tingen er stilt til hans eller hennes rådighet på leveringsstedet.

 

og § 7:

 

Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren.
Endret av KVTL
Skrevet (endret)

Ok, men kan ikke

"Levering skjer når tingen overtas av forbrukeren."

 

være når transportøren opptrer på dine vegne?

 

Har du en kommentar til at butikker sender varer som brevpost?

Endret av Panter
Skrevet

Nei, det er først når forbruker får varen.

 

I kjøpsloven så betyr dette derimot en forskjell, men den vil ikke gjelde i forbrukerkjøp.

Skrevet

når det er vanlig brevpost, altså ingen sporing eller edi inne i bilde, hvordan beviser du feks at du ikke har hentet den ?

Skrevet

signert ut hvor ? Brevpost signeres ikke ut av mottaker, de bare utleveres, er jo snakk om noe som skulle vært i postkassa hadde det vært plass

Skrevet
Fordi den ikke er signert ut fra posten?

 

Tja, nå husker ikke jeg om slikt blir signert ut på Postkontoret. Det er jo ikke betalt for forsikring så tror ikke Posten vil tape noe bare fordet den var for stor for postkassen. Skal de være den tapende part pga stort brev?

Skrevet

Det blir vel da lagt som vanlig post på kontoret? Hvor du må signere på utleveringsslippen for å få den levert ut samt legitimere deg. Sånn har det ihvertfall vært med pakkene jeg har hentet ut, som jeg på forhånd har betalt med VISA. (Ble sendt som vanlig brevpost)

Skrevet

nå må du skille mellom to ting, pakker og brevpost

Pakker har forsikring og et sporingsnummer (strekkkode på pakke og utleveringsbilag), her kan du iblant bli bedt om å legitimere deg og du må kvittere den ut, brevpost fra utlanded kan bli gjort om til pakke i norge hvis den feks er tollpliktig.

 

vanlig innlands brevpost må du ikke signere ut, har ikke et sporingsnummer(kun et ankomstnummer på utleverings postkontoret) og heller ikke forsikring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...